Systeemontwikkeling net zo iets als het bouwen van een huis? In het Informatica-bulletin vonden we het onderstaande artikel, waarin uiteen gezet wordt wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van geautomatiseer de systemen. Er wordt geprobeerd aan de hand van zoiets alledaags als het bouwen van een huis meer begrip te kweken voor de problemen op de lange weg van ont werp naar dagelijks gebruik. Het overnemen van werkme thoden uit de bouwwereld kan mede daardoor de eindresul taten nadelig beïnvloeden. Hoewel er oppervlakkig beke ken vele overeenkomsten be staan tussen de twee bouw werelden, zal blijken dat er ook verschillen zijn. Om dit Overal ter wereld is gebleken dat het tot stand brengen van geautomatiseerde systemen een moeilijk proces is. Plan ningen en budgetten worden vaak ruimschoots overschre den. Ten einde het ontwikkei- proces beter onder controle te krijgen wordt door velen ge zocht naar methoden, hulp middelen en werkwijzen die tot betere resultaten leiden. Uiteraard wordt daarbij geke ken of in andere bedrijfstak ken vergelijkbare processen plaatsvinden. Wat lijkt er meer voor de hand te liggen dan het bouwen van geautomatiseerde systemen te vergelijken met het bouwen van huizen waar reeds 6000 jaar ervaring mee is opge daan. Op het eerste gezicht is er een groot aantal overeen komsten. Voordat met de bouw wordt begonnen, die nen er specificaties (bestek) te zijn opgesteld en de bouw zelf vindt plaats door specia listen (ontwerpers, program meurs, metselaars etc.). Geautomatiseerde systemen kunnen worden verkregen door: aankoop van een stan daardpakket (vergelijkbaar met aankoop van een stan daard of bestaand huis), bouw in opdracht door specialisten (maatwerk), bouw van kleine re systemen door de gebrui ker zelf (vergelijkbaar met het bouwen van een schuurtje of kippenhok). De bouw vindt plaats volgens standaards en procedures en het te bouwen systeem dient te passen binnen de infra structuur (samenhang van de systemen en aansluiting op netwerk ten opzichte van het aansluiten van riolering, open baar wegennet, gas etc.). Zo wel geautomatiseerde syste men als huizen dienen te wor den onderhouden en waar no dig verbouwd. Door de overeenkomsten die er op vele onderdelen aanwe zig zijn, zijn we geneigd, waar mogelijk, de werkwijze van de bouwwereld over te nemen. Vergelijken we het bouwen van huizen en geautomati seerde systemen wat nader, dan blijken toch duidelijke verschillen aanwezig te zijn. duidelijk te maken wordt hier het tot stand brengen en im plementeren van een geauto matiseerd systeem vergele ken met het bouwen van een huis (in beide gevallen nieuw bouw en maatwerk). Voor het bouwen Voor het bouwen van een huis neemt de opdrachtgever (ge bruiker) een architect in de arm. In overleg worden de ei sen beschreven en ontwerpen en tekeningen gemaakt. In ge val van het bouwen van een automatiseringsproject is dit proces vele malen complexer en abstracter. Het geautoma tiseerde systeem is voor de opdrachtgever veel moeilijker te beschrijven. De voornaam ste redenen hiervoor zijn: vele te automatiseren processen zijn niet expliciet beschreven en betreffen vele medewer kers van meerdere afdelingen. De bouwers hebben meer ex pliciete informatie nodig dan in geval van huizenbouw om dat de kennis van de functies die het systeem moet verrich ten (de materiedeskundig heid) veelal bij systeemont wikkelaars ontbreekt. De spe cificaties van het te bouwen huis kunnen door de op drachtgever worden ontleend aan bestaande situaties (ge bouwde huizen). In de auto matiseringswereld is dit meestal niet mogelijk. Daar om wordt geprobeerd dit na deel op te heffen door het bouwen van prototypes. Het geautomatiseerde systeem dient niet alleen aan veletech- nische eisen (o.a. architectu- rele en infrastructurele) te vol doen, maar zal vrijwel altijd een onderdeel blijven van handmatige processen. De ar chitect voor het te bouwen huis zal slechts rekening be hoeven te houden met de technische eisen. De eisen aan geautomatiseerde syste men nemen continu toe en veranderen voortdurend door nieuwe commercièle of exter ne eisen. De gebruiker is, ze ker bij systemen voor aange sloten banken, niet altijd de opdrachtgever. Het eindpro- dukt van dit deel van het ont- wikkelproces (toepasbaar- heidsonderzoek en de fase functionele specificaties) is een verbale beschrijving van het systeem, dat tot stand is gebracht na een betrekkelijk lange periode met inspanning van vele personen (gebruikers en informatie-analysten). In de bouwwereld is het eindre- 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 6