ARBEIDSVOORWAARDEN EN RECHTSPOSITIE
stampwerk, dat wel. Maar daar
naast genoeg praktische dingen
die vaak terug komen. Voor de lol
gaat geen mens naar school. Je
wilt iets opsteken, en wij zouden
in de klas wel meer kunnen doen.
Thuis kon ik mijn tijd beter beste
den. Alleen, je wilt graag dat pa
piertje. Ons lestempo ligt hoog,
een heel verschil met de HAVO.
Daar komt bij dat je vrijer bent. Je
werd op de HAVO als kind behan
deld, nu moet zowat alles van ons
uitkomen. Leerkrachten zijn daar
ook heel duidelijk in: jullie moeten
zelf dat diploma halen.'
Bevalt het lesprogramma op de
streekschool in Arnhem?
HENNY:
'Je wist wel dat er voor monteurs,
koks en bakkers aanvullende be
roepsopleidingen werden gege
ven via het leerlingstelsel. Dat nu
ook vanuit het bankwezen iets
dergelijks gedaan wordt, was niet
alleen ons onbekend. Je merkte
aan alles dat het nieuw was, on
wennig. Geen duidelijk program
ma. Zeker in het begin kon eigen
lijk niemand ons als nieuwelingen
vertellen wat we precies moestén
leren. Ook de docenten wisten er
geen raad mee. Ze wachtten maar
af. Je zult zien, vlak voor het exa
men kunnen we als gekken aan de
slag gaan.'
MONIQUE:
'Zeg maar gerust dat we proefko
nijnen zijn. Zo ervaart ongeveer
iedereen in onze bankklas het.
Het zou me verbazen als ze er op
de streekscholen in de rest van
het land anders over dachten.
Ook de lesroosters konden beter.
We zitten nu in ons afsluitende
tweede studiejaar met een be
hoorlijke opeenhoping van taaie
stof. Vermoeiend, haast geen
doen.'
Zijn er vee! afvallers?
MONIQUE:
'Het aantal groeit flink, eerlijk is
eerlijk.'
HENNY:
'Sommigen hebben intussen een
volledige baan kunnen bemachti
gen; een enkeling had zich verke
ken op de aard van het werken bij
een bank. Maar volgens mij is een
belangrijker motief voor velen er
de brui aan te geven: die voortdu
rende onzekerheid. Eerlijk, er zijn
nu nog klasgenoten zat die abso
luut niet weten of ze straks nog
worden aangenomen. Logisch
natuurlijk, dat zoiets de motivatie
niet bevordert. Als je er over een
paar maanden misschien uit
vliegt, dan is het een opgave fa
natiek door te blokken. Je blijft
gauwer een dagje weg als je con
stant leeft met de vrees straks
toch weer op straat te staan.'
MONIQUE:
'Sterker nog. Er zijn jaargenoten
waar ze op het werk zonder blik
ken of blozen zeggen: als je er
gens iets anders krijgen kunt, zou
ons dat niet onwelkom zijn. Zo
hard zijn ze. Of er wordt alweer
nieuw personeel aangenomen,
terwijl iemand met een contract
in het ongewisse blijft. Stom en
kortzichtig; een rare toestand,
zonder meer. Kun je nagaan welk
een spanning dat geeft? In ons
geval is alles tiptop geregeld,
maar over de hele lijn bestaan er
geweldige verschillen'.
Heel nadrukkelijk is verteld dat wij
er waren om zoveel mogelijk te le
ren. Niet alleen de vervelende
klusjes dus. Voor de begeleiding
en bij eventuele problemen kon
den we trouwens terecht bij Ans
Brouwer. Als hoofd algemene za
ken fungeert zij als mentor. En als
ons iets niet zint, ook op school,
laten wij het heus wel weten
hoorNadat we alle afdelingen
hadden doorlopen kwam de
vraag: wat wil je graag? Mij trekt
het correspondentiewerk, het
maken van vergaderverslagen. En
inderdaad, het kon zo worden ge
plooid dat ik straks secretariaats
werk krijg.'
HENNY:
'Toen ik begon, leek me bij een
bank de balie het enige plekje met
leuk werk. Later ga je afwegen en
ook andere sectoren die interes
sant zijn in de gaten houdep.
Voortaan ga ik me nu bij de afde
ling bedrijven bezig houden met
was dat zo en nu heb je met recht
en handelskennis hetzelfde. Je
leert stukken sneller, onthoudt
veel beter.'
MONIQUE:
'Ik kan moeilijk stil zitten. Zo viel
voor mij de balie bijvoorbeeld af.
Je hebt maar te wachten op klan
ten. Met mijn vroegere intoets-
werk kwam ik zonder te leren ook
al niet hogerop. Het wordt routi
ne. Straks kun je jezelf waar ma
ken, want je komt steeds nieuwe
dingen tegen.'
Verloopt de opvang door collega 's
naar wens?
HENNY:
'Je werd meteen opgenomen,
zonder meer. Kon iedereen het
hemd van het lijf vragen en als je
iets door had ook zelf gewoon er
mee aan de gang gaan. Natuurlijk
hebben sommigen het altijd even
druk. Dat hou je overal, maar over
Welke afspraken over het werk be
staan er?
MONIQUE:
'Van het begin af aan was het de
bedoeling ons overal ervaring te
laten opdoen. Er zijn 60 perso
neelsleden, verdeeld over 5 kan
toren. We konden dus vooruit.
kredietadministratie en zo. Wat
me opviel was dat allerlei begrip
pen uit de lesstof je beter bijblij
ven wanneer je er gelijktijdig ook
vanuit de praktijk mee in aanra
king komt. Als in een leerboek iets
ingewikkeld uitgelegd staat, hoor
je op de bank wel hoe het echt zit.
Toen je op verzekeringen meeliep
het algemeen was iedereen ge
duldig bereid alle werkzaamhe
den uit te leggen. Een groot voor
deel? Je zat niet steeds alleen
maar toe te kijken. We hebben
vier afdelingen gelopen.'