gin viel het me enorm zwaar. Thuis voor de spiegel ga je dan met behulp van een mee gekregen cassettebandje je aandeel uit de show extra staan oefenen. Ga maar na, een en al onwennigheid. Ik hoef maar naar mezelf te kij ken. Als ik werkelijk talent had voor dit werk, was ik wel aan het toneel gegaan', stelt de re latiebeheerder nuchter vast. 'Maar bedrijfsfinancieringen zijn ook niet altijd eenvoudig', geeft Carla van Eeuwen terug. Als Barbara Streisand zal zij met Annette Roodnat (alias Donna Summer) uit volle borst 'net echt' het duet Enough is enough op de plan ken brengen. Ze glundert. Een gemaakt. In het radiopro gramma 'Bladgoud' sleept de Rotterdamse Rabobank-stunt twaalf minuten TROS-zend- tijd in de wacht. Niet voor gek Intussen houden Janine en El- vira het repetitietempo er ste vig in. Alle mogelijke hulpmid delen dragen ze aan om de gelegenheidssterren het oe fenen te vergemakkelijken. Met voldoening zien ze hoe iedereen zich staat uit te slo ven. En trots: 'Je zult straks eens zien als alles compleet is met de toneelkleding uit de uitgebreide eigen collectie, de show-decors, het professio- stiekeme hartewens die in vervulling gaat? Stil, haast verlegen zit Maris- ka de Vos in een hoekje. Maar de schijn bedriegt. Zodra een maal de muziekband is ge start, verandert het terugge trokken meisje via It's my turn op slag in een volwaardige en overtuigende Diana Ross. le dereen staat paf. Een openbaring, fluistert een toevallige toeschouwer. Dat Diana's plaatsvervangster zo wat het complete repertoire kent van de bewonderde ster, verbaast dan nauwelijks nog. Niet zonder voldoening wordt even nadien gemeld hoe het gedurfde plan van de 'Houten Klazen'-show ook buiten staanders nieuwsgierig heeft 6 nele licht, en het grimeerwerk. Ze zullen schrikken. Er moet heel wat schmink tegenaan, want dat toneellicht vreet ge woon. Dan gaat de mimiek duidelijk meespreken, en groeit iedereen nog meer in zijn rol'. Uit de stelligheid van Elvira's stem spreekt een ferme portie ervaring. Toch weet zij net als compagnon Janine hoe be hoedzaam er dient te worden omgesprongen met de gele genheidssterren. 'Absolute perfectie haal je na tuurlijk nooit. Daar streeft ook niemand naar want dan wordt een show gewoon saai. Maar onder geen voorwaarde mo gen medewerkers voor gek staan. Mensen voor joker zet- niet teleur: de aanblik van de song Guys and dolls is vrijwel levensecht. Nog luttele dagen slechts en in een Ridderkerks zalencom plex beleven we de stralende première van het unieke waagstuk: meer dan vijftig Rotterdamse Rabobank-col- lega's, in het dagelijkse leven niet bovenmatig bezig met fri voliteiten, en van nature ge neigd met twee woorden te spreken, storten zich fanatiek in hun wervelende Broadway- show. Een show van ruim drie kwartier rond het thema 'da mes', en geheel opgebouwd uit toepasselijke film- en mu sical-songs. Heel keurig Kort tevoren een laatste in spectie bij de zaalhouder. 'Hebt u krachtstroom? Ginds? Goed. Extra kabels meebren gen dus. Mooi hoor, die to neelgordijnen. Maar het is toch beter ze weg te halen. Zo is het podium ongeschikt om een cancan te doen. Die hap- jeskraam daar vlak voor het toneel staat niet goed. En ook over de plaats van de bar moet ik even met u praten. Die kan toch wel ergens anders? Zijn we het daarover allemaal met elkaar eens? Eens kijken, zijn er nog meer dingen? Geen sfeerlicht in de zaal. Dan maar ten is geen kunst. Je hoort juist respect te hebben voor wat een groep ontstellend fa natieke amateurs bereikt op zo'n podium. Een waagstuk blijft het natuurlijk wel, tel kens opnieuw'. De gebundelde inspanningen dienen dus uit te monden in een show-voorstelling met cachet. Als absoluut klapstuk een finale waarbij alle deelne mende artiesten aantreden. Tot dan is alles erop gericht dat iedereen zich zo zeker mo gelijk voelt van zichzelf. Is dat niet het geval, aldus Janine, dan voel je je pas goed ellen dig. Daar besteden we ook ex tra aandacht aan. Desnoods nemen we iemand een uurtje apart om wat te oefenen. Beide Rotterdamse Rabo- bank-directieleden krijgen (hoeveel taartjes zou ze dat kosten, fluisteren boze ton gen) zelfs gedaan dat ze voor privé-onderricht in aanmer king komen. Maar er staat te genover dat van het duo Lo- haus en Van den Berg (voor deze gelegenheid Harry en Chris volgens het program maboekje) een onberispelijke Frank Sinatra- en Dean Mar tin-vertolking wordt ver wacht. Ze stellen hun publiek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 6