'f Sociale gevolgen van KIK vallen mee Van groen naar paars g r e n O P P a a r s Dat is de grote lijn in de con clusies naar aanleiding van het onderzoek naar de so ciaal-organisatorische gevol gen van KIK (KTS Inclusief Kasverkeer) op de functies bij aangesloten banken. Dat on derzoek startte meteen al in 1982 toen de eerste proef- banken deze tweede stap uit het automatiseringsplan van onze organisatie zetten. Het eindrapport werd de Rabo- bankorganisatie onlangs aan geboden door H. J. J. L. See- gers, die daaraan ook in 1 983 nog gewerkt had. Het is de be doeling in andere media van onze organisatie uitgebreider aandacht aan zijn werkstuk te besteden. In het Algemeen Sociaal Jaar verslag over 1 982 vermeld den we al de start van het uit 2 fasen bestaande onderzoek van de heer Seegers, dat hij in opdracht van de Rabobankor- ganisatie, de Katholieke Uni versiteit van Nijmegen en het Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie uitvoerde. De eerste fase gaf hem inzicht in de diverse werkzaamheden en functies die door de gedeeltelijke auto matisering van het baliewerk (via KIK) kunnen worden be'in- vloed. Onder 43 medewer kers die dergelijke functies uitoefenden hield hij vervol gens (als tweede onderzoeks fase) interviews. Het ging daarbij om kassiers, balieme dewerkers, bankadviseurs, kantoorbeheerders, opera tors, systeembeheerders en inputmedewerkers. Combina tie van de uitkomsten daarvan met de door hem in kaart ge brachte werkzaamheden op de aangesloten banken leidde tot (onder andere) de volgen de conclusies. De eerste fase van KIK, die door de heer Seegers onder zocht werd, is meer een me- chaniserings- dan een auto matiseringsproces. De tech niek helpt bij het routinewerk en is dus een hulpmiddel, meer niet. De interviews lever den in het algemeen dan ook positieve reacties op. Het werk van de baliemedewer kers en de bankadviseurs ver andert nauwelijks door KIK; het is eerder makkelijker dan moeilijker geworden. Boven dien zijn de resultaten van het werk en de service aan de klant verbeterd. Meer gevolgen kan KIK in de toekomst vooral voor de kas sier op het bijkantoor en voor de inputmedewerker hebben. Hun taken en die van de balie medewerkers kunnen door KIK te zijner tijd namelijk in el kaar overlopen. Voor wat be treft de - vooral dan - beno digde mogelijkheden voor doorstroming ontdekte de heer Seegers bij zijn onder zoek echter knelpunten. Door de technische ontwikke ling verandert volgens de on derzoeker de baliefunctie steeds meer in een adviseren de en commerciële functie. Hij vindt training in commerciële vaardigheden en advisering dan ook noodzakelijk. Binnen Rabobank Nederland is het rapport met belangstel ling gelezen. Met de conclu sies en aanbevelingen zal men bij de verdere installatie van KIK terdege rekening houden. Kort Op verzoek van de CAAR ver richt het directoraat Arbeids zaken momenteel een onder zoek naar de effecten van en de ervaringen met het invoe ren van roostervrije dagen. Over de resultaten van dit on derzoek verschijnt in oktober een publikatie. nieuws De ervaringen met de gebrui kersopleiding automatisering, die nu twee jaar draait, leidden in het voorjaar tot een officiële evaluatie van die opleiding. Naar aanleiding daarvan is de cursus grondig gewijzigd. Het is de bedoeling dat 5 van de 6 verschillende cursussen die de GOA vormen in november, volledig herzien zijn. O 1 3 o 4 \y 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 In de tekening moeten zestien woorden van vijf letters ko men te staan. Twee van deze woorden zijn al ingevuld, na melijk de woorden GROEN en PAARS. Elk nieuw woord heeft vier letters van het vori ge woord en een nieuwe let ter. Oplossing uiterlijk 2 7 septem ber insturen aan de redactie. Onder de goede inzendingen worden drie boekenbonnen verloot. De omschrijvingen luiden: 1. muziekinstrument; 2. krijgsmacht; 3. ijskegel; 4. speen; 5. graansoort; 6. eens klaps; 7. deel van een ladder; 8. pootaardappel; 9. roofdier; 10. kwebbel; 11gebak; 1 2. gewicht van de verpakking; 13. waarnemingssysteem; 14. dier. Oplossing van de puzzel uit Raboband 10 is: 24 23 Winnaars van deze puzzel: H. Lommen (Rabobank Kaats heuvel), Fina de Vries-Danker (regiokantoor Groningen), T. de Vries (Rabobank Noord oosthoek Friesland). 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 15