Kermisfeest als dreigende concertspelbreker Duo met misleidende naam Het had maar een haartje gescheeld of Boxtel had het dit jaar door een ongelukkig toeval zonder Prom-concert moeten stellen. Tij dens de voorbereidingen ontdekten de initiatiefnemers tot hun niet geringe schrik dat de oorspronkelijk voor Boxtel gereserveer de concertdatum samenviel metde plaatselijke kermis. Een da tum ruilen met een van de overige concertplaatsen bleek niet mo gelijk en ook de concertagenda van het Brabants Orkest bood he laas geen speelruimte meer. De musici wachtte onder leiding van Jan Stulen namelijk nog een concertreis naar Frankrijk. Wat nu? Doen alsof er niets aan de hand was? Dat leek de direct betrokke nen uit Boxtel naarmate ze er langer over nadachten toch net iets te riskant. Het. traditioneel luidruchtige kermisvertier zou een avondje cultuur vermoedelijk volledig overstemmen en de publie ke belangstelling ongunstig beïnvloeden. Even zag het er naar uit dat Boxtel het ditmaal geheel zonder de gebruikelijke Prom-uit- voering stellen moest. Gelukkig werd op het laatste nippertje een oplossing gevonden. Goede raad was in dit geval weliswaar niet duur, maar wel allesbehalve eenvoudig: de Boxtelse kerk van Ma ria Regina beleeft nu op 31 augustus een invasie van reddende engelen uit Gelderland. Het zijn dirigent Karei Wolters en de man nen van het Gelders Orkest. Solistische medewerking verlenen Karei de Rooy en Peter de Jong, alias Mini Et Maxi. Dirigent Karei Wolters (44) heeft al zeven jaar de leiding bij Prom-concerten in Gelderland, waarbij naast vakmanschap ook zijn vermogen opvalt om een goed contact tussen musici en publiek tot stand te bren gen. Zijn achtergrond als docent zal hieraan niet vreemd zijn. Hij kondigt zelf de te spelen werken aan en vertelt iets over de soort muziek waar het om gaat. Deze presentatie blijkt door Prom-be- zoekers erg op prijs te worden gesteld. Karei Wolters heeft als diri gent in Gelderland al veertig van deze populaire Prom-concerten op zijn naam staan. niet voor niets het Oscar Back-concours, om zich ver volgens als violist verder te bekwamen in New York. En dat men hem al op 20-jarige leeftijd bombardeerde tot concertmeester van het Am sterdams Concertgebouwor kest is zeker geen toevallig heid. Jaap van Zweden wordt in de Groningse concertzaal gesecondeerd door Berdien Stenberg (jaargang 1 957) als fluitiste. Ze vertolkt ook hier evenals tijdens haar Brabant se optredens het Rondo Rus- so, de compositie waarop haar succesvolle doorbraak tijdens het programma Jonge mensen op het concertpo dium berust. De namen Emmy Verhey en Vera Beths behoeven eigenlijk geen verdere toelichting. Em my Verhey met Herman Kreb- bers als leermeester, verwierf inmiddels algemeen erken ning als een van de allergroot sten op haar gebied. Voorlo pig leggen twaalf platen ge tuigenis af van haarveelzijdig- heid. Vera Beths begon als jeugdig concertvioliste haar loopbaan, maar haar veelzijdi ge belangstelling heeft inmid dels al een zeer omvangrijk re pertoire opgeleverd. Zelfs samenwerking met het jazz orkest van Willem Breuker schuwde ze niet, en dat elan inspireerde diverse compo nisten tot muziek die speciaal op haar was toegesneden. Evenals haar collega Emmy Verhey bedient Vera Beths zich van een instrument dat is gebouwd door de meester hand van de vermaarde viool bouwer Stradivarius. Een belevenis van zeer bijzon dere aard wacht mensen die naar een door het Gelders Or kest verzorgd Prom-concert trekken. Twee opmerkelijke solisten nemen het volledige programma na de pauze voor hun rekening. Hagenaar Karei (Mini) de Rooy en de slungel achtige Peter (Maxi) de Jong uit Delft hebben het afgelo pen jaar met 'Sprakeloos', een eigen avondvullende show, overtuigend bewezen dat ze het niveau van hun wat oubol lige naam Mini Maxi allang zijn ontgroeid. We hebben hier dan ook te maken met twee muzikale duizendpoten die behalve op jarenlange po diumervaring kunnen bogen op voltooide conservatorium opleidingen. De weg naar er kenning voor hun talent was overigens ongewoon lang: ze deden er 1 5 jaar over. Maar toen was er ook geen houden meer aan en zo halen twee mannen van uiteenlopend postuur avond aan avond dol le toeren uit, waarbij de be speelde instrumenten als het ware verlengstukken van ie ders persoonlijkheid zijn. Mi miek, gebarental, grappen en grollen en dat alles tot in het uiterste geperfectioneerd, blijken in hun geval toereikend voor enkele uren volwassen vermaak. Waarbij ook in een meesterlijke muzikale parodie toch steeds een droeve on dertoon voelbaar aanwezig is. Dat er geen woord aan te pas komt, pleit voor de veelzijdig heid van beide talenten. Muzi kale miniaturen, technische virtuositeit en onderling machtsvertoon worden met uitbundige beweeglijkheid over het publiek uitgestort. Voor het begrip kolder is het gebodene te subtiel en te fijn zinnig. En met de aanduiding muzikale clowns wordt bo vendien nog hun veelzijdig heid ernstig onrecht aange daan. 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 5