Cum laude
ken. Daarna is er de keuze:
Mode, Monumentaal of Des
sin. Gyda koos zowel voor
Monumentaal als Dessin.
In 1982 bestond de school
300 jaar. Er werd een op
dracht voor leerlingen uitge
schreven. Gyda heeft die op
dracht - een ontwerp voor
een gang in het academiege-
bepaalde foto meerdere keren
af te drukken en zo aan elkaar
te plakken, dat een vervreem
dend effect ontstaat;
- zeefdrukken: een druktech
niekwaarbij inkt door een zeer
fijne zeef 'gerakeld' wordt.
Langs fotochemische weg
worden de mazen van bepaal
de delen van de zeef dichtge-
bouw - mogen uitvoeren. Een
jaar lang heeft het in de school
gehangen. 'Zoiets stimuleert
natuurlijk erg', zegt ze.
Lijn en vlak
In de eindexamenopdracht
moesten de richtingen Monu
mentaal en Dessin gecombi
neerd worden. Gyda koos
voor het thema 'lijn en vlak',
gebaseerd op het uiterlijk van
het Utrechtse hoofdkantoor.
De aantallen te maken werken
werden van te voren door de
school bepaald, de zes hoofd
vakken moesten allemaal aan
bod komen.
Die hoofdvakken zijn:
- fotografie: Gyda maakte
voor haar eindexamenwerk
o.a. 'fotocollages' door een
van de vide met de trap die
tussen het personeelsrestau-
rant en het gastenrestaurant
loopt en ontwierp voor die
ruimte een bijzonder object.
Het tot stand komen van dit
object is van begin tot eind
vast gelegd in een werkboek.
Evenals het hele denkproces
dat aan het uiteindelijke ont
werp vooraf gaat. Het begint
met ruwe schetsen en het ein
digt met een serieuze offerte.
De begeleiding van de school
tijdens het examenjaar is erg
belangrijk. De docenten zor
gen dat de leerlingen niet van
het gestelde thema afdwalen,
dat ze zich aan hun eigen
uitgangspunten houden. Gy
da: 'Het is een zeer druk en
spannend jaar. Je moet ook
erg veel investeren. Wat veel
mensen niet weten is dat je al
le materialen zelf moet bekos
tigen. Natuurlijk wil je met
goede spullen werken. Soms
beperkt de prijs van de mate
rialen je best in je ideeën. Je
houdt net genoeg geld over
om eten te kopen. De school
stelt alleen de apparatuur be
schikbaar.'
'Eindelijk is het zover, het exa
men. Je moet aan de examen
commissie je hele verhaal ver
tellen, van het ontstaan van
je idee voor een ontwerp tot
het hoe en waarom van de
uiteindelijke uitvoering.
De school stelt een ruimte be
schikbaar waar je je werk uit
kunt stallen. Die ruimte moet
je eerst zelf in de juiste kleur
schilderen. De indeling van de
tentoonstelling bepalen is na
tuurlijk erg belangrijk. Je me
de-leerlingen komen kijken,
vrienden, familie en ook wel
buitenstaanders, die weten
dat er jaarlijks tentoonstellin
gen van examenwerk gehou
den worden.' Trots kan Gyda
melden dat ze tijdens de
schooltentoonstelling al twee
zeefdrukken verkocht heeft.
Het resultaat van vijfjaar hard
werken is voor Gyda een di
ploma met daarop de vermel
ding: Cum laude geslaagd. Ze
is erzelf vrij nuchter onder: 'Je
hebt op school de technieken
leren beheersen, je moet de
opleiding zien als een goede
basis. Nu moet je het zelf ver
der doen, je moet het geleerde
toepassen, je moet er je eigen
creativiteit aan toevoegen.
Eigenlijk sta je aan het begin
van een nieuwe fase. Je wordt
een soort kleine zelfstandige,
maakt. Als de drukinkt door
de stof wordt geperst, laten
alleen de open mazen de inkt
door en ontstaat een afbeel
ding op papier of stof;
-tekenen: Gyda maakte te
keningen met pastelkrijt,
waarbij de spiegeling in het
gebouw als uitgangspunt
werd genomen;
- weven: draden zelf verven,
dan weven. Voor de transpa
rante dubbelweefsels werden
naast de zelfgeverfde katoe
nen draden ook plastics ge
bruikt. Hierdoor krijgen de
weefsels een transparant ui
terlijk en zijn ze aan beide zij
den verschillend;
- dessin: Gyda maakte trans
parante ontwerpen voor gor
dijnstoffen;
- monumentaal ontwerp:
Gyda maakte een maquette