Hand in hand
Exposities
De toekomst
compleet met boekhouding,
verzekeringen, belastingen
enz.'
Deze zomer is Gyda druk met
vier exposities. In Delft met
een tentoonstelling van oud
leerlingen van de Academie;
in de Utrechtse jaarbeurs 'In-
terdecor' en in Apeldoorn is bij
Centraal Beheer een tentoon
stelling waar de Talensprijs
wordt toegekend. De vierde is
de expositie, die zij ter gele
genheid van de opening in het
Utrechtse kantoor van decen
trale bank aan de Croeselaan
zal houden. Haar ontwerpen
zijn vanaf 1 september te zien
in het gastenrestaurant.
Als de drukte van de tentoon
stellingen achter de rug is
moet er serieus aan de toe
komst gewerkt worden. De
eerste opdracht is al binnen.
De kunstcommissie van
Rabobank Nederland vroeg
haar iets te ontwerpen dat in
de koffieautomaten van het
kantoor aan de Croeselaan
verwerkt kan worden. Daarin
zaten tot nu toe standaard
platen van Douwe Egberts.
Het resultaat is al te bewonde
ren.
Gyda wil het in de toekomst
vooral zoeken in de richting
van gebouwen. Ze heeft bij de
bank goede ervaringen opge
daan. Ze denkt dat ze via con
tacten met architecten wel
aan opdrachten kan komen.
Haar voorkeur gaat uit naar
toegepaste, liefst monumen
tale ('grote') kunst.
'Belangrijk is het dat je jezelf
en je werk op een prettige
manier kunt presenteren, je
kunt bijvoorbeeld niet zomaar
bij een galerie komen binnen
vallen. Je moet van te voren
een afspraak maken en zor
gen dat je een goede presen
tatiemap bij je hebt. Ook moet
je begrijpen dat je voor je werk
niet dezelfde prijzen kunt vra
gen als je leraren. Door be
scheiden te beginnen kun je
een eigen klantenkring op
bouwen, die met je kan mee
groeien.'
Iets waar elke jonge kunste
naar aan moet wennen is het
feit dat het werk gemaakt
wordt om te verkopen, je zult
dus moeten leren om emotio
neel afstand van het werk te
doen. Gyda hierover; 'Je moet
het zo zien: Als je wat ver
koopt kun je weer nieuwe ma
terialen kopen, dat gaat net zo
lang zo door tot je er op een
gegeven moment iets aan
overhoudt. Dat is natuurlijk de
bedoeling.'
Gyda is erg blij met het feit dat
haar man ook in het vak zit.
H ij heeft nog twee jaar Acade
mie voor de boeg. Ze zegt:
'Het is echt een groot voor
deel. Kunstenaars zijn dag en
nacht met hun vak bezig, een
ander zou dat niet kunnen be
grijpen. Je praat over je werk,
je bekritiseert elkaar, pept el
kaar op en stimuleert elkaar.
Met tal van festiviteiten viert
Terneuzen dit jaar het feit dat
de plaats vier eeuwen geleden
haar stadsrechten verwierf.
Vanzelfsprekend hield in het
winkelcentrum 'Zuidpolder'
de Rabobank-bezetting zich
niet afzijdig. Men stak de kop
pen bij elkaar, sloeg de bedrij
vige handen ineen en ziedaar
bovenstaande groepsfoto:
het voltallige kantoorperso-
Maar vooral ook: Je leert van
elkaar.'
Graag raadt de redactie ieder
een die de kans heeft aan om
naar het werk van Gyda te
neel demonstreert dat histori
sche kledij het aan een bank
zo eigen beeld van degelijk
heid en betrouwbaarheid nog
eens extra versterkt.
In andere delen van het land
schamen de Rabobanken zich
geenszins voor hun agrari
sche herkomst. Waarom zou
den ze ook? Het had in het
Gelderse Wehl onlangs tot
gevolg dat de plaatselijke
gaan kijken. Het spreekt erg
aan en is zeer herkenbaar. Het
geeft een andere kijk op het
meest besproken gebouw uit
onze organisatie.
bank zich tijdens een manifes
tatie nadrukkelijk presenteer
de via een agrarische kraam.
De kraam werd bij toerbeurt
bezet door personeel in een
toepasselijk historisch kos
tuum. Het publiek kon aan de
kraam uit diverse presentjes
een keuze doen, tegen inleve
ring van bonnen die aan de
Rabobankbalie werden uitge
reikt.