Anagrammatica Een nieuwe benadering Zelfwerkzaamheid staat voorop Ervaringen van cursisten en docenten 15 1 10 2 11 3 12 4 13 5 14 6 15 7 16 8 17 9 18 Met behulp van de omschrijvingen moeten in het schema eerst achttien woorden van drie letters worden ingevuld. Daarna moeten van de zes letters op iedere regel nieuwe woorden wor den gemaakt, die in de middelste kolom dienen te worden inge vuld. Als de juiste woorden zijn ingevuld, vormen de beginletters van de woorden van zes letters - van boven naar beneden gele zen - de naam van een beroep. 1onderricht; 2. vaartuig; 3. snelle loop; 4. woud; 5. veerkracht; 6. Europeaan; 7. houding; 8. boom; 9. gemeen; 10. nachtkle ding; 11speelgoed; 12. metaal; 1 3. plezier; 14. garnituur; 1 5. vreemde munt; 16. graanafval; 17. plaaggeest; 18. strafwerk tuig. De omschrijvingen van de woorden van zes letters zijn in willekeurige volgorde: onserieus mens - afbreken - diefachtige vogel - niet hetzelfde - inwonend - eiergerecht - lawaai - werelddeel - burger van Rome. Winnaars van de puzzel uit Raboband 5: Marnita v.d. Wijdeven (Rabobank Nederland Best), Mieneke den Dubbelden (Rabo bank Alkemade) en E. Volders (Rabobank Bellingwolde-Blij- ham). Oplossing uiterlijk 8 juni insturen aan de redactie. Onder de goede inzendingen worden drie boekenbonnen verloot. rentiaties. Succesvol hande len heeft te maken met goede offertetechniek en het juist toepassen van een tarieven- differentiatie waar dat nodig is. Een aantal zaken in deze cur sus is nieuw. Allereerst de totaalbenadering waarin alle facetten van kredietverlening aan bod komen. Het gaat niet om enkele theoretische on derdelen, maar het totaal zoals dat ook op een bankier afkomt is uitgangspunt. Nieuw, maar tevens tamelijk moeilijk, is de waardering van de activa van een onderne ming en de beoordeling van de kwaliteit van het manage ment en organisatie. Deze ele menten, die steeds meer een belangrijke rol spelen in de kredietverlening zijn en wor den in andere cursussen nog steeds onderbelicht. Het is erg lastig daar greep op te krij gen. De poging die in deze cursus daartoe gedaan wordt kan uitstekend genoemd wor den. Nieuw is ook de inspanning die van cursisten gevraagd wordt om zich de materie in een vrij korte periode eigen te maken. De cursus duurt tien dagen, verdeeld over 4 blok ken met 6 tussenliggende avonden, verspreid over twee maanden. Door middel van opdrachten wordt cursisten niet alleen tijdens de cursus dagen gevraagd, zich indrin gend met de materie bezig te houden, maar tevens worden huiswerkopdrachten meege geven. Deze mate van zelf werkzaamheid en voorberei ding wordt verlangd om bij te blijven tijdens de cursus. Naast het overdragen van kennis wordt door middel van opdrachten, cases en rollen spel grote nadruk gelegd op de zelfwerkzaamheid van de deelnemers. Vooral de eerste twee blokken van de cursus richten zich op kennisover dracht en toepassen van deze kennis door middel van cases. Bij de twee laatste blokken staan de cases meer centraal. Bij de keuze van cases, prak tijkgevallen, is gezocht naar enerzijds cases die de dage lijkse praktijk overstijgen en anderzijds naar praktijkgeval len, die zeer dicht bij het werk van iedere dag liggen. Met de zwaardere cases wordt ge tracht de theorie meer her kenbaar te maken en met de praktijkcases de theorie toe te kunnen passen. Als docenten treden op een vaste docent van het MOC (Management Opleidings Centrum, Amsterdam) en wis selende medewerkers van de directoraten Relatiebeheer en kredietverlening, Bedrijven en de Juridische en fiscale dienst. 'Het is een zware cursus. Af en toe ook erg moeilijk. Er wordt in hoog tempo doorgewerkt. Het uitwisselen van ervarin gen en meningen tussen me dewerkers van Rabobank Ne derland en de aangesloten banken vind ik prima.' 'Ik ben ervan overtuigd dat de cursus in belangrijke mate heeft bijgedragen tot de vor ming van een sterker krediet oordeel en dat je in de ge- spreksvoering, dank zij de to- taalaanpak van de cursus, be ter uit de voeten kunt. Als na slagwerk is het cursusmate riaal nog lang en goed te ge bruiken.' 'Als docent moet je weer een op een andere manier in d vraagstukken duiken en dat is een goede zaak. Het verste vigt het contact met de aan gesloten banken en versterkt het inzicht in de vraagstukken waar de aangesloten banken mee geconfronteerd worden.' Samenvattend kan worden gezegd: Een zware goede cursus die op een juist moment ontwik keld is en gegeven wordt. Bankieren is je gezond ver stand gebruiken, maardejuis- te vakkennis is daarbij onont beerlijk. Deze vakkennis moet leiden tot een goed advies. En hiermee sluiten we aan bij de kredietfilosofie van de Rabo- bankorganisatie: een passen de financiering moet leiden tot een bestendige relatie met de betrokken onderneming. Een cursus voor een brede bank in wording! Voor inlichtingen: drs. H. A. M. Arkesteijn, Rabobank Neder land Eindhoven, telefoon (040) 3448 15.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 15