Onderzoek naar experiment met schoolverlaters Bankklassen Sinds ongeveer anderhalf jaar leren bin- - nen de Rabobankorganisatie een kleine honderdtachtig schoolverlaters het bankvak op basis van een tweejarig con- - tract. Naast de overeengekomen twintig werkuren per week volgen bezitters van zo'n leer-arbeidsovereenkomst wekelijks een dag beroepsonderwijs aan streek- scholen in Groningen, Enschede, Arn- hem, Nieuwegein, Amsterdam, Rotter- - dam, Breda, Eindhoven of Roermond. Behalve naar direct betrokken deelnemers gingen ook vra genlijsten naar het manage ment van banken waar men schoolverlaters 'boven de sterkte' aanstelde. Met be hulp van de peiling wil men onder meer in kaart brengen op welke manier de jeugdigen in contact kwamen met de bank: via een informatief ge leiding, de begeleiding vanuit de bank en eventuele wensen ten aanzien van het aantal werkuren per week. Ad Löring ziet met meer dan gewone belangstelling de on derzoekresultaten tegemoet. sprek op eigen initiatief, een officiële sollicitatie, door mid del van advertenties of het ge westelijk arbeidsbureau. An dere vragen hebben betrek king op de eventuele duur van de voorafgaande werkloos heid, de gevolgde vooroplei ding en de voorlichting over inhoud en reikwijdte van een leer-arbeidsovereenkomst. Tevens willen de onderzoe kers graag de motieven verne men waarom iemand na het doorlopen van een vooroplei ding een baan verkiest boven een voortgezette studie. Ten slotte trachten de enquêteurs vanzelfsprekend waarde-oor- delen te vergaren met betrek king tot het theoretische en praktische verloop van de op- Naar verwachting zal het tot volgende maand duren eer bekend is hoe de deelnemers het werken in de praktijk en het bijtanken van de theoreti sche kennis via de streek scholen hebben ervaren. En kele vakken die deel uitmaken van de lesstof zijn bijvoor beeld algemene- en bedrijfs economie, recht, commercië le vorming, archivering en geautomatiseerde informa tieverwerking. Vooral be nieuwd is de Utrechtse onder zoeker naar de opgedane er varingen met de speciaal ont wikkelde lesstof voorde bank klassen op iedere streek school. Veel van de bestaande bank opleidingen hebben een sterk Via een schriftelijke enquête kunnen deze maand alle be trokkenen bij het experiment hun bevindingen kenbaar ma ken. Voorwaarde om op de streek scholen te worden toegelaten is het hebben van een baan. De kandidaat-bankmede- werk(st)ers volgen hun pittige opleiding onder auspiciën van de stichting ECABO, het lan delijk orgaan ter bevordering van opleidingen voor de cate gorie economische en admi nistratieve beroepen. De be doeling is dat de lesstof zo veel mogelijk aansluit op de diverse (13) soorten werk waarmee de contractanten in de praktijk te maken krijgen. De eerste 'volleerde' lichting sluit deze zomer de opleiding (commercieel) administratief medewerker bankbedrijf af met een examen. Wat dan? Lang hoeft projectleider Ad Löring van het directoraat Ar beidszaken binnen Rabobank Nederland daar niet over na te denken. 'Van begin af aan is ons streven geweest de deel nemers na afloop van hun contract in aanmerking te la ten komen voor een vaste aanstelling. Mits er natuurlijk vacatures zijn, anders houdt alles op. Mocht het onver hoopt niet lukken bij de bank waar iemand gedurende z'n opleidingstijd gewerkt heeft, dan zullen we niet aarzelen de regiokantoren in te schakelen. Zo coördineer je voor mensen die toch eventueel nog uit de boot dreigen te vallen het zoe ken naar een baan. Mogelijk heeft een collegabank wel een geschikte functie te bieden, want anders zouden alle op leidingsinspanningen verspild zijn.' Uitvoerige vragenlijst

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 2