Centrale rol
Kunstwerk
als geluidsmuur
Het oude gebouw aan de Laan
van Puntenburg aan de ande
re kant van de spoorlijn zal
worden afgebroken. Op die
plek zal de NS een nieuw kan
toorgebouw zetten, dat de
naam HGB-4 zal dragen.
De heer F. H. de Winter,
adjunct-directeur van het
Utrechtse Postdistrict vertel
de ons, dat dit EKP in de mo
derne structuur van het post
bedrijf een zeer centrale rol
vervult door zijn ligging in het
centrum van ons land.
Van de ruim 1 5 miljoen post
stukken die we met z'n allen
elke dag produceren en die via
17 000 postbussen en loket
ten bij de PTT worden aange
leverd, neemt het EKP in
Utrecht een niet onaanzienlijk
deel voor zijn rekening.
Nieuwe EKP's bestaan reeds
in Amsterdam, Rotterdam en
Arnhem en eind 1 987 zullen
de twaalf EKP's alle operatio
neel zijn, waarmee een grote
automatiserings- en efficien
cyslag bij het postbedrijf ten
einde gebracht zal zijn.
Vijfmaal per dag zullen spe
ciale posttreinen hier de post
komen laden en overladen op
perrons die een gezamenlijke
lengte hebben van ruim dui
zend meter. Het sorteren en
sjouwen van de duizenden
postzakken is goeddeels
verdwenen, dank zij zeer inge
nieuze goederensorteerma-
chines. Ook het verdere ver
werkingsproces van de brie
ven en poststukken zal in het
nieuwe EKP bijna geheel
geautomatiseerd zijn. Wor
den op het ogenblik in Utrecht
nog ongeveer 2000 stukken
per manuur verwerkt, binnen
enkele weken zal de moderne
apparatuur aan de Kruisvaart
het mogelijk maken om per
machine-uur circa 30 000
stukken te verwerken.
Geen geluidshinder
Ruim 1 9 uur per dag zal er be
drijvigheid heersen op de per
rons en in de hallen van het
EKP. Uiteraard was de tegen
over de Kruisvaart gelegen
buurt niet erg gelukkig met de
keuze van de PTT. Het bedrijf
kon echter aantonen dat er
geen enkele andere mogelijk
heid was en kreeg daarom van
de betrokken instanties toe
stemming om op deze plek te
bouwen.
Samen met de buurtbewo
ners en de gemeente werden
er oplossingen gevonden voor
te verwachten overlast-pro
blemen. Er werd afgezien van
hoogbouw, zodat het eerder
boven het EKP geplande 'bu
reel' nu een plaats kreeg op
enige afstand van dit expedi
tieknooppunt. Het laden en
lossen gebeurt overdekt en de
verwerking geschiedt voor
een deel onder straatniveau,
zodat licht- en geluidsoverlast
tot het allerminste beperkt
blijven.
Verder werd ter beperking van
mogelijke overlast tussen het
tLi
kantoorgebouw van het post
district en het EKP een 11 5
meter lange muur van 6V2
meter hoogte opgericht. Wie
aan de overkant van de Kruis
vaart langs de Reviuskade
loopt in de richting van het
kale terrein tegenover het
EKP, dat straks door de ge
meente zal worden ingericht
als buurtpark, zal door deze
muur worden verrast.
De muur is ontworpen doorde
bekende kunstenaar Peter
Struicken (onder meer van de
Beatrixpostzegel) in samen
werking met professor S. de
Wit uit Wageningen, die de
beplanting langs de muur en
het water ontwierp.
De lichte muur is niet glad,
maar bekleed met in wolkvor-
mige concentraties aange
brachte halve bollen. Deze
geëmailleerde bollen met een
doorsnede van tien centime
ter zijn uitgevoerd in vijftig
kleurgradaties rood, wit en
groen, zodat ze goed passen
bij het geel en blauw van de
treinen en het rood van de
PTT. Ook aan de binnenzijde
zijn de bollen - het zijn er in
totaal maar liefst achttiendui
zend - aangebracht opdat
treinreizigers eveneens kun
nen genieten van het kleuren
spel. De muur heeft enkele
vloeiende bochten en ver
springt hier en daar, zodat
naar het water toe wat ope
ningen zijn ontstaan. De door
professor De Wit voorgestel
de beplanting langs het water
en op een soort schiereilandje
voor de muur zal wat hoogte
en kleuren betreft geheel har
moniëren bij de structuren
van de muur.
12