ARBEIDSVOORWAARDEN EN RECHTSPOSITIE stampwerk, dat wel. Maar daar naast genoeg praktische dingen die vaak terug komen. Voor de lol gaat geen mens naar school. Je wilt iets opsteken, en wij zouden in de klas wel meer kunnen doen. Thuis kon ik mijn tijd beter beste den. Alleen, je wilt graag dat pa piertje. Ons lestempo ligt hoog, een heel verschil met de HAVO. Daar komt bij dat je vrijer bent. Je werd op de HAVO als kind behan deld, nu moet zowat alles van ons uitkomen. Leerkrachten zijn daar ook heel duidelijk in: jullie moeten zelf dat diploma halen.' Bevalt het lesprogramma op de streekschool in Arnhem? HENNY: 'Je wist wel dat er voor monteurs, koks en bakkers aanvullende be roepsopleidingen werden gege ven via het leerlingstelsel. Dat nu ook vanuit het bankwezen iets dergelijks gedaan wordt, was niet alleen ons onbekend. Je merkte aan alles dat het nieuw was, on wennig. Geen duidelijk program ma. Zeker in het begin kon eigen lijk niemand ons als nieuwelingen vertellen wat we precies moestén leren. Ook de docenten wisten er geen raad mee. Ze wachtten maar af. Je zult zien, vlak voor het exa men kunnen we als gekken aan de slag gaan.' MONIQUE: 'Zeg maar gerust dat we proefko nijnen zijn. Zo ervaart ongeveer iedereen in onze bankklas het. Het zou me verbazen als ze er op de streekscholen in de rest van het land anders over dachten. Ook de lesroosters konden beter. We zitten nu in ons afsluitende tweede studiejaar met een be hoorlijke opeenhoping van taaie stof. Vermoeiend, haast geen doen.' Zijn er vee! afvallers? MONIQUE: 'Het aantal groeit flink, eerlijk is eerlijk.' HENNY: 'Sommigen hebben intussen een volledige baan kunnen bemachti gen; een enkeling had zich verke ken op de aard van het werken bij een bank. Maar volgens mij is een belangrijker motief voor velen er de brui aan te geven: die voortdu rende onzekerheid. Eerlijk, er zijn nu nog klasgenoten zat die abso luut niet weten of ze straks nog worden aangenomen. Logisch natuurlijk, dat zoiets de motivatie niet bevordert. Als je er over een paar maanden misschien uit vliegt, dan is het een opgave fa natiek door te blokken. Je blijft gauwer een dagje weg als je con stant leeft met de vrees straks toch weer op straat te staan.' MONIQUE: 'Sterker nog. Er zijn jaargenoten waar ze op het werk zonder blik ken of blozen zeggen: als je er gens iets anders krijgen kunt, zou ons dat niet onwelkom zijn. Zo hard zijn ze. Of er wordt alweer nieuw personeel aangenomen, terwijl iemand met een contract in het ongewisse blijft. Stom en kortzichtig; een rare toestand, zonder meer. Kun je nagaan welk een spanning dat geeft? In ons geval is alles tiptop geregeld, maar over de hele lijn bestaan er geweldige verschillen'. Heel nadrukkelijk is verteld dat wij er waren om zoveel mogelijk te le ren. Niet alleen de vervelende klusjes dus. Voor de begeleiding en bij eventuele problemen kon den we trouwens terecht bij Ans Brouwer. Als hoofd algemene za ken fungeert zij als mentor. En als ons iets niet zint, ook op school, laten wij het heus wel weten hoorNadat we alle afdelingen hadden doorlopen kwam de vraag: wat wil je graag? Mij trekt het correspondentiewerk, het maken van vergaderverslagen. En inderdaad, het kon zo worden ge plooid dat ik straks secretariaats werk krijg.' HENNY: 'Toen ik begon, leek me bij een bank de balie het enige plekje met leuk werk. Later ga je afwegen en ook andere sectoren die interes sant zijn in de gaten houdep. Voortaan ga ik me nu bij de afde ling bedrijven bezig houden met was dat zo en nu heb je met recht en handelskennis hetzelfde. Je leert stukken sneller, onthoudt veel beter.' MONIQUE: 'Ik kan moeilijk stil zitten. Zo viel voor mij de balie bijvoorbeeld af. Je hebt maar te wachten op klan ten. Met mijn vroegere intoets- werk kwam ik zonder te leren ook al niet hogerop. Het wordt routi ne. Straks kun je jezelf waar ma ken, want je komt steeds nieuwe dingen tegen.' Verloopt de opvang door collega 's naar wens? HENNY: 'Je werd meteen opgenomen, zonder meer. Kon iedereen het hemd van het lijf vragen en als je iets door had ook zelf gewoon er mee aan de gang gaan. Natuurlijk hebben sommigen het altijd even druk. Dat hou je overal, maar over Welke afspraken over het werk be staan er? MONIQUE: 'Van het begin af aan was het de bedoeling ons overal ervaring te laten opdoen. Er zijn 60 perso neelsleden, verdeeld over 5 kan toren. We konden dus vooruit. kredietadministratie en zo. Wat me opviel was dat allerlei begrip pen uit de lesstof je beter bijblij ven wanneer je er gelijktijdig ook vanuit de praktijk mee in aanra king komt. Als in een leerboek iets ingewikkeld uitgelegd staat, hoor je op de bank wel hoe het echt zit. Toen je op verzekeringen meeliep het algemeen was iedereen ge duldig bereid alle werkzaamhe den uit te leggen. Een groot voor deel? Je zat niet steeds alleen maar toe te kijken. We hebben vier afdelingen gelopen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 13