Beschikking voor vermindering van loonbelasting; graaf voor uzelf geen vakkuil! Veel werknemers in Nederland voorko men een achteraf gezien te hoge maan delijkse inhouding van loonbelasting via een 'beschikking'. Dat heeft grote voor delen, maar er kleven tevens enkele ge varen aan. De beschikking kan namelijk soms op een zelf gegraven valkuil uit draaien. Hieronder leest u hoe dat komt en wat u kunt doen om de valkuilen te ontlopen en toch maandelijks meer be steedbaar loon ter beschikking te heb ben. Risico's Laten we eerst eens duidelijk maken wat precies een be schikking is. Voluit heet zoiets een 'be schikking voor vermindering van loonbelasting', maar ge makshalve korten we dat ook in dit artikel af tot 'beschik king'. Zo'n beschikking wordt op verzoek afgegeven door de Inspecteur van Belastingen. Maar, dat gebeurt niet zo maar. De belastingplichtige dient aan te tonen dat zonder zo'n papiertje zijn werkgever meer loonbelasting op het loon zal inhouden dan op grond van de Inkomstenbe lasting (achteraf) verschul digd blijkt te zijn. Is de Inspec teur het ermee eens dat die kans op een te hoge inhou ding reëel is, dan verleent hij de beschikking. Op basis daarvan mag de werkgever van de aanvrager de inhou ding van de loonbelasting ver minderen. Doordat de premie voor de Algemene Ouder domswet (AOW) en voor de Algemene Weduwen en We zenwet (AWW), twee zoge naamde volksverzekeringen, over ongeveer hetzelfde be drag wordt berekend als de loonbelasting, geldt de ver mindering eveneens voor de ze gecombineerde premie. Aftrekposten Een van de belangrijkste rede nen voor het aanvragen en krijgen van een beschikking vormen de 'aftrekposten': be dragen waarvan de belasting dienst goedkeurt dat ze op uw belastbaar loon in mindering gebracht worden. Deze zijn zo sterk afhankelijk van de per soonlijke omstandigheden van de belastingplichtige dat ze niet in de grove indeling van de belastingbetalers (via de tariefgroepen) verwerkt kunnen worden. Dat lukt. b.v. nog wel met het 'alleen-ver diener' zijn, maar duidelijk niet met aftrekposten als: als: - extra aftrekbare lasten, die de zogenaamde 4% regeling te boven gaan; - buitengewone lasten: ziek tekosten, studiekosten, enzo voorts; - persoonlijke verplichtingen: o.a. de rente van geldlenin gen; - aftrekbare giften. Zonder een beschikking gaan zulke aftrekposten pas na af loop van het belastingjaar, via de inkomstenbelasting, mee tellen. Pas dan blijkt dat er te veel loonbelasting is ingehou den en die kan dan nog later (vaak na een jaar of langer) pas weer verrekend worden via belastingteruggave. Met een beschikking betaalt u in de loop van het belasting jaar gewoon niet te veel be lasting. Hoog tijd dus om te kijken hoe het aanvragen van zo'n beschikking in zijn werk gaat. Die procedure ziet er als volgt uit: - de werknemer stuurt een verzoek om een beschikking naar de Inspecteur van Be lastingen onder wie hij voorde inkomstenbelasting valt, - de Inspecteur informeert via een bepaald officieel aan vraagformulier hoe hoog het loon en de aftrekposten naar schatting zullen zijn, - de Inspecteur verstrekt de beschikking waarop het be drag van de vermindering is vermeld, - de werknemer stuurt de be schikking (geen kopie!) naar de salarisadministratie. De bovenstaande procedure is simpel, maar aan de be schikking kleven enkele risi co's die wel eens valkuilen opleveren voor argeloze of onvoorzichtige werknemers. De ervaringen van de Centrale Salaris- en Personeelsadmini stratie (CSPA) toonden in het verleden de noodzaak aan de medewerkers van onze orga nisatie nadrukkelijk op die ge varen te wijzen. We schetsen ze hieronder voor u. Het eerste risico schuilt in het doorgeven van onjuiste be dragen wanneer u de beschik king aanvraagt. Het zijn im mers schattingen. Dat bete kent dat het ook mogelijk is, dat de oorspronkelijke schat tingen wel goed waren, maar dat de omstandigheden in de loop van het jaar zich wijzigen. Een sterk gedaalde of geste gen renteaftrek (verschuldig de rente plus fiscale bijtelling) voor uw leningen of gebruik maken van de regeling voor vrijwillig vervroegd uit dienst treden (VUT), waardoor uw in komen omlaag gaat, zijn daar van slechts enkele voorbeel den. In zulke gevallen is het beste een nieuwe beschikking aan te vragen, of in elk geval de belastingdienst te vragen de oude in te trekken. Het tweede risico bestaat uit de soms onverwachte aan slag voor de inkomstenbelas ting die altijd uit een te hoge beschikking voortvloeit, ook als men beneden de zoge naamde aanslaggrens voor de inkomstenbelasting zit. Even tueel te weinig betaalde loon belasting zal dus altijd bijbe taald moeten worden. Het derde en laatste risico is tevens het meest onverwach te. Bij een te hoge beschikking draait u namelijk voor een deel van de werkgeverslasten over uw loon op! Dat zit zo. We merkten al op, dat de beschik king ook geldt voor de premie AOW/AWW. Het is duidelijk, dat bij een te hoge beschik king achteraf kan blijken dat er te weinig premie voor deze volksverzekeringen betaald is. Die conclusie leidt dan echter niet alleen tot een premie aanslag voor de te weinig in gehouden premie AOW/ AWW, maar ook voor de te weinig afgedragen premies AKW, AAW en AWBZ (drie andere volksverzekeringen). Die laatste premies worden namelijk berekend als opslag op de premie AOW/AWW via een opslagpercentage van - over 1985 - 108,77% (over 1984 was het 110%). Nor maal merkt u daar niets van doordat de werkgever deze premies berekent en ze zelf betaalt en afdraagt aan de be lastingdienst. Maar is er te weinig betaald door een te ho ge beschikking, dan draait de werknemer, als veroorzaker van de naheffing, daarvoor zelf op! Wijziging Het zou niet goed zijn wan neer de bank of welke werk gever dan ook daar lijdzaam bij zou toekijken: naast voor lichting over dit onderwerp 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 19