Anagrammatica
Een nieuwe benadering
Zelfwerkzaamheid
staat voorop
Ervaringen van
cursisten en docenten
15
1
10
2
11
3
12
4
13
5
14
6
15
7
16
8
17
9
18
Met behulp van de omschrijvingen moeten in het schema
eerst achttien woorden van drie letters worden ingevuld. Daarna
moeten van de zes letters op iedere regel nieuwe woorden wor
den gemaakt, die in de middelste kolom dienen te worden inge
vuld. Als de juiste woorden zijn ingevuld, vormen de beginletters
van de woorden van zes letters - van boven naar beneden gele
zen - de naam van een beroep.
1onderricht; 2. vaartuig; 3. snelle loop; 4. woud; 5. veerkracht;
6. Europeaan; 7. houding; 8. boom; 9. gemeen; 10. nachtkle
ding; 11speelgoed; 12. metaal; 1 3. plezier; 14. garnituur; 1 5.
vreemde munt; 16. graanafval; 17. plaaggeest; 18. strafwerk
tuig.
De omschrijvingen van de woorden van zes letters zijn in
willekeurige volgorde:
onserieus mens - afbreken - diefachtige vogel - niet hetzelfde
- inwonend - eiergerecht - lawaai - werelddeel - burger van
Rome.
Winnaars van de puzzel uit Raboband 5: Marnita v.d. Wijdeven
(Rabobank Nederland Best), Mieneke den Dubbelden (Rabo
bank Alkemade) en E. Volders (Rabobank Bellingwolde-Blij-
ham).
Oplossing uiterlijk 8 juni insturen aan de redactie. Onder de
goede inzendingen worden drie boekenbonnen verloot.
rentiaties. Succesvol hande
len heeft te maken met goede
offertetechniek en het juist
toepassen van een tarieven-
differentiatie waar dat nodig
is.
Een aantal zaken in deze cur
sus is nieuw. Allereerst de
totaalbenadering waarin alle
facetten van kredietverlening
aan bod komen. Het gaat niet
om enkele theoretische on
derdelen, maar het totaal
zoals dat ook op een bankier
afkomt is uitgangspunt.
Nieuw, maar tevens tamelijk
moeilijk, is de waardering van
de activa van een onderne
ming en de beoordeling van
de kwaliteit van het manage
ment en organisatie. Deze ele
menten, die steeds meer een
belangrijke rol spelen in de
kredietverlening zijn en wor
den in andere cursussen nog
steeds onderbelicht. Het is
erg lastig daar greep op te krij
gen. De poging die in deze
cursus daartoe gedaan wordt
kan uitstekend genoemd wor
den.
Nieuw is ook de inspanning
die van cursisten gevraagd
wordt om zich de materie in
een vrij korte periode eigen te
maken. De cursus duurt tien
dagen, verdeeld over 4 blok
ken met 6 tussenliggende
avonden, verspreid over twee
maanden. Door middel van
opdrachten wordt cursisten
niet alleen tijdens de cursus
dagen gevraagd, zich indrin
gend met de materie bezig te
houden, maar tevens worden
huiswerkopdrachten meege
geven. Deze mate van zelf
werkzaamheid en voorberei
ding wordt verlangd om bij te
blijven tijdens de cursus.
Naast het overdragen van
kennis wordt door middel van
opdrachten, cases en rollen
spel grote nadruk gelegd op
de zelfwerkzaamheid van de
deelnemers. Vooral de eerste
twee blokken van de cursus
richten zich op kennisover
dracht en toepassen van deze
kennis door middel van cases.
Bij de twee laatste blokken
staan de cases meer centraal.
Bij de keuze van cases, prak
tijkgevallen, is gezocht naar
enerzijds cases die de dage
lijkse praktijk overstijgen en
anderzijds naar praktijkgeval
len, die zeer dicht bij het werk
van iedere dag liggen. Met de
zwaardere cases wordt ge
tracht de theorie meer her
kenbaar te maken en met de
praktijkcases de theorie toe te
kunnen passen.
Als docenten treden op een
vaste docent van het MOC
(Management Opleidings
Centrum, Amsterdam) en wis
selende medewerkers van de
directoraten Relatiebeheer en
kredietverlening, Bedrijven en
de Juridische en fiscale
dienst.
'Het is een zware cursus. Af en
toe ook erg moeilijk. Er wordt
in hoog tempo doorgewerkt.
Het uitwisselen van ervarin
gen en meningen tussen me
dewerkers van Rabobank Ne
derland en de aangesloten
banken vind ik prima.'
'Ik ben ervan overtuigd dat de
cursus in belangrijke mate
heeft bijgedragen tot de vor
ming van een sterker krediet
oordeel en dat je in de ge-
spreksvoering, dank zij de to-
taalaanpak van de cursus, be
ter uit de voeten kunt. Als na
slagwerk is het cursusmate
riaal nog lang en goed te ge
bruiken.'
'Als docent moet je weer een
op een andere manier in d
vraagstukken duiken en dat is
een goede zaak. Het verste
vigt het contact met de aan
gesloten banken en versterkt
het inzicht in de vraagstukken
waar de aangesloten banken
mee geconfronteerd worden.'
Samenvattend kan worden
gezegd:
Een zware goede cursus die
op een juist moment ontwik
keld is en gegeven wordt.
Bankieren is je gezond ver
stand gebruiken, maardejuis-
te vakkennis is daarbij onont
beerlijk. Deze vakkennis moet
leiden tot een goed advies. En
hiermee sluiten we aan bij de
kredietfilosofie van de Rabo-
bankorganisatie: een passen
de financiering moet leiden
tot een bestendige relatie met
de betrokken onderneming.
Een cursus voor een brede
bank in wording!
Voor inlichtingen: drs. H. A. M.
Arkesteijn, Rabobank Neder
land Eindhoven, telefoon (040)
3448 15.