Leren op je werkplek Het nog niet zo lang geleden afgesloten project OTW bij Rabobank Nederland heeft, behalve een aantal bezuinigingen, ook enkele nieuwe activiteiten doen ont staan. Eén daarvan is de instelling van een afdeling Computer-Ondersteund Op leiden (COO). ZILVERVLOOT 7 Praaitimtanlnt m -uitlirir, Q M,, uil SUp 2. Da rrautwmr «èt lat tot uittotiling u Mrtkm. 5«# I. Of ffl» «ortt of contM «UiatM of 00 Ml lovontiaol 1*1) Wat is COO? COO is een opleidingsmetho diek, waarbij de computer wordt ingeschakeld om een aantal taken van de docent overte nemen. Er worden spe ciale computerprogramma's geschreven voor opleidings doeleinden. Met goedge schreven computerprogram ma's zijn andere opleidings doelen te realiseren dan met de meeste andere media. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de computer in het opleidings proces in te schakelen, wan neer er geen docent beschik baar is - iets dat met enkel vi deo of dia's doorgaans niet of nauwelijks lukt. In bepaalde situaties kan de computer 'docentvervangend' worden ingezet. 'Privé-onderwijs' Computer-ondersteund op leiden heeft een aantal speci fieke eigenschappen. Zo is tussen het computerpro gramma en de cursist interac tie mogelijk. Daardoor kan het programma adequaat reage ren op vragen en antwoorden van de cursist. Vanwege deze eigenschap is COO vooral ge schikt tijdens de oefenfasen in een leerproces. Goede ant woorden van de cursist wor den 'beloond', fouten worden gecorrigeerd, eventueel door middel van aangepaste in structie. Daarnaast maakt COO indivi dualisering van het leerproces mogelijk. Dit kan op verschil lende manieren: individualise ring van het tempo, de moei lijkheidsgraad, enz. COO kan daardoor - meer dan 'klassi kaal' onderwijs - tegemoet komen aan de individuele be hoeften van de cursist. Uit al lerlei onderzoek is komen vast te staan, dat de variatie in stu dietempo tussen cursisten sterk varieert. Klassikaal on derwijs gaat daardoor bijna altijd voor een deel van de cur sisten te langzaam, en voor een ander deel te snel. COO ondervangt dit probleem. Altijd beschikbaar COO-lessen zijn doorlopend op de werkplek beschikbaar. De cursist is niet afhankelijk van het tijdstip waarop een bepaalde cursus gegeven wordt. Dit biedt in allerlei si tuaties voordelen: nieuw bin nenkomende medewerk(st)- ers kunnen meteen aan de slag om de beginselen van het vak te leren, part-timers hoe ven niet een hele dag naar een regiokantoor om een cursus te volgen en het opfrissen van weggezakte kennis is moge lijk zonder weer opnieuw naar een cursus te moeten. Studeren achter de computer is niet bedreigend voor de cur sist. Sommige cursisten doen tijdens klassikale opleidingen zelden hun mond open uit angst iets 'doms' te zeggen en daarop beoordeeld te worden. Bij de computer bestaat dat probleem niet: deze wordt niet 'boos' op de cursist, en 'lacht hem niet uit', hoeveel fouten die ook maakt. Om die reden is COO vooral voor cur sisten met faalangst vaak een hele verademing! Up-to-date COO-lessen kunnen relatief eenvoudig up-to-date gehou den worden. De meeste leer stof verandert regelmatig, of liever: onregelmatig. Een een maal gedrukte syllabus of een eenmaal opgenomen video programma is niet zo eenvou dig aan te passen. Ook in dat opzicht is een COO-les in het voordeel. Het opslagmedium - meestal een zogenaamde floppy-disk - is eenvoudig schoon te wissen en opnieuw te 'beschrijven' met de aange paste leerstof. Vanaf eind 1 984 is een team van 5 mensen full-time bezig met de ontwikkeling van COO-lesmateriaal. De eerste lessen zijn inmiddels klaar en op 18 maart werd bij de Rabo bank Oosterhout - één van de proefbanken - op feestelijke wijze het eerste COO-pro- gramma geïnstalleerd. Dat was een twee uur durende les voor het baliepersoneel over het Zilvervloot-sparen. Toch zal het nog wel tot begin 1986 duren, voor COO op grote schaal in de organisatie gebruikt kan worden. Het kost nou eenmaal tijd om zo'n nieuw opleidingsmedium als de computer van allerlei kin derziektes te ontdoen en voorts wordt het voor de aan gesloten banken pas echt in teressant om hierin te investe ren, wanneer er een redelijk aantal lessen 'op de plank' staat. 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 3