Dieselnetwerk naast datanetwerk 'Hoeveel levert het op wanneer dagelijks tientallen uniforme auto's langs de weg de aandacht op je bedrijf vestigen? De waarde van zulke dingen is te becijferen. Net zo goed als de reclamewaarde - in geld uitgedrukt - valt na te gaan van de wisselende reclame-opschriften die ie dere auto meevoert. Zo kun je er des noods van alles bijslepen. Maar ach...' Harry Weiten is binnen de Rabobankorganisatie direct verantwoordelijk voor alles wat maar met transport te maken heeft. Het uitbreken van poststakingen of soortge lijke narigheid lijkt overbodig om het nut en gemak van de unieke Rabobank-postdienst te onderstrepen. 'En toch', on derbreekt Weiten strijdlustig, 'had je eens moeten zien hoe gauw allerlei verzekerings maatschappijen en grote cliënten bij ons aanklopten toen het een poos geleden zo ver was. Men wist ons te vin den, reken maar. En wat was iedereen blij te kunnen terug vallen op het distributiesy steem in Rabobankland. Of wat dacht je van die grote TV- shows met de hele romp slomp van kaartdistributie en retourzendingen? Voor de Rabobank een fluitje van een cent, we hebben het apparaat plus de know how.' Terechte trots onderlijnt de woorden stuk voor stuk. Daar is geen gezwollen taal voor nodig, zware vergelijkingen evenmin. Anderen mogen ge rust over 'de bloedsomloop' van onze organisatie spreken. Ook de aanduiding 'het die selnetwerk' als speelse va riant op 'het datanetwerk' is niet onbekend. Routiniers als Weiten weten maar al te goed wat er voor z'n 140 man schappen soms bij komt kij ken als de reputatie van 'flexi biliteit' weer eens dient te worden waar gemaakt. Geen woord haast voeren de trans porteurs nadrukkelijker in hun vaandel. 'We doen niet an ders', klinkt het monter. Aan de ene kant is er de eeuwige strijd rond een problematiek die iedereen denkt te beheer sen. Als het erop aankomt, kun je de post nooit vroeg ge noeg bezorgen en nooit laat genoeg ophalen, ledereen die voor zijn bank een verbeterde aanpak weet, heeft natuurlijk het grootste gelijk. Alleen za del je andere banken op met de consequenties, zeg maar: vertraging. Anderzijds voert transport - hoe tegenstrijdig het ook klin ken mag - een manmoedig gevecht tegen de onbekend heid omdat het vervoer zich grotendeels afspeelt buiten de openstellingstijden van de bank. Lang niet steeds wor den ten volle de beschikbare mogelijkheden benut. Uw ver slaggever wenst voorbeel den? Weiten grijnst. Wordt voor gezorgd. Voila. 'Kan in de volgerskaravaan bij wieler koersen e.d. zo'n witte Rabo- bank-Opel mee? Of een post auto, door Zwarte Piet per soonlijk bestuurd, voor het uitdelen van strooigoed in de Sinterklaas-optocht? Geen enkel probleem. Nog meer? Banken kregen nieuwe video recorders. Jammer alleen dat ze niet pasten in de eerder aangeschafte opbergmeu- bels. Wat denk je? De chauf feurs die de videorecorders installeerden gingen succes vol met hamer en zaag het land door. Een geregelde pen deldienst naar het Antwerpse Rabobank-kantoor? Zeker en vast, en keurig ingepast in de route die via België Zeeuws- Vlaanderen van post voorziet.' Naar believen is de rij nog wel met voorbeelden uit te brei den. Sinds het begrip Maretel bij honderden assurantie-af delingen ingeburgerd raakte, verzorgt transport geruisloos de duizenden paketten output die dit dochterbedrijf voor de Rabobanken produceert. De inzameling, het in eigen be heer vernietigen en de afvoer van tonnen overtollig archief materiaal dat niet langer be waard hoeft te blijven maar wel vertrouwelijke vernieti ging vergt, dient zich aan als nieuw werkterrein voor de pe riode 1985/1986. Weiten: 'Van het een komt het ander. Je wilt je dienstverlenende functie volop uitbuiten en waar mogelijk je diensten aanbieden. Zo druk je de kos ten van het apparaat en te vens schep je meer zekerheid voor de toekomst.' Naarmate de automatisering verder terrein wint, ligt een vermindering van de oor spronkelijke bulk werk inder daad wel in de lijn der ver wachtingen. Hoe lang nog zal het duren voordat - om maar wat te noemen - het transport van rekening-mutaties zich gaat afspelen via de telefoon lijnen? In bijgaande reportage alvast aandacht voor enkele minder bekende nevenactiviteiten uit het pakket van onze trans portbrigade. 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 4