FIS 's morgens snel inpakken, het aantal controleren en vaak ook nog tegen een goedkoper tarief door de PTT laten ver sturen. Hierdoor kan veel tijd en geld worden bespaard. Rekeningafschriften die uit twee of meer bladzijden be staan of rekeningafschriften met bijlagen, worden normaal op rekeningnummervolgorde geprint. In november 1983 was de aanlevering op postcode- en huisnummervolgorde al mo gelijk voor de rekening cou rant en in de eerste helft van dit jaar werd dit ook mogelijk voor de spaarbank. Het Financieel Informatie systeem is een project voor zowel aangesloten banken als voor Rabobank Nederland. Voor de aangesloten banken zijn het balans- en beheers- deel operationeel. Het be- heersdeel helpt de admini strateur om het sluitend zijn van de administratie vast te stellen. Het balansdeel ver strekt balansen. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuw Eigen Rekenin gen Systeem, aan verbeterde balansen en aan de resulta tenrekeningen; onder andere zal de maandstaat automa tisch worden opgeleverd. Dankzij deze informatie ver krijgt de directie beter en snel ler inzicht in de financiële po sitie van de bank. Zij kan hier door de bank slagvaardiger besturen. De administrateurs functie kan hierdoor ook ge leidelijk groeien in de richting van analyse en interpretatie van financiële cijfers. Koppe ling van FIS-gegevens met de DEC-PC zal hierbij ook een be langrijke aanvulling kunnen vormen. Bij Rabobank Nederland is in het kader van FIS het MSA- FICS pakket operationeel. Dit omvat grootboek- en kosten- budgetadministratie en een kostenverdeelstaat. Een uit bouw zal plaatsvinden naar een breder bestuurlijk infor matiesysteem. Ook hier zal dan het inzicht in definanciële positie van Rabobank Neder land en ook van de organisatie in zijn geheel kunnen verbete ren. Buitenlands Betalings verkeer Door de groei van het Buiten lands Betalingsverkeer (BBV) werd het wenselijk de verwer king van buitenlandse betalin gen te automatiseren. Voor realisatie van een derge lijk groot systeem is gekozen voor een aantal deelprojecten. In 1984 is begonnen met het eerste deelproject BBV-versie 1Dit project legt de basis voor het systeem 'Betalings verwerking BBV', dat beta lingsopdrachten - afkomstig van de produktsystemen (bv. blanco betalingen, cheques) - verwerkt. Ook zorgt het pro ject voor aansluiting van dit systeem op de huidige bui tenlandverwerking. Als het systeem Betalingsver werking BBV is gerealiseerd, vervalt de tot nu toe gebruike lijke dubbele invoer van gege vens (voor betalingsopdrach ten en voor boekhoudkundige verwerking). Ook kunnen dan de gehele dag door betalingsopdrach ten worden verzonden via het SWIFT-netwerk (Society for Worldwide Interbank Finan cial Telecommunication). Het systeem zal als eerste worden ingevoerd voor spoedeisende uitgaande blanco betalingen. Een van de direct hierop vol gende projecten zal zijn het in gebruik nemen van KTS- blanco betalingen door een aansluiting op het systeem betalingsverwerking. Knelpunten Leningen Al enkele jaren wordt hard ge werkt aan het nieuwe systeem voor de administratie van le ningen. Omdat de bouw van een der gelijk groot systeem meerde re jaren vergt, zijn - vooruitlo pend op dit nieuwe systeem - een aantal knelpunten opge lost. Zo heeft men het Jaar overzicht Leningen gemaakt; dit overzicht viel erg goed in de smaak ook al vonden enke le banken dat ook voor de maandannuïteiten zo'n jaar overzicht zou moeten worden gemaakt. Dit is voor 1 983 niet meer gelukt maar het jaar overzicht 1984 zal ook voor de maandannuïteiten be schikbaar zijn. In juni van dit jaar zijn nog twee knelpunten opgelost. Eén knelpunt was het reke ningafschrift dat nu op een andere papierkwaliteit wordt afgedrukt en met een tekst die duidelijker is. Een ander knelpunt was in casso. Afgelopen juni werd ook automatische incasso voor leningen mogelijk. Ver wacht wordt dat nog voor het einde van dit jaar ook automa tische incasso voor leningen ten laste van spaarrekeningen mogelijk wordt. Clienten Registratie Aangesloten Banken In het CRAB-systeem worden cliëntgegevens vastgelegd; met het gebruik van een intern cliëntnummer kan een relatie worden vastgelegd tussen enerzijde de cliënt en ander zijds het produkt(en) dat deze cliënt afneemt. De cliëntgegevens uit de hui dige acht produktsystemen. Rekening Courant, Spaar bank, Leningen, Verzekerin gen, Maretel, Rabohypotheek, Lage Landen en Effecten wor den opgenomen in het CRAB- systeem. Het CRAB-systeem wordt in november van dit jaar als proef operationeel bij een aantal banken. PRIS PRIS is het Personeelsregi stratie en Informatiesysteem. Over de inhoud van dit systeem is in het Sociaal Jaar verslag 1 983 (extra editie van Raboband- april 1984) uitge breid gepubliceerd zodat we er hier niet verder op ingaan. Rabobank Automatiserings- en Informatiediensten In 1983 is begonnen met een nieuwe vorm van dienstverle ning voor cliënten. Na het uit brengen van een verenigings administratie en een salaris administratie hebben zich weer nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Een voorbeeld hiervan is het maandelijkse rekeningoverzicht (MRO), dat voor veel bedrijven een goede aansluiting blijkt te geven op de administratie. Dit MRO is samen met de Verenigde Landbouw Boekhoudbu- reau's (VLB) ontwikkeld. Be gin dit jaar is met de VLB een samenwerkingsverband afgesloten opdat uit deze sa menwerking meer nieuwe produkten voort zullen ko men. Eind 1 984 zal een verbeterde versie van de verenigingsad ministratie worden uitgege ven en verder zal er onder an dere een grootboekpakket voor bedrijven komen en wor den enkele rekenmodellen ontwikkeld. Naast al de projecten die in dit artikel zijn genoemd, zijn er nog meer projecten onder handen, zowel voor nieuwe systemen als voor het onder houd aan bestaande syste men. Zoals de auteur in het begin van dit artikel schrijft, is hier een globaal beeld gegeven van de veelheid aan ontwik kelingen die de komende tijd afkomen op de mede werkers van onze Rabo- bankorganisatie. Het zal no dig zijn op allerlei manieren stil te staan bij de gevolgen die deze enorm ingrijpende veranderingen voor ons al len hebben. Ook ons perso neelsblad heeft daarbij een belangrijke taak. In komen de nummers hopen we in nauwe samenwerking met de automatiseringsdeskun digen op een aantal in dit overzicht genoemde projec ten terug te komen. De lezers die hierbij willen helpen door hun eigen voor keur kenbaar te maken, zijn we daarvoor uiteraard dank baar. Redactie 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 6