Reislust Doetinchem slaat alles *5 Ongeveer veertienduizend Nederlandse jongeren in de leeftijd tot 18 jaar maakten verleden jaar gebruik van een coupon uit het Rabobank-jeugdblad Tientje. De bon gaf in de voorverkoop recht op de aan schaf van een tienertoerkaart tegen gere duceerd tarief. Inlevering van de bon bij een Rabobank betekende een besparing van vijf gulden op het normale tarief. 12 De Spoorwegen toonden zich bijzonder tevreden over de hoge respons. Over heel het land genomen voelden vorig jaar in totaal 122.000 jonge lui zich aangesproken door de reclameslogan 'Vier dagen avontuur voor een tientje per dag'. Gedurende de geldig heidsduur van tien dagen ga ven de kaarten recht op vier dagen onbeperkt reizen per trein. De aantrekkelijkheid van de kaart werd nog vergroot dank zij een couponboekje met allerlei kortingsmogelijk heden voor attracties. In '83 introduceerden de NS een nieuwe aanpak voor het produkt nadat een jaar tevo ren de verkoopcijfers met 65.000 kaarten hun diepte punt hadden bereikt. In het daarop volgende jaar nam de belangstelling toe tot 95.000 om vervolgens aan te trekken tot het genoemde aantal van 122.000. Het duurde volgens de NS geruime tijd eer de gro te massa van de door Rabo- Felicitaties namens de NS voor bank Doetinchem. banken verstrekte betalings bewijzen ook inderdaad tegen tienertoerkaarten werden in gewisseld. Omstreeks juli was nog slechts de helft daadwer kelijk verzilverd. Hoe succesvol de inschake ling van de Rabobanken bij de verkoop is geweest, toonden de cijfers aan. Sommige ban ken zoals Lichtenvoorde 1 20), Raaltej 118), Ede (110) en Enschede( 103) kregen met een opmerkelijke belangstel ling te maken. Onbetwiste koploper echter werd Doetin chem dat zich ontfermde over 211 reislustige tieners. Onlangs werd de succesvolle bank toepasselijk in het zon- Maurits B/e/eve/dt van de Rabo- netje gezet. Het gebeurde op voor de NS bijzonder vreemd terrein, namelijk aan boord van een passagiersschip, af gehuurd om tevens feestelijk te onderstrepen dat de Rabo bank Doetinchem haar ba lanstotaal op f 200 miljoen bracht. Dit gebeuren kreeg door een tweedaagse boot tocht aan boord van het MS 'Prinses Juliana' voor het vol tallige personeel een uniek en onvergetelijk tintje. Na de in scheping te Nijmegen kregen de opvarenden aanvankelijk alle gelegenheid om te accli matiseren met kaarten, scha ken, dammen en drammen of met het befaamde 'zenuwen- spel' uit de Sterrenshow. Eigen talenten verzorgden in aansluiting op een overvloe dig buffet een 2,5 uur duren de revue, waarbij zang, dans, muziek en playback elkaar sprankelend afwisselden. Het eerste deel van de boottocht eindigde met een overnach ting aan boord in Tiel. Gedurende het laatste deel van de thuisreis moest een panel via een behendig vraag- en antwoordspel het beroep trachten te achterhalen van een mysterieuze passagier die onder de naam 'De Zeeuw' aan boord kwam. Twintig mi nuten verstreken er alvorens de ondervragers er in een spervuur van vragen achter kwamen dat de onbekende passagier als marketing-ma- nager werkzaam was bij de NS. Het kostte hem vervol gens ook geen enkele moeite duidelijk te maken waar zijn aanwezigheid aan boord ver band mee hield. Als blijk van erkentelijkheid ontving aan sluitend ieder personeelslid alsmede de leden van de be- heerscolleges een tweetal dagtoerkaarten, zodat ieder een zelf eens kan ervaren wat een dag onbeperkt reizen met de NS inhoudt. De aanwezi gen stelden de geste bijzon der op prijs. WA

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 12