formule van de 1-2-3-quiz. Alle programma's worden op genomen in de voormalige bloemenveiling van Aalsmeer en spelen zich af in steeds wisselende decors. Na twee Telebingo-stormlopen en de vorig jaar tot een eclatant suc ces geworden inzameling voor de Zonnebloem-boot ('de Zonnebloem vaart er wel mee') krijgt de populaire Ted de Braak nu zijn kans. Elf tele visie-uitzendingen zal hij pre senteren. Zeven ervan staan geprogrammeerd tot eind dit jaar; de resterende vier volgen in de eerste maand van 1985. Gemakkelijk is de taak die hij ('nog geen drie maanden in dienst van de KRO en nu al pratend met een zachte G') op de schouders genomen heeft allerminst. Hoewel hij er per soonlijk de voorkeur aan geeft te spreken over een 'vanzelf sprekend' doel, is dit jaar het 'goede' doel achter de uitzen dingen veel minder grijpbaar. Toch maakt de gevatte klets majoor De Braak zich als ge boren optimist absoluut geen zorgen over het welslagen van de gigantische actie: 'Ik ben ervan overtuigd dat de Rabo- banken zich ook nu weer sterk maken voor de zaak en door hun verkoopinspanningen een hand(je) helpen inzame len. Je zult zien, kanskaarten verkopen makkelijker dan spaarrekeningen. 'Goed voor elkaar' is de over koepelende slagzin waarmee een aantal projecten zijn be doeld die werden aangedra gen door zeer gevarieerde in stanties: het Prinses Beatrix- fonds, het nationaal reuma fonds, de Hartstichting, de na tionale Kruisvereniging, het fonds voor de geestelijke volksgezondheid, de tubercu losebestrijding, de Nierstich ting, het astmafonds, het Ro de Kruis, het Revalidatiefonds en het fonds ter stimulering van de gehandicaptensport. Stuk voor stuk hebben ze ver langlijstjes met plannen. De belangen die op het spel staan zijn groot. Een paar cij fers uit de begroting tonen het aan: de uitzendingen als zo danig kosten een slordige vijf miljoen gulden. Er moet een prijzenpot komen ter waarde van 6,5 miljoen gulden, en voor promotiedoeleinden wordt nog eens 2,2 miljoen gulden begroot. Per uitzen ding kunnen maximaal 3 mil joen kaarten worden verkocht. Gerekend wordt op een netto opbrengst van 1 7 miljoen gul- Een krachttoer die zijn weer ga in de geschiedenis van de Rabobankorganisatie niet kent: de mobilisatie van ruim zesduizend perso neelsleden uit alle delen van het land. Deze maand speelt het huzarenstukje zich af. Een stampvolle bak in de congreszaal van de Utrecht sejaarbeurs. En dat liefst zes keer in totaal. De aan- en af voer loopt op rolletjes. Hon derdvijftig touringcars ko men eraan te pas. der te zetten' meldt na afloop van de eerste avond een spon tane blondine hartgrondig als we haar om commentaar vra gen, net als ze gearmd met een collega de bus voor de (lange) thuisreis opzoekt. N Op 2 oktober beten vertegen woordigers van zo'n 110 Rabobanken uit de regio's Arnhem, Eindhoven en Roer mond de spits af; daags daar na volgde nauwelijks minder massaal een invasie uit de noordelijke contreien. Rotter dam en Bergen op Zoom kwa men weer een dag na Gronin gen, Leeuwarden en Zwolle aan de beurt. De rest volgt op 22, 23, en 24 oktober. Als deze regels in druk ver schijnen, zit nog maar de helft van de gigantische operatie erop. En toch'Ik heb nog meer zin er de schouders on- Wanneer de opmerking - en waarom eigenlijk niet? - een weerspiegeling is van de alge mene tendens, dan heeft de manifestatie ruimschoots aan de verwachtingen beant woord. Dus als het ligt aan het baliepersoneel van de Rabo banken, dan wordt de (voor verkoop van 1 -2-3-kanskaar- ten voor de komende TV-actie een doorslaand succes. Begin volgende maand - om precies te zijn op 13 november - start onder het motto 'Goed voor elkaar' de KRO-televisie een serie van elf televisie-uitzen dingen volgens de beproefde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 10