Nieuwe klachtenprocedure: extra zekerheid voor cliënt NI Wisseling in de redactieraad De Rabobankorganisatie bedient bij el kaar zo'n 6,5 miljoen particuliere cliën ten. Vrijwel dagelijks staan we met hen mondeling of schriftelijk in contact of werken we aan de administratie van de 12,2 miljoen rekeningen die ze bij ons aanhouden. Daarbij zijn dan nog niet eens de reizen en verzekeringen inbegrepen. HIER SPREKEN klachtenprocedure Geschillencommissie O 00 O ©o°o OftO Het zijn enorme aantallen contacten en werkzaamheden die op de banken plaatsvinden en die bijna zonder uitzonde ring tot volle tevredenheid worden afgewikkeld. Zou dat anders zijn, dan zou het be staansrecht van de organisa tie al snel ondergraven wor den. Dat geldt voor iedere or ganisatie, maar eens te meer voor onze coöperatieve bank die tenslotte het behartigen van de belangen van de cliènt als een hoge doelstelling kent. Toch kan het gebeuren, dat er een fout tussendoor slipt; dat een verkeerde boeking wordt gemaakt, dat een opdracht verkeerd wordt begrepen. Of - een heel ander geval - dat de cliènt ons niet helemaal be grepen heeft. Dat alles kan lei den tot ontevredenheid of zelfs een officiële klacht. De vraag is nu, hoe daarmee moet worden omgegaan, want ook al komen klachten niet in overweldigende aantal len voor, dat er zorg aan be steed moet worden, is duide lijk. Een slechte afwikkeling van een klacht is een 'anti-re clame' die snel van mond tot mond gaat. Een slechte indruk is niet snel weggeëbt. Daarte genover staat, dat als aan een klacht goede zorg wordt be steed, als getoond wordt dat we ons betrokken voelen bij het probleem van de cliënt, de kans groot is, dat de band met de cliënt versterkt wordt. Om de cliënt duidelijkheid te geven hoe hij moet handelen als hij een klacht heeft, is on langs een baliefolder ge maakt. Daarin wordt aange geven welke stappen moeten worden genomen, als het eer ste contact van de cliënt met bijvoorbeeld zijn bankadvi- seur, geen bevredigend resul taat heeft opgeleverd. Op die manier wordt immers het overgrote deel van de proble men opgelost. Volgens de klachtenprocedu re zal het probleem eerst aan de directie van de aangeslo ten bank moeten worden voorgelegd. Binnen een vast gestelde termijn zal de cliënt een reactie krijgen. Als de bank en cliënt niet tot elkaar zouden komen, dan kan de cliënt bij de Klachtendienst van Rabobank Nederland te recht. Daar zal zowel de aard van de klacht als de gevolgde behandeling aan een zorgvul dig onderzoek worden onder worpen. Naast - naar wij ver wachten - een oplossing van problemen, levert dat ook in zicht op in mogelijke fouten bronnen. In de tweede helft van dit jaar zal een onafhankelijke Ge schillencommissie voor (par ticuliere) bankzaken in het le ven worden geroepen. Deze commissie zal in touw komen als de interne klachtenproce dure, zoals zojuist beschre ven, niet tot een oplossing heeft geleid. De Geschillencommissie zal als een boven de partijen staand orgaan een bindende uitspraak doen. Het is van belang dat een cliënt weet waar hij of zij met klachten naar toe kan. Niet, Bert Tielemans, die namens Rabobank Nederland lid was van de redactieraad, heeft dit lidmaatschap per 31 decem ber 1984 beëindigd. G. W. A. de Koek, werkzaam bij het directoraat Opleidin gen, gaat zijn plaats innemen. Collega De Koek, bij veel jon gere medewerkers van de centrale bank bekend van zijn introductielessen voor nieu- omdat het vaak nodig zal zijn; wel omdat het hem een veilig gevoel geeft. En dat is heel wat waard. PdMM welingen, was lid van de re dactieraad van Coopij, het voormalige personeelsblad van de centrale bank. We zeg gen vanaf deze plaats Bert Tielemans dank voor zijn bij drage aan het werk van de re dactieraad en heten Gerard de Koek van harte welkom. Redactie 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 3