Servicepunt voor Nederlandse exporteurs Adca in Düsseldotf Sinds een jaar heeft de Rabobankorgani- satie een belangrijke stap gezet in de ont wikkeling van haar buitenlandse dienst verlening. Zij nam een meerderheidsbe lang in de Adca-bank in Duitsland. Dat was voor Raboband de reden om eens kennis te gaan maken met een van de kantoren waarmee veel aangesloten banken direkt te maken zullen hebben of krijgen: Dusseldorf. We spraken er met drs. J. I. van der Velde, directeur van deze vestiging. Economisch centrum Wie Düsseldorf nog niet kent, zou er beslist eens een kijkje moeten gaan nemen. Bijvoor beeld op de eerste zaterdag van de maand, als alle win kels - in tegenstelling tot de andere zaterdagen - de hele dag geopend zijn! Je heb er fraaie winkelstraten en de meest exclusieve winkels. Het is leuk om dan rond te kijken, ideeën op te doen en te flane ren op de Königs-allee. Je kunt er op het terras neerstrij ken en de mondaine wereld aan je voorbij laten trekken, zodat het meteen duidelijk wordt, waarom Düsseldorf wel het 'Parijs van het Noor den' heet. De fraaie kantoren van grote concerns duiden erop dat hier heel wat meer omgaat dan winkelen alleen. Düsseldorf is als hoofdstad van de deelstad Nordrhein-Westfalen het economisch centrum van een belangrijk gebied. En daarmee ook voor Nederland, want de deelstaat met 1 7 miljoen in woners, is goed voor meer dan de helft van de export naar onze oosterburen. En dat verklaart dan ook meteen, waarom de Adca-vestiging in die plaats voor onze Rabo- bankorganisatie van zo'n bij zonder belang is. Zelfstandig karakter Als je met de enthousiaste Van der Velde praat, kan je niet anders concluderen dan dat het goed gaat in zijn vesti ging. Sinds augustus '84 zit hij daar, afkomstig uit Utrecht waar hij accountmanager was en relaties onderhield met grote agri-businesscliënten. Met de heer C. K. Nembach (rechts op de foto) als collega directeur aan zijn zijde geeft hij leiding aan het team van 1 9 mensen. Klaar voor de toe komst zijn ze, vooral nu er een zekere rust in de organisatie is gekomen, sinds de wisseling van (groot)aandeelhouder. Het Düsseldorfer kantoor heeft een vrij zelfstandig ka rakter. 'Je moet je realiseren dat de afstanden tussen de kantoren van de Adca-bank bijzonder groot zijn. Ik zit ver der van het hoofdkantoor in Frankfurt af - dat is een af stand van 230 km - dan van Utrecht. Ik ben dan ook veel in Nederland om cliënten te be zoeken', zegt Van der Velde die op jaarbasis zo'n 70.000 km aflegt. 'Het bankbedrijf in Duitsland verschilt op een paar punten met dat van Nederland. Eén van de meest opvallende ver schillen is het zakelijke beta lingsverkeer. Dat verloopt voor maar liefst 50 via che ques. In Nederland is dat nog geen 2%. Het bankgirover- keer is in Duitsland tamelijk gecompliceerd, want iedere deelstaat heeft zijn Landes Zentral Bank waarover het bankgiroverkeer wordt afge wikkeld. Dat maakt een enorm verschil met Nederland met zijn BGC, die in dat opzicht uniek is in de wereld', verzucht Van der Velde. Een ander op merkelijk punt is de tariefstel ling. Die loopt in vergelijking met Nederland veel meer uit een. Van der Velde: 'Dat is iedere keer weer onderhande len. In de kredietverlening kom je verschillen tegen van zo'n 3%. Meer dan in Neder land hebben ondernemers re keningen bij verschillende banken. De bakker-op-de- hoek heeft al gauw 4 of 5 bankrelaties. Duitsland is 'overbanked'. Toch leidt die grote concurrentie niet tot la gere tarieven. Het arbeidsin tensievere betalingsverkeer, en de deelrelaties (veel ban ken per cliënt) drukken de ren tabiliteit van de cliëntenrelatie en dat vind je nu eenmaal in tarieven terug.' Servicefunctie Zoals gezegd: het Düsseldor fer kantoor heeft een service functie voor Rabobankcliën- ten die in Duitsland op een vertrouwde bank willen terug vallen. Om cheques te incas seren, om een rekening te openen of om inlichtingen te krijgen, om maar een paar za ken te noemen. 'Dagelijks heb ik contacten met aangesloten banken of met cliënten die een rekening willen openen of informatie wensen', vertelt de heer Van der Velde. 'Dat va rieert van kleine, bescheiden rekeningen tot grote, met een omzet van een ton tot een paar miljoen. Kijk, vroeger hield de bank op bij de grens. 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 12