Opmerkelijke belastingbepalingen
Per 1 januari 1984 werd de 'Wet Twee
verdieners' van kracht. U heeft dat alle
maal gemerkt doordat de invoering van
deze wet gepaard ging met een wijziging
in de tariefgroepenindeling voor de loon-
en inkomstenbelasting zodat alle werk
nemers een nieuwe Werknemersverkla
ring Loonbelasting moesten inleveren.
Inwoning
Beschikking
Op twee hiermee samenhan
gende zaken - de tariefgroep
indeling bij inwonende bejaar
den of gehandicapten en de
mogelijke belastingteruggaaf
bij principieel onvolledige in
vulling van de nieuwe werkne
mersverklaring - wilden wij
de medewerkers gezien de
mogelijke voordelen even wij
zen. Aan het slot van deze bij
drage gaan we tevens in op
een andere belastingaangele
genheid: groot onderhoud als
aftrekpost bij de inhouding
van loonbelasting.
Per 1 januari verviel niet alleen
de oude tariefgroepeninde
ling voor de loonbelasting,
maar tegelijkertijd werd de
verplichting de werknemers
verklaring volledig in te vullen
afgeschaft. Voortaan kan
iemand om redenen van be
scherming van de persoonlij
ke levenssfeer volstaan met
het invullen van het naam- en
adresgedeelte van de werkne
mersverklaring. De vragen
omtrent o.a. het inkomen van
de partner hoeft men niet te
beantwoorden.
Een gevolg van het niet volle
dig invullen van de 'Werkne
mersverklaring Loonbelas
ting' is, dat indeling in tarief
groep I (de 'zwaarste' tarief
groep) moet plaatsvinden.
Voor werknemers die hier
door teveel loonbelasting be
talen (dit is het geval als ze fei
telijk recht hebben op een toe
slag op de algemene belas
tingvrije som, dus ingedeeld
zouden kunnen worden in een
andere tariefgroep dan tarief
groep I) zal er een regeling ko
men.
Op verzoek van deze werkne
mers zal in beginsel één keer
per jaar - in de maand juli -
teruggaaf van loonbelasting
(en eventueel premies voor
volksverzekeringen) worden
verleend door de belasting
dienst. Deze teruggaaf zal
rechtstreeks aan de werkne
mers plaatsvinden. Als ach
teraf blijkt dat de teruggaaf
niet juist is geweest zal er al
tijd een verrekening mogelijk
zijn, ook als de betrokkene
niet wordt aangeslagen voor
de inkomstenbelasting. Te
rugbetaling in het midden van
het jaar neemt het liquiditeits
nadeel van de medewerker
op een evenwichtige wijze
weg.
In de praktijk blijkt er onduide
lijkheid te bestaan over het
recht op de zogenaamde 'al
leenstaande-toeslag'. (Deze
toeslag op de belastingvrije
som zorgt er uiteindelijk voor
dat er bij hetzelfde loon min
der belasting betaald wordt).
Voor ongehuwde medewer
kers, die op 1 januari 34 jaar
of ouder waren, kan het vol
gende van belang zijn.
Als u gezamenlijk een huis
houding voert met (een of
meer, al dan niet gehuwde)
bejaarde(n) of gehandicap-
te(n) kunt u toch recht hebben
op de alleenstaande-toeslag,
mits er aan de volgende voor
waarden voldaan wordt:
- de inwonende(n) behoort
(behoren) tot de naaste fami
lie. Hieronder verstaat de Mi
nister van Financiën in dit ge
val 'bloed- en aanverwanten
in de rechte linie en in de
tweede graad van de zijlinie',
dus ouders, broers en zus
ters.
- het voeren van een geza
menlijke huishouding vloeit
voort uit hulpbehoevendheid.
Deze komt tot uitdrukking in
het feit dat als ze niet zouden
inwonen bij hun naaste fami
lieleden, ze zouden zijn aan
gewezen op beroepsmatige
hulp, zoals bijvoorbeeld ver
zorging in een bejaardente
huis of verpleeginrichting.
Een probleempje is dat de
werknemersverklaring loon
belasting niet in deze, later
doorgevoerde, bepaling voor
ziet. Op de vraag 'voert u
duurzaam voor u alleen een
huishouding?' (vraag 10 van
de Werknemersverklaring)
mag degene waarvoor het
hierboven staande geldt,
daarom toch 'ja' antwoorden.
In plaats van indeling in tarief
groep I (standaard belasting
vrije som) vindt dan indeling in
tariefgroep II (verhoogde be
lastingvrije som) plaats.
Als dit alles op u van toepas
sing is dan kunt u twee dingen
doen. Indien u een nieuwe
Werknemersverklaring Loon
belasting met als ingangsda
tum 1 januari 1984 naar de
Centrale Salarisadministratie
stuurt zal deze de teveel inge
houden loonbelasting verre
kenen vanaf 1 januari 1984.
Maar u kunt ook de tarief
groep ongewijzigd laten en de
verrekening als volgt laten
plaatsvinden:
- als u een aanslag voorde in
komstenbelasting ontvangt
zal de verrekening automa
tisch daarin plaatsvinden,
- als u geen aanslag voor de
inkomstenbelasting ontvangt
zal de belastingdienst op uw
verzoek een 'ambtshalve' te
ruggave verlenen.
Onzeker
De belastingdienst kon ons
geen nadere uitleg geven van
het begrip hulpbehoevend.
(Bij de behandeling in de
Tweede Kamer heeft de Mi
nister echter toegezegd om
aan de belastingdienst een
soepele toepassing op te dra
gen.)
Voor 'grensgevallen' bestaat
daardoor het gevaar dat de
belastingdienst geen hulpbe
hoevendheid aanwezig acht
en de alleenstaande-toeslag
niet verleent.
Indien de loonbelasting dan is
ingehouden volgens tarief
groep II zal naheffing van be
lasting volgen. Die komt dan
voor rekening van de desbe
treffende medewerker. Verre
kening achteraf is dus veiliger.
Het is overigens goed te we
ten dat ook ongehuwde hulp
behoevende bejaarden en on
gehuwde gehandicapten van
34 jaar of ouder, die juist van
wege de verzorgingsbehoefte
een gezamenlijke huishou
ding voeren, voor de alleen
staande-toeslag in aanmer
king komen. Bij de belasting
dienst zijn hieromtrent infor
matiebulletins verkrijgbaar.
Tot slot willen wij u er nog op
wijzen dat bij werknemers, die
groot onderhoud aan hun wo
ning laten uitvoeren, de kos
ten hiervan als aftrekpost bij
de inhouding van loonbelas-
Vervolg op pagina 14