Hand in hand Exposities De toekomst compleet met boekhouding, verzekeringen, belastingen enz.' Deze zomer is Gyda druk met vier exposities. In Delft met een tentoonstelling van oud leerlingen van de Academie; in de Utrechtse jaarbeurs 'In- terdecor' en in Apeldoorn is bij Centraal Beheer een tentoon stelling waar de Talensprijs wordt toegekend. De vierde is de expositie, die zij ter gele genheid van de opening in het Utrechtse kantoor van decen trale bank aan de Croeselaan zal houden. Haar ontwerpen zijn vanaf 1 september te zien in het gastenrestaurant. Als de drukte van de tentoon stellingen achter de rug is moet er serieus aan de toe komst gewerkt worden. De eerste opdracht is al binnen. De kunstcommissie van Rabobank Nederland vroeg haar iets te ontwerpen dat in de koffieautomaten van het kantoor aan de Croeselaan verwerkt kan worden. Daarin zaten tot nu toe standaard platen van Douwe Egberts. Het resultaat is al te bewonde ren. Gyda wil het in de toekomst vooral zoeken in de richting van gebouwen. Ze heeft bij de bank goede ervaringen opge daan. Ze denkt dat ze via con tacten met architecten wel aan opdrachten kan komen. Haar voorkeur gaat uit naar toegepaste, liefst monumen tale ('grote') kunst. 'Belangrijk is het dat je jezelf en je werk op een prettige manier kunt presenteren, je kunt bijvoorbeeld niet zomaar bij een galerie komen binnen vallen. Je moet van te voren een afspraak maken en zor gen dat je een goede presen tatiemap bij je hebt. Ook moet je begrijpen dat je voor je werk niet dezelfde prijzen kunt vra gen als je leraren. Door be scheiden te beginnen kun je een eigen klantenkring op bouwen, die met je kan mee groeien.' Iets waar elke jonge kunste naar aan moet wennen is het feit dat het werk gemaakt wordt om te verkopen, je zult dus moeten leren om emotio neel afstand van het werk te doen. Gyda hierover; 'Je moet het zo zien: Als je wat ver koopt kun je weer nieuwe ma terialen kopen, dat gaat net zo lang zo door tot je er op een gegeven moment iets aan overhoudt. Dat is natuurlijk de bedoeling.' Gyda is erg blij met het feit dat haar man ook in het vak zit. H ij heeft nog twee jaar Acade mie voor de boeg. Ze zegt: 'Het is echt een groot voor deel. Kunstenaars zijn dag en nacht met hun vak bezig, een ander zou dat niet kunnen be grijpen. Je praat over je werk, je bekritiseert elkaar, pept el kaar op en stimuleert elkaar. Met tal van festiviteiten viert Terneuzen dit jaar het feit dat de plaats vier eeuwen geleden haar stadsrechten verwierf. Vanzelfsprekend hield in het winkelcentrum 'Zuidpolder' de Rabobank-bezetting zich niet afzijdig. Men stak de kop pen bij elkaar, sloeg de bedrij vige handen ineen en ziedaar bovenstaande groepsfoto: het voltallige kantoorperso- Maar vooral ook: Je leert van elkaar.' Graag raadt de redactie ieder een die de kans heeft aan om naar het werk van Gyda te neel demonstreert dat histori sche kledij het aan een bank zo eigen beeld van degelijk heid en betrouwbaarheid nog eens extra versterkt. In andere delen van het land schamen de Rabobanken zich geenszins voor hun agrari sche herkomst. Waarom zou den ze ook? Het had in het Gelderse Wehl onlangs tot gevolg dat de plaatselijke gaan kijken. Het spreekt erg aan en is zeer herkenbaar. Het geeft een andere kijk op het meest besproken gebouw uit onze organisatie. bank zich tijdens een manifes tatie nadrukkelijk presenteer de via een agrarische kraam. De kraam werd bij toerbeurt bezet door personeel in een toepasselijk historisch kos tuum. Het publiek kon aan de kraam uit diverse presentjes een keuze doen, tegen inleve ring van bonnen die aan de Rabobankbalie werden uitge reikt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 10