Langspeler met banktintfe reageert gretig Attenties bij ope"^gen Tn^Rabobank- die betaalbaarheid heet. Vooral waar als doelgroep de jeugd aan de orde komt, zijn de verzuchtingen onder kan toorbeheerders, bankbestu- ren en hun veelgeplaagde se condanten niet van de lucht. 'Je kunt wel met gulle hand buttons gaan weggeven of een grootse filmmiddag orga niseren', meent een gerouti neerd bankman, 'maar daar mee is niet gezegd dat je ook iets verzint wat aanslaat. Vooral de jeugd is een groep waar je maar moeizaam greep op krijgt. Des te moeilijker het speuren naar een bruikbaar weggevertje. Dat geldt ook bij de ondersteuning van gerich te acties. Ook dan immers maak je een gebaar in de stille hoop dat via zo'n attentie aan je vaste klanten ook hun leef tijdgenoten zich door de Rabobank aangesproken voe len.' Duidelijke (reclame)taal Op het Roermondse regio kantoor voorzag publiciteits- man Cees van Hal het slepen de probleem van een oplos sing in de vorm van een lang speelplaat. Hij onderwierp sa men met Bert Salden, pop-ex pert bij de Weerter platen maatschappij Telstar, de be staande Telstar-elpee 'Pop in je moers taal' aan een kleine schoonheidsbehandeling. Voor- en achterzijde van de LP-hoes kregen een herken baar Rabobank-tintje, inclu sief verwijzing naar de facili teiten voor houders van tie nerrekeningen. 'Wij houden ook van duidelijke taal', laat de hoestekstschrijver namens de Rabobank weten. 'Bewijzen? De Rabobank tienerrekening. Als je nog geen zestien bent. Precies wat jij zoekt, net wat je nodig hebt. 'n Rekening die al die bankzaken begrijpelijk maakt. Sparen en een beetje betalen. Met een aantrekkelij ke rente plus na vijf spaarjaren een premie van vijf procent. Met een eigen Raborekening dop je zelf je eigen financiële boontjes. Laat er zakgeld of het geld van je bijbaan op storten. Want zo weet je hoe veel je nog wel (of niet) hebt. En da's nog niet alles. Als je een Raborekening hebt, kun je betaal- of eurocheques aan vragen. Je Raborekening geeft je de ruimte.' Inmiddels heeft de plaat het afgelopen jaar haar bruik baarheid reeds meer dan vol doende bewezen. Bij uiteenlo pende gelegenheden en ook in plaatsen buiten de provin cie vond ze gretig aftrek. Dui zenden exemplaren gingen er over de balie. Soms fungeer de de plaat dank zij de sympa thieke kostprijs puur als weg- gever bij een officiële gele genheid. In andere gevallen konden nieuwe spaarders de langspeler tegen een geringe vergoeding verkrijgen. Veranderlijke smaak Bij de voorbereidingen voor het project zijn de initiatiefne- 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 10