gin viel het me enorm zwaar.
Thuis voor de spiegel ga je
dan met behulp van een mee
gekregen cassettebandje je
aandeel uit de show extra
staan oefenen. Ga maar na,
een en al onwennigheid. Ik
hoef maar naar mezelf te kij
ken. Als ik werkelijk talent had
voor dit werk, was ik wel aan
het toneel gegaan', stelt de re
latiebeheerder nuchter vast.
'Maar bedrijfsfinancieringen
zijn ook niet altijd eenvoudig',
geeft Carla van Eeuwen terug.
Als Barbara Streisand zal zij
met Annette Roodnat (alias
Donna Summer) uit volle
borst 'net echt' het duet
Enough is enough op de plan
ken brengen. Ze glundert. Een
gemaakt. In het radiopro
gramma 'Bladgoud' sleept de
Rotterdamse Rabobank-stunt
twaalf minuten TROS-zend-
tijd in de wacht.
Niet voor gek
Intussen houden Janine en El-
vira het repetitietempo er ste
vig in. Alle mogelijke hulpmid
delen dragen ze aan om de
gelegenheidssterren het oe
fenen te vergemakkelijken.
Met voldoening zien ze hoe
iedereen zich staat uit te slo
ven. En trots: 'Je zult straks
eens zien als alles compleet is
met de toneelkleding uit de
uitgebreide eigen collectie, de
show-decors, het professio-
stiekeme hartewens die in
vervulling gaat?
Stil, haast verlegen zit Maris-
ka de Vos in een hoekje. Maar
de schijn bedriegt. Zodra een
maal de muziekband is ge
start, verandert het terugge
trokken meisje via It's my turn
op slag in een volwaardige en
overtuigende Diana Ross. le
dereen staat paf.
Een openbaring, fluistert een
toevallige toeschouwer. Dat
Diana's plaatsvervangster zo
wat het complete repertoire
kent van de bewonderde ster,
verbaast dan nauwelijks nog.
Niet zonder voldoening wordt
even nadien gemeld hoe het
gedurfde plan van de 'Houten
Klazen'-show ook buiten
staanders nieuwsgierig heeft
6
nele licht, en het grimeerwerk.
Ze zullen schrikken. Er moet
heel wat schmink tegenaan,
want dat toneellicht vreet ge
woon. Dan gaat de mimiek
duidelijk meespreken, en
groeit iedereen nog meer in
zijn rol'.
Uit de stelligheid van Elvira's
stem spreekt een ferme portie
ervaring. Toch weet zij net als
compagnon Janine hoe be
hoedzaam er dient te worden
omgesprongen met de gele
genheidssterren.
'Absolute perfectie haal je na
tuurlijk nooit. Daar streeft ook
niemand naar want dan wordt
een show gewoon saai. Maar
onder geen voorwaarde mo
gen medewerkers voor gek
staan. Mensen voor joker zet-
niet teleur: de aanblik van de
song Guys and dolls is vrijwel
levensecht.
Nog luttele dagen slechts en
in een Ridderkerks zalencom
plex beleven we de stralende
première van het unieke
waagstuk: meer dan vijftig
Rotterdamse Rabobank-col-
lega's, in het dagelijkse leven
niet bovenmatig bezig met fri
voliteiten, en van nature ge
neigd met twee woorden te
spreken, storten zich fanatiek
in hun wervelende Broadway-
show. Een show van ruim drie
kwartier rond het thema 'da
mes', en geheel opgebouwd
uit toepasselijke film- en mu
sical-songs.
Heel keurig
Kort tevoren een laatste in
spectie bij de zaalhouder.
'Hebt u krachtstroom? Ginds?
Goed. Extra kabels meebren
gen dus. Mooi hoor, die to
neelgordijnen. Maar het is
toch beter ze weg te halen. Zo
is het podium ongeschikt om
een cancan te doen. Die hap-
jeskraam daar vlak voor het
toneel staat niet goed. En ook
over de plaats van de bar moet
ik even met u praten. Die kan
toch wel ergens anders? Zijn
we het daarover allemaal met
elkaar eens? Eens kijken, zijn
er nog meer dingen? Geen
sfeerlicht in de zaal. Dan maar
ten is geen kunst. Je hoort
juist respect te hebben voor
wat een groep ontstellend fa
natieke amateurs bereikt op
zo'n podium. Een waagstuk
blijft het natuurlijk wel, tel
kens opnieuw'.
De gebundelde inspanningen
dienen dus uit te monden in
een show-voorstelling met
cachet. Als absoluut klapstuk
een finale waarbij alle deelne
mende artiesten aantreden.
Tot dan is alles erop gericht
dat iedereen zich zo zeker mo
gelijk voelt van zichzelf. Is dat
niet het geval, aldus Janine,
dan voel je je pas goed ellen
dig. Daar besteden we ook ex
tra aandacht aan. Desnoods
nemen we iemand een uurtje
apart om wat te oefenen.
Beide Rotterdamse Rabo-
bank-directieleden krijgen
(hoeveel taartjes zou ze dat
kosten, fluisteren boze ton
gen) zelfs gedaan dat ze voor
privé-onderricht in aanmer
king komen. Maar er staat te
genover dat van het duo Lo-
haus en Van den Berg (voor
deze gelegenheid Harry en
Chris volgens het program
maboekje) een onberispelijke
Frank Sinatra- en Dean Mar
tin-vertolking wordt ver
wacht. Ze stellen hun publiek