Cum laude ken. Daarna is er de keuze: Mode, Monumentaal of Des sin. Gyda koos zowel voor Monumentaal als Dessin. In 1982 bestond de school 300 jaar. Er werd een op dracht voor leerlingen uitge schreven. Gyda heeft die op dracht - een ontwerp voor een gang in het academiege- bepaalde foto meerdere keren af te drukken en zo aan elkaar te plakken, dat een vervreem dend effect ontstaat; - zeefdrukken: een druktech niekwaarbij inkt door een zeer fijne zeef 'gerakeld' wordt. Langs fotochemische weg worden de mazen van bepaal de delen van de zeef dichtge- bouw - mogen uitvoeren. Een jaar lang heeft het in de school gehangen. 'Zoiets stimuleert natuurlijk erg', zegt ze. Lijn en vlak In de eindexamenopdracht moesten de richtingen Monu mentaal en Dessin gecombi neerd worden. Gyda koos voor het thema 'lijn en vlak', gebaseerd op het uiterlijk van het Utrechtse hoofdkantoor. De aantallen te maken werken werden van te voren door de school bepaald, de zes hoofd vakken moesten allemaal aan bod komen. Die hoofdvakken zijn: - fotografie: Gyda maakte voor haar eindexamenwerk o.a. 'fotocollages' door een van de vide met de trap die tussen het personeelsrestau- rant en het gastenrestaurant loopt en ontwierp voor die ruimte een bijzonder object. Het tot stand komen van dit object is van begin tot eind vast gelegd in een werkboek. Evenals het hele denkproces dat aan het uiteindelijke ont werp vooraf gaat. Het begint met ruwe schetsen en het ein digt met een serieuze offerte. De begeleiding van de school tijdens het examenjaar is erg belangrijk. De docenten zor gen dat de leerlingen niet van het gestelde thema afdwalen, dat ze zich aan hun eigen uitgangspunten houden. Gy da: 'Het is een zeer druk en spannend jaar. Je moet ook erg veel investeren. Wat veel mensen niet weten is dat je al le materialen zelf moet bekos tigen. Natuurlijk wil je met goede spullen werken. Soms beperkt de prijs van de mate rialen je best in je ideeën. Je houdt net genoeg geld over om eten te kopen. De school stelt alleen de apparatuur be schikbaar.' 'Eindelijk is het zover, het exa men. Je moet aan de examen commissie je hele verhaal ver tellen, van het ontstaan van je idee voor een ontwerp tot het hoe en waarom van de uiteindelijke uitvoering. De school stelt een ruimte be schikbaar waar je je werk uit kunt stallen. Die ruimte moet je eerst zelf in de juiste kleur schilderen. De indeling van de tentoonstelling bepalen is na tuurlijk erg belangrijk. Je me de-leerlingen komen kijken, vrienden, familie en ook wel buitenstaanders, die weten dat er jaarlijks tentoonstellin gen van examenwerk gehou den worden.' Trots kan Gyda melden dat ze tijdens de schooltentoonstelling al twee zeefdrukken verkocht heeft. Het resultaat van vijfjaar hard werken is voor Gyda een di ploma met daarop de vermel ding: Cum laude geslaagd. Ze is erzelf vrij nuchter onder: 'Je hebt op school de technieken leren beheersen, je moet de opleiding zien als een goede basis. Nu moet je het zelf ver der doen, je moet het geleerde toepassen, je moet er je eigen creativiteit aan toevoegen. Eigenlijk sta je aan het begin van een nieuwe fase. Je wordt een soort kleine zelfstandige, maakt. Als de drukinkt door de stof wordt geperst, laten alleen de open mazen de inkt door en ontstaat een afbeel ding op papier of stof; -tekenen: Gyda maakte te keningen met pastelkrijt, waarbij de spiegeling in het gebouw als uitgangspunt werd genomen; - weven: draden zelf verven, dan weven. Voor de transpa rante dubbelweefsels werden naast de zelfgeverfde katoe nen draden ook plastics ge bruikt. Hierdoor krijgen de weefsels een transparant ui terlijk en zijn ze aan beide zij den verschillend; - dessin: Gyda maakte trans parante ontwerpen voor gor dijnstoffen; - monumentaal ontwerp: Gyda maakte een maquette

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 9