Bestemming Siberië i V u s4 v -'•■ u». 'Pf- - af> -V s^g^|üiBjB 1 _i - $r--*.*\v Sa? A fc '•■ut SS a vju\ -ar-? V - ^M>'h vY ^x - s t'. --':1 :V* abubank De barre winter van '85 of hoe men in tijd van nood z'n collega's leert kennen. Kort samengevat zou dat het motto kunnen zijn van onderstaand feitenrelaas met in de hoofdrollen enkele Rabobankchauf- feurs die de afgelopen maand manmoe dig vochten tegen koning winter. Een 'ooggetuigeverslag'. ?*«^7 :„-V^ i - auj inmiddels half acht in de avond. Jan drukte door, laadde Mar- tien plus post in en zette de route E 80 voort. Alles ging goed aanvankelijk. Twaalf ophaaladressen hadden ze al afgewerkt toen ze Helenaveen - het hart van de Peel - na derden. Daar in die grote vlak te haalde Koning Winter op nieuw uit. Het vroor er ruim 22 graden en dat was teveel voor de postauto van Jan van Roy. De boer die opendeed had meteen een logische verkla ring: 'Je bent hier in Siberië'Vragend keken Jan en Martien hem aan. 'Ja', ging de boer voort, 'vroeger heb ben ze deze streek zo ge noemd omdat de wind hier vrij spel heeft. Ik stook nu op maximaal vermogen; als het nog harder gaat vriezen, springen de ketels'. 'Bij ons zijn de ketels bevroren', zei Jan wijzend op de witte Opel, die er buiten het zwijgen toe deed. Piet Blaauw was intussen al drie keer naar zijn collega's van postkamer en computer gelopen om te verzekeren dat rond 23.00 uur de route E 80 wel 'op de klep zou vallen'. In plaats daarvan ging de tele foon. Fronsend hoorde hij het verhaal van Jan van Roy. Nou vlokken. De motor liep trager en trager en de postauto kwam tot stilstand. Daar stond hij dan. Misschien dat de hitte van de motor vol doende was om de dieselolie te ontdooien. Maar nee, het lukte niet de machine op gang te krijgen. De wegenwacht was er al vlug. Diagnose: brandstofpomp kapot. Dan maar even Eindhoven bellen. Gelukkig lieten ze hem binnen bij het huis waar hij aanbelde. Een chauffeur van de Rabobank? Daar staat de telefoon. Kop koffie? Het leek wel of hij bij een bank bin nenkwam, daar waren ze meestal ook heel vriendelijk, vooral als de post nog niet he lemaal klaar lag, of de diskette nog niet uit de computer was gerold. Piet Blaauw, groepsleider bij Transport Eindhoven, wist wat hem te doen stond in zo'n situatie. Hij had Jan van Roy binnen zien komen. Die was in West-Brabant geweest en moest alleen nog even de post bij de postkamer brengen. Van Roy miste net één 'o' om met Parijs-Dakar mee te doen. Verder beschikte hij over de vereiste kwaliteiten. Piet: 'Martien Reker staat bevroren in Grathem'. 'Dan ben ik weg', was alles wat Jan zei. Het was De winter pakte dit jaar wel ongemeen hard uit. Op maan dagavond 7 januari daalde de temperatuur zelfs ruim verder dan twintig graden onder nul. Martien Reker, chauffeur bij de activiteit Transport, moest telkens na het legen van een postkast in zijn auto even bij komen. Nog hoorde hij de col lega's schimpen toen hij van de zomer in zijn overhemd met korte mouwen uit zijn au to stapte: 'Jullie hebben toch maar een leuk baantje. Lekker het land in, heerlijk in de bui tenlucht!' 'Ja, ja', had hij glimlachend geknikt. 'Ruilen? Mij best, maar dan wel voor een heel jaar!' Grinnikend liet hij de kennis sen van de kas in zijn verbeel ding een postroute rijden door de sneeuw, met twintig gra den vorst. Terwijl hij Grathem naderde begon de motor on regelmatig te lopen. Zou het zo hard vriezen? Het was in 1979 ook 'ns een keer ge beurd dat de dieselolie ging

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 4