Leren op je werkplek
Het nog niet zo lang geleden afgesloten
project OTW bij Rabobank Nederland
heeft, behalve een aantal bezuinigingen,
ook enkele nieuwe activiteiten doen ont
staan. Eén daarvan is de instelling van
een afdeling Computer-Ondersteund Op
leiden (COO).
ZILVERVLOOT 7 Praaitimtanlnt m -uitlirir, Q M,, uil
SUp 2. Da rrautwmr «èt lat tot uittotiling u Mrtkm.
5«# I. Of ffl» «ortt of contM «UiatM of 00 Ml lovontiaol 1*1)
Wat is COO?
COO is een opleidingsmetho
diek, waarbij de computer
wordt ingeschakeld om een
aantal taken van de docent
overte nemen. Er worden spe
ciale computerprogramma's
geschreven voor opleidings
doeleinden. Met goedge
schreven computerprogram
ma's zijn andere opleidings
doelen te realiseren dan met
de meeste andere media. Zo is
het bijvoorbeeld mogelijk de
computer in het opleidings
proces in te schakelen, wan
neer er geen docent beschik
baar is - iets dat met enkel vi
deo of dia's doorgaans niet of
nauwelijks lukt. In bepaalde
situaties kan de computer
'docentvervangend' worden
ingezet.
'Privé-onderwijs'
Computer-ondersteund op
leiden heeft een aantal speci
fieke eigenschappen. Zo is
tussen het computerpro
gramma en de cursist interac
tie mogelijk. Daardoor kan het
programma adequaat reage
ren op vragen en antwoorden
van de cursist. Vanwege deze
eigenschap is COO vooral ge
schikt tijdens de oefenfasen in
een leerproces. Goede ant
woorden van de cursist wor
den 'beloond', fouten worden
gecorrigeerd, eventueel door
middel van aangepaste in
structie.
Daarnaast maakt COO indivi
dualisering van het leerproces
mogelijk. Dit kan op verschil
lende manieren: individualise
ring van het tempo, de moei
lijkheidsgraad, enz. COO kan
daardoor - meer dan 'klassi
kaal' onderwijs - tegemoet
komen aan de individuele be
hoeften van de cursist. Uit al
lerlei onderzoek is komen vast
te staan, dat de variatie in stu
dietempo tussen cursisten
sterk varieert. Klassikaal on
derwijs gaat daardoor bijna
altijd voor een deel van de cur
sisten te langzaam, en voor
een ander deel te snel. COO
ondervangt dit probleem.
Altijd beschikbaar
COO-lessen zijn doorlopend
op de werkplek beschikbaar.
De cursist is niet afhankelijk
van het tijdstip waarop een
bepaalde cursus gegeven
wordt. Dit biedt in allerlei si
tuaties voordelen: nieuw bin
nenkomende medewerk(st)-
ers kunnen meteen aan de
slag om de beginselen van het
vak te leren, part-timers hoe
ven niet een hele dag naar een
regiokantoor om een cursus
te volgen en het opfrissen van
weggezakte kennis is moge
lijk zonder weer opnieuw naar
een cursus te moeten.
Studeren achter de computer
is niet bedreigend voor de cur
sist. Sommige cursisten doen
tijdens klassikale opleidingen
zelden hun mond open uit
angst iets 'doms' te zeggen en
daarop beoordeeld te worden.
Bij de computer bestaat dat
probleem niet: deze wordt
niet 'boos' op de cursist, en
'lacht hem niet uit', hoeveel
fouten die ook maakt. Om die
reden is COO vooral voor cur
sisten met faalangst vaak een
hele verademing!
Up-to-date
COO-lessen kunnen relatief
eenvoudig up-to-date gehou
den worden. De meeste leer
stof verandert regelmatig, of
liever: onregelmatig. Een een
maal gedrukte syllabus of een
eenmaal opgenomen video
programma is niet zo eenvou
dig aan te passen. Ook in dat
opzicht is een COO-les in het
voordeel. Het opslagmedium
- meestal een zogenaamde
floppy-disk - is eenvoudig
schoon te wissen en opnieuw
te 'beschrijven' met de aange
paste leerstof.
Vanaf eind 1 984 is een team
van 5 mensen full-time bezig
met de ontwikkeling van
COO-lesmateriaal. De eerste
lessen zijn inmiddels klaar en
op 18 maart werd bij de Rabo
bank Oosterhout - één van de
proefbanken - op feestelijke
wijze het eerste COO-pro-
gramma geïnstalleerd. Dat
was een twee uur durende les
voor het baliepersoneel over
het Zilvervloot-sparen. Toch
zal het nog wel tot begin
1986 duren, voor COO op
grote schaal in de organisatie
gebruikt kan worden. Het kost
nou eenmaal tijd om zo'n
nieuw opleidingsmedium als
de computer van allerlei kin
derziektes te ontdoen en
voorts wordt het voor de aan
gesloten banken pas echt in
teressant om hierin te investe
ren, wanneer er een redelijk
aantal lessen 'op de plank'
staat.
3