Landrotten varen uit Markt voor jongerenreizen biedt interessante kansen Enkele honderden Rabobank-landrotten konden dit voorjaar aanmonsteren voor een uniek zeilweekend. In samenwerking met het boekingskantoor Zeilvaart Enk huizen leverde onze organisatie de gele genheidsbemanningen voor enkele tien tallen vaartuigen. De vloot voer uit voor een tocht Enkhuizen-Medemblik w. In totaal waren 190 Rabobanken vertegen woordigd met in totaal 315 deelnemers. Ze maakten door zelf als varensgezellen de handen uit de mouwen te steken, na der kennis met het karakter van een bij zonder fenomeen op toeristisch gebied: de jongerenreis. Reisgids gaf eerste aanzet Zeilweekend om sfeer te proeven Met het initiatief trachtte de activiteit Reizen in te spelen op de snel groeiende belang stelling voor uitgesproken jongerenreizen. Behalve de veertigplussers die een flinke reislust demonstreren zodra hun kinderen goed en wel uit huis zijn, vormen ook de jon geren (tweeverdieners) een groep die er gretig op uittrekt. Lang niet altijd wordt er in de praktijk op de toenemende vraag ingespeeld. Anderzijds worden jongeren als gevolg van bepaalde vooroordelen er nog steeds van weerhouden te reizen op een manier die re kening houdt met hun speci fieke wensen. Insiders kennen de verklaring ervoor maar al te goed. Ze wijzen op een zekere onwetendheid in combinatie met een stelselmatig verte kend beeld van het fenomeen jongerenreizen. Onder het pu bliek leven de merkwaardig ste opvattingen. Veelvuldig associeert men jongerenreizen met sexorgièn en een bovenmatig drankge bruik. Deze en dergelijke wild- westverhalen houden het ge vaar in dat jeugdige reizigers een flinke portie vakantieple- zier wordt onthouden. En dat terwijl het een categorie va kantiegangers betreft die bij het uitstippelen van haar plannen toch al niet ogenblik kelijk denkt dat men daarvoor eigenlijk best eens informatief bij de dichtstbijzijnde Rabo bank zou kunnen binnenstap pen. In een poging hierin verande ring aan te brengen, werd eerst op basis van het volledi ge Rabobank-assortiment pakketreizen een overzicht samengesteld van wat jonge ren aanspreekt wanneer ze niet passen binnen het gang bare vakantiepatroon. De in ventarisatie en selectie van het 'verborgen aanbod' via een eigen jongerenreisgids bleek een eerste stap in de ge wenste richting. Maar los daarvan bleef toch de wens bestaan eens zoveel mogelijk direct betrokkenen de kans te geven wat sfeer te snuiven. 'Het samenstellen van een reisfolder, speciaal gericht op vakanties met het predikaat jongerenreis kan', aldus zegs man Louis van Loon bij de ac tiviteit Reizen, 'natuurlijk een voortreffelijk hulpmiddel zijn. Maar het is ook niet meer dan een mogelijkheid om ons aan bod kenbaar te maken. Uiter aard weet iedere reismede- werk(st)er prima wat we in huis hebben en je kunt er ook wel van op aan dat er aan de balie nooit zonder boe of ba foldertjes worden uitgereikt. Wel maakt het een heel ver schil wanneer het erbij vertel de verhaal op eigen ervarin gen en waarnemingen berust. Dan is er een wezenlijk grotere kans dat iets van enthousias me afstraalt op de potentiële klant, waardoor je hem dich ter brengt bij de overtuiging: dat bevalt me welBoven dien doet zich net bij deze groep vakantiegangers het feit voor dat de mensen die het produkt verkopen even oud zijn als de doelgroep waar het om is begonnen. Lang geen gering voordeel. Waarbij nog komt dat zeker in een dorp ons personeel echt ie dereen kent. En dan kan het in bepaalde situaties ook uit stekend zijn wanneer op de vraag van een klant ('Zo'n jon gerenvakantie, is dat mis schien iets voor mij?') ontken nend wordt geantwoord. Lang hebben de organisato ren gedacht over de meest geschikte opzet voor een eventuele promotie rond de jongerenreizen. Een en ander speelde zich af in nauw over leg met de gespecialiseerde reisorganisaties My Way (Ar- ke) en Club Escolette (Hotel plan). Ook hun oogmerk was het te bereiken dat reismen- sen zich snel konden inleven in het eigene van clubvakan ties voor jongeren die een poosje samen optrekken en gezamenlijk deelnemen aan bepaalde activiteiten. Uitein delijk viel de keuze op een zeil weekend in Nederland. Bij dit soort vakantie krijgt het spor tieve element alle kansen, ter wijl de 'noodzaak' om geza- 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 6