Lezerspubliek ban van 'Tientje' in de Europen Schrijflustige jongeren N hkhhhhhhhmhh I De uitgave Tientje ('Nieuwsblad voor jon ge Rabobankers') heeft met een oplage van een miljoen z'n tweede jaargang ingezet. Of de inhoud in de smaak valt, blijft altijd een moeilijke vraag. Vooral bij een doelgroep die wat de samenstelling -betreft zo 'onwijs' geschakeerd is. Scep- tici vinden het een razend moeilijk karwei om de jeugd van tegenwoordig ergens warm voor te krijgen. Zo nu en dan echter wijzen verrassende signalen erop dat het toch heus nog allemaal zo'n vaart niet loopt. Voor naamste vereiste voor wie een goede kans van slagen wil maken is wel het aanbieden van een concrete activiteit of korting: je moet werkelijk iets te bieden hebben, zo wijst de harde leerschool van de prak tijk uit. Vorig jaar was er het initiatief waarbij jongelui via een op de bank verkrijgbare waarde- cheque tegen gereduceerde prijs de NS-tienertoerkaart konden bemachtigen. De ac tie liep letterlijk als een trein. Bij de 100 000 kaarten die over de toonbank gingen, fungeerden de Rabobanken 14 000 keer tijdens de voor verkoop in de maand mei als tussenstation. Onnodig te zeggen dat de actie gezien het eclatante succes dit jaar wordt geprolongeerd. Dit voorjaar werd de lezers door de publiciteitsafdeling van Rabobank Nederland 'heel vrijblijvend' een nieuw initiatief aangeboden, dat uit steeg boven het obligate wed strijdniveau. In de februari- aflevering van 'Tientje' stond ('eens kijken of er belangstel ling voor bestaat') een oproep voor tieners die graag zouden willen corresponderen met leeftijdgenoten uit omringen de Europese landen. Belang stellenden konden hun voor keur kenbaar maken voor Frankrijk, Duitsland, Enge land, Denemarken, Finland of Spanje. En of de jongelui als aanzet om hun interesse kracht bij te zetten maar vast een kort briefje met levensbe- schrijving-plus-pasfoto wil den opsturen. Zelfs in hun stoutste dromen hadden de initiatiefnemers niet durven hopen op de over weldigende respons die ze te weeg brachten. Er arriveerden in totaal om en nabij 2500 brieven uit alle delen van het land, en qua aanhef variërend van een amicaal 'Floi Tientje' tot en met het plechtstatige 'Mijne geachte Heren'. Alleen al voor correspondentie in de Engelse taal waren er 900 ge gadigden. Frankrijk en Duits land scoorden lager met res pectievelijk 254 en 1 63 'solli citaties'. Voor honderden jon gelui deed de nationaliteit van hun toekomstige correspon dentievrienden) er niet toe: als ze maar de gelegenheid kre gen te 'pennen' met iemand van de eigen leeftijd. Dat het in de praktijk brengen van de op school vergaarde talenkennis een van de be langrijkste drijfveren voor deelname zou worden hadden de organisatoren wel ver wacht. Ook hielden ze reke ning met een brok nieuwsgie righeid: leergierig als de (mid delbare) schooljeugd is, wil ze best wel wat meer weten over heersende gebruiken en ge woontes in de omringende landen. Tegelijk - en dat was een omstandigheid waarmee onvoldoende rekening was gehoudën - bleek de opgave om te corresponderen in een vreemde taal een veel minder hoge drempel dan aanvanke lijk werd gevreesd. Met als ge volg dat de verwerking van de binnenstromende post voor de actie 'Europen' flink wat inspanning vergde. Het sorte ren van de vele spontane reac ties wierp echter tegelijk een helder licht op de interesse sfeer van de hedendaagse jeugd. Bij het doornemen van de sta pels post ontstaat de indruk dat het vrouwelijke element enigszins in de meerderheid is. De gemiddelde leeftijd ligt omstreeks 14 a 15 jaar met uitschieters naar boven tot 18 jaar. Vrijwel alle briefschrij vers ('Kijk nou toch eens even hier. Is dit aandoenlijk, of niet?') maken erg veel werk van hun aanmeldingsbrief. Er worden uitvoerige verhalen afgestoken. Sommige epis tels bevatten behalve een uit voerig 'signalement' van de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 9