Centrale rol Kunstwerk als geluidsmuur Het oude gebouw aan de Laan van Puntenburg aan de ande re kant van de spoorlijn zal worden afgebroken. Op die plek zal de NS een nieuw kan toorgebouw zetten, dat de naam HGB-4 zal dragen. De heer F. H. de Winter, adjunct-directeur van het Utrechtse Postdistrict vertel de ons, dat dit EKP in de mo derne structuur van het post bedrijf een zeer centrale rol vervult door zijn ligging in het centrum van ons land. Van de ruim 1 5 miljoen post stukken die we met z'n allen elke dag produceren en die via 17 000 postbussen en loket ten bij de PTT worden aange leverd, neemt het EKP in Utrecht een niet onaanzienlijk deel voor zijn rekening. Nieuwe EKP's bestaan reeds in Amsterdam, Rotterdam en Arnhem en eind 1 987 zullen de twaalf EKP's alle operatio neel zijn, waarmee een grote automatiserings- en efficien cyslag bij het postbedrijf ten einde gebracht zal zijn. Vijfmaal per dag zullen spe ciale posttreinen hier de post komen laden en overladen op perrons die een gezamenlijke lengte hebben van ruim dui zend meter. Het sorteren en sjouwen van de duizenden postzakken is goeddeels verdwenen, dank zij zeer inge nieuze goederensorteerma- chines. Ook het verdere ver werkingsproces van de brie ven en poststukken zal in het nieuwe EKP bijna geheel geautomatiseerd zijn. Wor den op het ogenblik in Utrecht nog ongeveer 2000 stukken per manuur verwerkt, binnen enkele weken zal de moderne apparatuur aan de Kruisvaart het mogelijk maken om per machine-uur circa 30 000 stukken te verwerken. Geen geluidshinder Ruim 1 9 uur per dag zal er be drijvigheid heersen op de per rons en in de hallen van het EKP. Uiteraard was de tegen over de Kruisvaart gelegen buurt niet erg gelukkig met de keuze van de PTT. Het bedrijf kon echter aantonen dat er geen enkele andere mogelijk heid was en kreeg daarom van de betrokken instanties toe stemming om op deze plek te bouwen. Samen met de buurtbewo ners en de gemeente werden er oplossingen gevonden voor te verwachten overlast-pro blemen. Er werd afgezien van hoogbouw, zodat het eerder boven het EKP geplande 'bu reel' nu een plaats kreeg op enige afstand van dit expedi tieknooppunt. Het laden en lossen gebeurt overdekt en de verwerking geschiedt voor een deel onder straatniveau, zodat licht- en geluidsoverlast tot het allerminste beperkt blijven. Verder werd ter beperking van mogelijke overlast tussen het tLi kantoorgebouw van het post district en het EKP een 11 5 meter lange muur van 6V2 meter hoogte opgericht. Wie aan de overkant van de Kruis vaart langs de Reviuskade loopt in de richting van het kale terrein tegenover het EKP, dat straks door de ge meente zal worden ingericht als buurtpark, zal door deze muur worden verrast. De muur is ontworpen doorde bekende kunstenaar Peter Struicken (onder meer van de Beatrixpostzegel) in samen werking met professor S. de Wit uit Wageningen, die de beplanting langs de muur en het water ontwierp. De lichte muur is niet glad, maar bekleed met in wolkvor- mige concentraties aange brachte halve bollen. Deze geëmailleerde bollen met een doorsnede van tien centime ter zijn uitgevoerd in vijftig kleurgradaties rood, wit en groen, zodat ze goed passen bij het geel en blauw van de treinen en het rood van de PTT. Ook aan de binnenzijde zijn de bollen - het zijn er in totaal maar liefst achttiendui zend - aangebracht opdat treinreizigers eveneens kun nen genieten van het kleuren spel. De muur heeft enkele vloeiende bochten en ver springt hier en daar, zodat naar het water toe wat ope ningen zijn ontstaan. De door professor De Wit voorgestel de beplanting langs het water en op een soort schiereilandje voor de muur zal wat hoogte en kleuren betreft geheel har moniëren bij de structuren van de muur. 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 12