s Zielzorger van alle markten thuis 5 Materiële hulp en morele steun tegelijk de laboratoria acht verdiepin gen beslaan. Na een dwaal tocht door het gigantische complex kan een vraag naar de opnamecapaciteit niet lang uitblijven. Moet hij werkelijk geloven dat er voor slechts 800 mensen verpleegruimte is? Bij de aanblik van het zo veelste beeldscherm als uiter lijk teken van automatisering, laat de buitenlandse gast doorschemeren dat hij daar toch zo zijn eigen gedachten over heeft: 'Vandaar jullie hoge werkloosheid, mis schien?' De aanwezigheid van speciale disciplines als kin dergeneeskunde is de zoveel ste bron voor verwondering. Kinderen en volwassenen moeten het in Polen stellen met dezelfde artsen. Afzon derlijke speelkamers voor de jeugdige patiëntjes, verple ging in volkomen steriele ruimtes, zelfs met gesterili seerd speelgoed indien het voor een patiënt minder risi co's inhoudt, voor Nederland se begrippen is het alweer de qewoonste zaak van de we reld. Op speciaal verzoek van de Poolse zielzorger mag een be zoek aan de ziekenhuiskapel niet ontbreken. Als zodanig blijkt een eigentijds stiltecen trum dienst te doen. De fraaie Russische ikoon van de Moe der Gods ontgaat de pastoor niet. Jammer alleen dat de collega-zielzorger door ge brek aan tijd niet aanspreek baar is. Theo Hoeks, een van de gang makers achter de Haarlemse actie, is getroffen door de bre de belangstelling van de Pool se bezoeker. Het heeft lang - maanden - geduurd alvorens de vereiste formaliteiten rond de verstrekking van het uit reisvisum waren vervuld. 'Zonder een officiële uitnodi ging onzerzijds, gesteund door indrukwekkende paro chiestempels, maakte hij zelfs geen schijn van kans op de trip naar het westen. Nu alles rond is, merken we eerst goed hoe reislustig - misschien nog wel erger dan de paus - de Pfarrer is en hoe grondig hij zich op zijn reis heeft voorbe reid. In een tijdsbestek van een maand logeert hij op 1 3 verschillende adressen; elke dag haast wil hij weer andere mensen ontmoeten. Dat zegt genoeg en ook het bezoek aan ons land bleek hij ijverig te hebben voorbereid. De Wes- terkerk wilde hij bijvoorbeeld graag bezoeken en het Anne Frankhuis niet te vergeten. Maar de Haarlemse gastheren zorgden er wel voor dat ook een pittoreske dorpentocht langs de voormalige Zuider zeekust, een grachtenrond- vaart eneen bezoek aan een sociale werkplaats niet op het programma ontbraken. Een gesprek met de Poolse priester over de sleutelrol die de katholieke Kerk speelt in dat land, verduidelijkt enigs zins het waarom van dit ex- cursie-'allegaartje'. 'We leven in een land waar 92 procent van de bevolking katholiek is. Hooguit vijf procent van de mensen is communist of nog minder. Het komt er eigenlijk op neer dat we alles en ieder een 'betreuen'. Een bejaarde protestantse vrouw vroeg me laatst of het niet nodig was katholiek te worden toen het me gelukt was de dringend noodzakelijke insuline voor haar ziekte te bemachtigen. Maar u wilt me toch vast wel begraven, informeerde ze na derhand. Dat zal, heb ik haar geantwoord, lang niet gemak kelijk zijn. Want daarvoor is het noodzakelijk eerst te ster ven. De instelling van katho lieke zielzorgers in Polen is niet zodanig dat mensen met een afwijkende geloofsover tuiging zich maar moeten zien te redden. Maar je bent behal ve priester wel tegelijk maat schappelijk werker, psycho loog, sexuoloog en wat al niet meer. We hebben goddank ook het contact met de jeugd kunnen bewaren. Ik hoorde hier van een pastoor dat hij wekelijks een dag de scholen bezoekt. Nou, bij mij is er we kelijks een dag schoolvrij. Daarin ligt volgens mij het ver schil.' Nee, een dooie boel is de ka tholieke Kerk in Polen aller minst, knikken de Haarlemse actievoerders instemmend. Ze vertellen hoe Stefan Piecszka eigenlijk zeven da gen van de week in touw is. Illustratief voor de centrale functie die de katholieke Kerk vervult in de Poolse samenle ving is stellig het verhaal over de manier waarop het trans port van de Nederlandse hulp goederen op gang kwam en in goede banen werd geleid. Een familielid van een der initia tiefnemers is afkomstig uit een dorp in de omgeving van Raciborz. Volkomen logisch dus dat de eerste truck met goederen daarheen koers zet te. Maar wat moeten wij hier in 's hemelsnaam met al die spullen, vroeg de plaatselijke pastoor zich vertwijfeld af. Zo veel hebben onze 2000 pa rochianen op geen stukken na nodig. In minder dan geen tijd echter had hij contacten ge legd met pastoor Piecszka's zenuwcentrum in de Annapa- rochie te Raciborz. Die wist uitstekend waar hulp nodig was en welke spullen vooral van pas kwamen. Vanuit het kerkelijke caritascentrum ook werd telkens de distributie van elke nieuwe hulpzending ter hand genomen. Tijdens zijn rondreis door Ne derland kreeg pastoor Piecsz ka ruimschoots de gelegen heid uit te leggen dat de zen dingen vanuit Nederland meer betekenden dan alleen mate riële steun. De morele steun die ervan uitging was van min stens zo groot belang, vertel de hij onder meer tijdens een door het personeel van de Rabobank Haarlem georgani seerde bijeenkomst voor be langstellenden. Het is zelfs zo sterk dat de jeugd in Raciborz behalve de Polnische Natio- nalbank slechts de naam kent van een andere financiële in stelling... Theo Hoeks grin nikt bevestigend. Aan het slot van de avond mag de Poolse gast nog een 'kleinigheid' in ontvangst nemen. Het is de som van DM 2000, de laatste restantjes van wat ooit als een spontane blikseminzameling begon. De pastoor moet zelf maar zien, mag ermee hande len naar eigen goeddunken. Theo Hoeks: 'Het geld zal zijn bestemming heus wel vinden. Aan gevallen van individuele nood ontbreekt het ginds niet. Hoewel over de hele linie ge nomen zeker nog geen over daad bestaat, zijn er in de al gemene toestand inmiddels toch zoveel verbeteringen waarneembaar dat we heb ben besloten - hoe moeilijk het ook is - nu een streep te zetten onder onze acties. Het gaat ons aan het hart, maar het is mooi geweest. We kun nen met een gerust hart zeg gen: Tot ziens Raciborz, do- vidzenia Raciborz'.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 4