NiNi's met verborgen talenten voor het voetlicht Kantoorkrukken en houten klazen stelen de show V V Feest maken als broodwinning En wat dan nog? Dan denk je maar dat je overdreven bent. Een, tweehup. Die stap naar voren moet iets hebben van: ik ben er ook nog. En kijken waar je moeder -zit, hoeft ook niet. Oke? INlog een keer, boys. Daar gaan we. Er kan je niets gebeuren. Let op je armen vooral. Die moeten echt heeelemaal uit het lijf. Niet van dat aarzelend gewapper". Glitterhoeden en een wolk gaas Met een gegromd 'Jongens, het ging ver schrik kelijk' troept de dansgroep opnieuw bijeen in de deuropening/Het moet beter, bereid je anders maar vast voor op een com plete afgang'. Nog meer ver betenheid op de gezichten van Tineke, Monique, Alma, Thea, Hanny, Irene en Riet. En jawel hoor. Even later zwiert het stel soepel over de kanti- nevloer, terwijl Piet Rotteveel perfect lipsynchroon bekken trekt bij een lied van Maurice Chevalier: Thanks heaven... Een handjevol supporters klapt na afloop spontaan. 'Prima zo. Dank jullie wel. En dan krijgen we nu...' Weer klinkt de onverwoestbare stem van Elvira Veenings. Sa men met Janine Dechesne is zij hoogst nadrukkelijk aan wezig in de Rotterdamse Leu- veflat. Tijdelijk heerst in de kantine van de plaatselijke Rabobank de zenuwachtige drukte van een repetitielokaal. Dapper wordt er met toneel- kleding gemanipuleerd. Glit terhoeden, jeans in combina tie met cancan-rokken, zilver kleurige niemandalletjes voor een dansgroep. Frêle Henny van Vliet went (met moeite) aan de wolk gaas die haar transformatie tot Mariene Dietrich moet bevestigen. 'O, wat goed. Je zult zien, straks met een BH zonder bandjes is het prachtig', prijst Janine. Henny houdt er zichtbaar een afwijkende mening op na. Maar 'stierf' ze ook al niet van de zenuwen ('Nee, in mijn eentje doe ik beslist niets') toen men haar slechts met een 'probeer het dan eerst' wist over te halen tot een le vensechte vamp, von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt Aan tafel heeft hoofddanser Joop de Lorijn nog praats ge noeg. 'Ik heb gehoord dat er maar één kleedruimte voor ons allemaal beschikbaar is'. Tafelgenote Monique, gevat: 'Daar zit ik niet mee, hoor'. Als de kredietbeheerder met diens twaalfmans herenballet later heeft gerepeteerd, kreunt hij: 'Je kunt nog beter voetballen op deze leeftijd'. Piet Rotteveel, de man die bij de audities 'op grond van per soonlijkheid' een optreden als Maurice Chevalier kreeg toe bedeeld, is na afloop van de derde en voorlaatste repetitie nog steeds verbaasd over het feit dat iedereen met zoveel gemak 'buiten de wet' treedt. 'Ik zag de meesten nog niet zo direct op een podium staan, terwijl je nu duidelijk al de spanning voor het grote op treden proeft. Zeker in het be-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 5