Breien in Assen Helmond kan Vooruit' Geachte redactie. Alhoewel het waarschijnlijk niet gebruikelijk is, wil ik langs deze weg een compliment maken voor het artikel 'Onrust in Pensioenland' in nummer 1 984/14. Dit compliment be treft zowel het feit van opna me van een artikel over deze voor elk personeelslid toch (letterlijk) uiteindelijk belang rijke materie, waarover we toch zo weinig weten, als de wijze waarop het geschreven is: moeilijke materie toch goed duidelijk gemaakt. Wilt u dit compliment ook door sluizen naar de opsteller(s) van het artikel? Met vriendelijke groet, P. J. Bruijn, Adm. Org. Centraal Gegevensbeheer Rabobank Nederland Eindhoven De spaarweek is elk jaar weer een hoogtepunt in de Rabo- wereld. Overal worden al vroeg plannen gemaakt om de bankhal of etalage een bijzon der accent te geven. Alle crea tiviteit op het kantoor wordt geactiveerd om er wat moois van te maken. De collega's van het kantoor Nobellaan van de Rabobank in Assen doen daaraan altijd heel graag mee. Dit jaar beslo ten ze om zelf eens bijzonder voor de dag te komen. Tijdens de spaarweek wilden ze alle maal met een eigen gebreide trui het feest nog meer kleur geven als anders. Er werd gezamenlijk wol ge kocht en men ging hard aan het breien. Alles in de ver trouwde Rabokleuren, com pleet met het vignet en de eigen naam. Het resultaat was geweldig, zoals de foto op de omslag heel duidelijk laat zien. Ook de klanten reageerden erg aardig en er wordt nog steeds gevraagd waar die leu ke truien zijn gebleven. Het is duidelijk niet alleen de bank hal, die het 'm doet bij een succesvolle spaarweek, aldus ons vijftal van de Nobel laan. Het grondig gerenoveerde Rabobank-hoofdkantoor in de Helmondse binnenstad be schikt sinds begin deze maand als eerste Rabobank over een geldautomaat waar de klant dag en nacht gedu rende zeven dagen per week terecht kan. Op de dag van de officiële heropening zorgde de bank ervoor dat burge meester Geukers als eer ste 'vooruit' kon. De ceremo niële start leverde een extraat je op van vijf mille voor het jubilerende stedelijke koor dat muzikaal de openingscere monie opluisterde. In hun optredens doen de koorleden als goodwill-ambassadeurs spontaan en voortreffelijk werk. Ze zijn voor onze groei kern een waardevol brok Hel- mond-promotion, zo moti veerde de bank haar gulle ge baar. In de komende maanden zul len in totaal vijftig Raboban- ken gaan (proef)draaien met NCR-geldautomaten. Dat het lang heeft geduurd alvorens het veelbesproken project operationeel werd, hield on der meer verband met inter- bancair overleg. Er werd met succes gestreefd naar unifor me coderingen voor de mag neetstroken op bank- of euro- cheque-pas. Zo werd bereikt dat de pasjes bij alle automa ten gangbaar zijn en geaccep teerd worden. Met behulp van deze pasjes kunnen gebruikers van de geldautomaat in Helmond zich ook buiten kantooruren toegang verschaffen tot de apparatuur die staat opge steld in een afzonderlijke por tiekruimte naast de eigenlijke entree. Helmond beschouwt de komst van de GUA nadruk kelijk als een bijdrage tot een gelegenheid iets vertrouwe lijks te bespreken. Men zit be slist niet op eikaars lip.' Bij de Rabobank Helmond ko men de houders van zo'n tien duizend privé-rekeningen in principe in aanmerking als GUA-gebruikers. Zolang met de huidige stand van zaken op informatica-terrein er nog geen mogelijkheid bestaat tot saldo-controle bij kasopna mes via de geldautomaat, blijft de bank wel onderscheid maken in de wekelijks per klant uit te betalen maximum bedragen. De verstrekking van GUA-kaarten zal gespreid over enkele maanden plaats vinden. De Helmondse bank directeur verklarend: 'Het systeem loopt nu feilloos, maar toen bij eerdere proef plaatsingen werd uitgetest welke GUA-versie uiteindelijk het beste voldeed, kwam toch een zekere drempelvrees on der gebruikers naar voren. Sommigen vonden het maar wat akelig. Men was bang het pasje te verspelen enz. enz. Om te voorkomen dat de klan ten na een enkele slechte er varing nooit meer terug ko- KanuUank Th nog beter dienstbetoon. Bij de herinrichting van de bankhal is duidelijk ingespeeld op het concept van het geïntegreerd relatiebeheer waarop men zich voortaan meer wil gaan toeleggen. De introductie van de geldautomaat houdt in dat een routine-handeling (ge deeltelijk) van de snelkas kan worden overgeheveld. 'Met het weghalen van routineza ken', aldus directeur Geerts, 'houdt het personeel tijd vrij zich meer aan adviserende werkzaamheden te wijden. In de nieuwe opstelling van ons kantoormeubilair is sterk met deze filosofie rekening ge houden. Klanten krijgen volop men, hebben wij bewust ge kozen voor een gefaseerde en goed begeleide invoering. Al leen op die manier zullen de investeringen op den duur te rug verdiend gaan worden.' De heer Geerts laat zich in dit stadium liever nog niet uit over de gebruiksverwachtin- gen. Wel beschikt hij over bui tenlandse ervaringsgegevens die hem hoopvol stemmen. Daar is de geldautomaat in middels geaccepteerd door zestig procent van alle bank- klanten. Ook buiten kantooru ren weet de helft van alle gebruikers regelmatig de GUA te vinden. WA

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 2