makkelijker Computer maakt reiskeuze CAAR- Reglement als bijlage Voor onze reismedewerkers staat het boekingsseizoen zomer 1985 voor de deur. Daarom zijn in december op ver schillende plaatsen weer de jaarlijkse in formatiedagen gehouden. Zo'n 1 300 mensen van de plaatselijke banken wer den volop geïnformeerd over actuele za ken op reisgebied. Alle reisorganisatoren waarmee de Rabobank een relatie onder houdt waren vertegenwoordigd met in- fostands. Er werd druk gediscussieerd, overlegd, gevraagd en verteld over nieu we bestemmingen, agrarische studierei zen, speciale aanbiedingen enz. Tevreden cliënten Griekenland paald systeem worden inge typt en vervolgens geeft het systeem aan welke plaatsen uit het bestand in aanmerking komen. Ook is na te gaan wel ke hotels, appartementen en/ of huisjes in de betreffende plaatsen geboekt kunnen worden, terwijl tevens de ver trekdagen zijn vermeld en de prijzen in de programma's van de verschillende touropera tors. De cliënt kan dus vrij eenvoudig zijn keuze bepalen. Gebruik van het systeem zal op de cliënt een zeer profes sionele indruk maken. Hij kan al zijn wensen precies kenbaar maken en zelf meekijken op het scherm wat de mogelijk heden zijn. Wil hij alles thuis nog eens rustig bekijken, be spreken en afwegen, dan kan er een print worden gemaakt. De cliënt weet zeker dat wat hij boekt voor hem de beste mogelijkheid is die er op dat moment is. Ook voor de reismedewerker is het systeem een grote hulp. Niemand kent tenslotte alle bestemmingen met mogelijk heden uit het hoofd. In 'Toeristiek On Line' zullen ook alle last-minute boekin gen, speciale aanbiedingen, extra reizen etc. worden inge bracht. De informatie is gega randeerd altijd up to date. Het belangrijkste onderwerp tijdens de informatiedagen was de introductie van het computerprogramma 'Toeris tiek On Line'. Op de reizenbalies bij onze or ganisatie liggen altijd grote blauwe boeken van 'Toeris tiek'. Ze bevatten alle mogelij ke informatie, die voor de va kantieganger van belang kan zijn, zoals ligging van hotels, afstanden tot het strand en het centrum, faciliteiten van de appartementencomplexen etc. Als iemand een bepaalde bestemming op het oog heeft kan in 'Toeristiek' gekeken worden of een en ander inder daad aan alle wensen van de aspirant vakantieganger vol doet. Andersom is moeilijk. Iemand zegt bijvoorbeeld: 'Ik wil naar een plaats waar ik een cursus duiken kan volgen, waar ik kan tennissen, waar ik een babysit voor de kinderen kan krijgen en waar ik 's avonds goed kan stappen.' Vaak heeft de reis medewerker door ervaring wel een paar mogelijke be stemmingen op het oog, maar toch is het moeilijk om exact uit te zoeken welke plaatsen aan de wensen van de cliënt voldoen. Het nieuwe systeem 'Toeris tiek On Line' geeft hiervoor de oplossing. Alle wensen van de cliënt kunnen volgens een be- De banken die al over MIRA beschikken kunnen vrij ge makkelijk op het nieuwe sy steem worden aangesloten. Inlichtingen bij de afdeling Reizen, Rabobank Nederland Eindhoven. De reismedewerkers konden tijdens de presentatie kijken naar een schitterende diaserie over Griekenland. De serie is speciaal voor de Rabobankor- ganisatie vervaardigd en zal vertoond worden op door aangesloten banken te orga niseren informatieavonden. We zullen hier in een later nummer op terugkomen. TMF Evenals Raboband gaat de CAAR zijn tweede jaar in. In een aantal vergaderingen is niet alleen uitvoerig van ge dachten gewisseld over ac tuele vraagstukken met be trekking tot het sociale beleid, maar zijn ook de wegen ge baand waarlangs het beraad in deze unieke overlegstruc tuur in de toekomst dient te gaan. Daarvan is ongetwijfeld het Reglement van deze Centrale Adviesraad Arbeidsaangele- genheden Rabobankorgani- satie het belangrijkst. Hierin worden de te gebruiken be grippen gedefinieerd, de ta ken beschreven en de werk wijze uiteengezet. Van betekenis is eveneens de hierbij opgenomen Positiere geling voor de werknemersle den van de CAAR, de leden van de Regiocommissies, als mede voor de aangesloten banken bij welke deze colle ga's in dienst zijn. Uitbreiding en verdieping van de medezeggenschap heeft tijd nodig om een echte plaats te krijgen binnen de toch al niet schaarse vergadercultuur van de coöperatieve Rabo- bankorganisatie. Om te voor komen dat zich, vooral in de eerste periode, problemen voordoen met betrekking tot de taakvervulling als gevolg van het tijdsbeslag dat de CAAR of de Regiocommissies vragen, zijn met deze regeling noodzakelijke garanties ge schapen. De Centrale Kring vergadering van de organisa tie heeft er nadrukkelijk zijn positieve advies aan gegeven. Reglementen en regelingen vormen meestal niet de aller- boeiendste lectuurdie iemand zich kan wensen. Toch is het juist dat iedereen, elke werk nemer en elke werkgever in de Rabobankorganisatie, kennis neemt van hetgeen in de bijla ge is geschreven. Het is de neerslag van een proces dat enkele jaren heeft geduurd en ongetwijfeld nog lang niet ten einde is. KdM 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 3