Dieselnetwerk naast datanetwerk
'Hoeveel levert het op wanneer dagelijks
tientallen uniforme auto's langs de weg
de aandacht op je bedrijf vestigen? De
waarde van zulke dingen is te becijferen.
Net zo goed als de reclamewaarde - in
geld uitgedrukt - valt na te gaan van de
wisselende reclame-opschriften die ie
dere auto meevoert. Zo kun je er des
noods van alles bijslepen. Maar ach...'
Harry Weiten is binnen de
Rabobankorganisatie direct
verantwoordelijk voor alles
wat maar met transport te
maken heeft. Het uitbreken
van poststakingen of soortge
lijke narigheid lijkt overbodig
om het nut en gemak van de
unieke Rabobank-postdienst
te onderstrepen. 'En toch', on
derbreekt Weiten strijdlustig,
'had je eens moeten zien hoe
gauw allerlei verzekerings
maatschappijen en grote
cliënten bij ons aanklopten
toen het een poos geleden zo
ver was. Men wist ons te vin
den, reken maar. En wat was
iedereen blij te kunnen terug
vallen op het distributiesy
steem in Rabobankland. Of
wat dacht je van die grote TV-
shows met de hele romp
slomp van kaartdistributie en
retourzendingen? Voor de
Rabobank een fluitje van een
cent, we hebben het apparaat
plus de know how.'
Terechte trots onderlijnt de
woorden stuk voor stuk. Daar
is geen gezwollen taal voor
nodig, zware vergelijkingen
evenmin. Anderen mogen ge
rust over 'de bloedsomloop'
van onze organisatie spreken.
Ook de aanduiding 'het die
selnetwerk' als speelse va
riant op 'het datanetwerk' is
niet onbekend. Routiniers als
Weiten weten maar al te goed
wat er voor z'n 140 man
schappen soms bij komt kij
ken als de reputatie van 'flexi
biliteit' weer eens dient te
worden waar gemaakt. Geen
woord haast voeren de trans
porteurs nadrukkelijker in hun
vaandel. 'We doen niet an
ders', klinkt het monter. Aan
de ene kant is er de eeuwige
strijd rond een problematiek
die iedereen denkt te beheer
sen. Als het erop aankomt,
kun je de post nooit vroeg ge
noeg bezorgen en nooit laat
genoeg ophalen, ledereen die
voor zijn bank een verbeterde
aanpak weet, heeft natuurlijk
het grootste gelijk. Alleen za
del je andere banken op met
de consequenties, zeg maar:
vertraging.
Anderzijds voert transport -
hoe tegenstrijdig het ook klin
ken mag - een manmoedig
gevecht tegen de onbekend
heid omdat het vervoer zich
grotendeels afspeelt buiten
de openstellingstijden van de
bank. Lang niet steeds wor
den ten volle de beschikbare
mogelijkheden benut. Uw ver
slaggever wenst voorbeel
den? Weiten grijnst. Wordt
voor gezorgd. Voila. 'Kan in de
volgerskaravaan bij wieler
koersen e.d. zo'n witte Rabo-
bank-Opel mee? Of een post
auto, door Zwarte Piet per
soonlijk bestuurd, voor het
uitdelen van strooigoed in de
Sinterklaas-optocht? Geen
enkel probleem. Nog meer?
Banken kregen nieuwe video
recorders. Jammer alleen dat
ze niet pasten in de eerder
aangeschafte opbergmeu-
bels. Wat denk je? De chauf
feurs die de videorecorders
installeerden gingen succes
vol met hamer en zaag het
land door. Een geregelde pen
deldienst naar het Antwerpse
Rabobank-kantoor? Zeker en
vast, en keurig ingepast in de
route die via België Zeeuws-
Vlaanderen van post voorziet.'
Naar believen is de rij nog wel
met voorbeelden uit te brei
den. Sinds het begrip Maretel
bij honderden assurantie-af
delingen ingeburgerd raakte,
verzorgt transport geruisloos
de duizenden paketten output
die dit dochterbedrijf voor de
Rabobanken produceert. De
inzameling, het in eigen be
heer vernietigen en de afvoer
van tonnen overtollig archief
materiaal dat niet langer be
waard hoeft te blijven maar
wel vertrouwelijke vernieti
ging vergt, dient zich aan als
nieuw werkterrein voor de pe
riode 1985/1986. Weiten:
'Van het een komt het ander.
Je wilt je dienstverlenende
functie volop uitbuiten en
waar mogelijk je diensten
aanbieden. Zo druk je de kos
ten van het apparaat en te
vens schep je meer zekerheid
voor de toekomst.'
Naarmate de automatisering
verder terrein wint, ligt een
vermindering van de oor
spronkelijke bulk werk inder
daad wel in de lijn der ver
wachtingen. Hoe lang nog zal
het duren voordat - om maar
wat te noemen - het transport
van rekening-mutaties zich
gaat afspelen via de telefoon
lijnen?
In bijgaande reportage alvast
aandacht voor enkele minder
bekende nevenactiviteiten uit
het pakket van onze trans
portbrigade.
4