Sneller en zekerder Maar wij kunnen nu in Duits land zelf wat voor onze cliën ten doen. En dat is belangrijk omdat (steeds meer) expor teurs hun markt steeds inten siever gaan bewerken.' Een van de voornaamste dien sten, die aan Nederlandse ex porteurs wordt verleend, be treft het chequeverkeer. Veel betalingen worden immers bij aflevering afgerekend met een cheque. Voor de onderne mer is het dan belangrijk snel te weten of het goed zit met die betaling. Zolang het 'ge wone voorbehoud' van toe passing is, kan tenslotte altijd blijken dat de cheque niet ge dekt is. 'In het algemeen is de morali teit goed', zegt Van der Velde, 'anders zou het cheque-ver- keer als instrument niet werk baar zijn. Maar het tegenge stelde komt helaas ook voor en het is voor de klant van groot belang, dat hij snel weet, of een cheque incas- seerbaar is of niet. Blijken er problemen te zijn, dan neemt het Adca-kantoor per telex contact op met Buitenland in Utrecht, zodat de klant kan worden ingeseind.' Zo is het Adca-kantoor als vooruitge schoven post voor onze or ganisatie een wezenlijke ver korting van die onzekere pe riode. door ons de informatie per te lex naar Utrecht gezonden. Dat betekent snelheid in het betalingsverkeer, en daarmee zekerheid voor de cliënt. In de komende weken zal meer in formatie over dit nieuwe pro- dukt worden gegeven.' Voor het feit dat het voor sommige Nederlandse expor teurs ook interessant is zelf een rekening bij de Adca-bank aan te houden geeft Van der Velde enkele redenen aan, waarvan uiteraard het che queverkeer de eerste is. Daar naast is het voor sommige ondernemingen ook belan grijk een 'Duits gezicht' te hebben en daar kan een Adca- rekening aan bijdragen. Als reden kan voorts gelden dat de rekening gebruikt kan wor den om betalingen te verza melen en dan - in totaliteit - tegen een gunstiger transfer provisie over te schrijven naar de rekening in Nederland. Ook kan in dat verband eventueel een krediet verstrekt worden door bijvoorbeeld - middels ning in Duitsland is ook van belang voor bedrijven die in Duitsland zowel verkopen als inkopen. Het scheelt aanzien lijk in de transferprovisie die je als ondernemer anders zou moeten betalen. Het Düsseldorfer kantoor is niet uitsluitend op Nederland se exporteurs georiënteerd. Het is naar buiten toe een Duitse bank met een eigen Duitse cliëntenkring, zowel in de bedrijvensector werkzaam als onder particulieren. Ef fectentransacties spelen op dit kantoor - de beurs ligt er schuin tegenover - een be langrijke rol. Overigens con stateert Van der Velde een groeiende belangstelling van Nederlandse particuliere cliënten voor beleggingen bij zijn kantoor. Het zal duidelijk zijn: in Düs- seldorf zit de groei erin en Van der Velde is niet zonder ambi tie. Een belangrijk deel van zijn tijd besteedt hij aan het be zoeken van bedrijven. Offer tes zijn uitgebracht aan be- De heer Van der Velde vertelt, dat er een produkt in de maak is om het betalingsverkeer nog sneller te laten verlopen. Het is bestemd voor Neder landse cliënten die geen reke ning hebben bij de Adca- bank. Essentieel bij dit pro dukt is dat bepaalde cliënten de in Duitsland ontvangen cheques aldaar per post in een speciale envelop recht streeks naar het kantoor Düs- seldorf opsturen. 'Dus een chauffeur, die in Duitsland bloemen of kaas aflevert, doet in Duitsland de cheque in die envelop op de post. De cheque komt onmid dellijk binnen bij het kantoor in Düsseldorf. Wij verwerken de cheque en de klant krijgt nog sneller zijn geld en nog gede tailleerder informatie omtrent de betaling. Dagelijks wordt een garantie - een stukje kre diet uit Nederland naar Duits land over te hevelen, waar door de exporteur zijn geld sneller beschikbaar kan krij gen. Het hebben van een reke- drijven die samen goed zijn voor een omzet van 1 miljard DM. De Adca immers - is zijn stellige overtuiging - kan veel meer doen voor relaties van aangesloten banken. PdMM 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 13