Cursus kredietverlening bedrijven en instellingen Bankieren: kennis en gezond verstand 'De beschreven ontwikkeling van het af gelopen jaar geeft aan, dat naast de afge nomen expansie ook sprake is van een achteruitgang van de kwaliteit van de vorderingen van het bankwezen.' Waarom en voor wie? Welke zaken komen er aan bod in de cursus Met dit citaat uit het jaarver slag 1 981 van de Nederland- sche Bank begint het eerste deel van de cursusboeken van de cursus kredietverlening. De cursus die in 1983 van start is gegaan, is ontwikkeld door de directoraten Relatie beheer en kredietverlening. Bedrijven en POAB, in nauwe samenwerking met het Mana gement Opleidings Centrum in Amsterdam. Uitbouwen van basiskennis, aanwezig op de aangesloten banken en Rabobank Neder land, is nodig daar vooral in de bedrijvensector de financie ringen ingewikkelder worden en de risico's groter. Dit wordt veroorzaakt door schaalver groting en gebruik van nieuwe technieken in de agrarische sector en penetratie in de niet- agrarische sector. Met name in de niet-agrarische sector zijn veel aangesloten banken bezig hun marktaandeel te vergroten. Dit betekent een verdieping van de kredietken nis in deze sector. Zodoende is o.a. financiële analyse van de cijfers, aandacht voor juri dische en fiscale aspecten, kennis van de branches en beoordeling van de kwaliteit van management en organi satie van essentieel belang. De cursus zorgt voor deze aanvullende kennis in theorie en praktijk. De reacties van de eerste cur- 14 sisten hebben deze behoeften nog eens onderstreept. Of schoon 'gezond verstand' misschien wel de meest we zenlijke eigenschap is van een bankier, blijkt dat het 'gezond verstand' wel met kennis on derbouwd dient te zijn. Zou dat niet het geval zijn dan blijkt ook het gezonde ver stand verkeerde beoordelin gen te kunnen maken. Het doel van deze cursus is te zor gen voor een passende onder bouw! De cursus is bestemd voor - en we citeren hier de studie gids - directie en medewer kers van aangesloten banken en medewerkers van Rabo bank Nederland, die zowel in nauw contact staan met be- drijfsrelaties alsook verant woordelijkheid dragen ten aanzien van kredietverlening en bedrijfsrelaties. Centraal staat het beoordelen van hui dige en potentiële relaties op hun kredietwaardigheid. Risi co's die het aangaan van financiële transacties met zich meebrengen voor zowel de bedrijfscliënt als de bank kunnen daar niet los van ge zien worden. Met andere woorden: het gaat om die me dewerkers die de bankiers functie uitoefenen. Het is een omvangrijke cur sus. Dit betekent dat nage noeg alle zaken, waar een bankier met betrekking tot kredietverlening aan bedrij ven mee te maken krijgt, aan bod komen. Dit is een hele waslijst, die we hieronder op nemen. De jaarrekening. Wat valt er te halen aan informatie uit de jaarrekening. Een zwaar ac cent krijgen de diverse waar deringssystemen en winstbe palingsmethoden. Financiële analyse. Aan dacht wordt besteed aan de begrippen liquiditeit, solvabi liteit en rentabiliteit, financiële kengetallen en andere beoor delingscriteria. Prognosen en begrotingen. Belangrijk is dat de krediet beoordelaar de haalbaarheid van de prognoses en begro tingen zo goed mogelijk kan beoordelen. Juridische en fiscale aspec ten bij kredietverlening. Steeds meer spelen deze aspecten een belangrijke rol bij het verstrekken van de kre- Kwa/iteit van management in schatten. dieten en de vorm van kredie ten die daarbij gekozen wordt. Ondernemingscombinaties. Aandacht wordt besteed aan deelnemingen, consolidaties, valutaproblemen en fusies. Financiering van coöpera ties. Specifiek voor de Rabo- bankorganisatie is in deze cursus ruimte ingebouwd voor vraagstukken die te ma ken hebben met de financie ring van coöperaties, zoals beoordeling van kredietwaar digheid van coöperaties en fiscale behandeling van coö peraties. De kwartaire sector (d.i. de gezondheidszorg, bejaarden zorg en woningbouwcoöpe- raties). Een niet onbelangrijk segment van de markt wordt ingenomen door de kwartaire sector. Hoe zit dit segment in elkaar, hoe beoordeel je in stellingen die in dit segment vallen. Beoordeling van de kwaliteit van management en organi satie. Bij de kredietwaardig heid van bedrijven speelt de kwaliteit van het management en organisatie een steeds be langrijker rol. Hoe beoordeel je dat nu en met welke instru menten doe je dat. Vermogensvormen. Bij een zo volledig mogelijke cursus kan het besteden van aan dacht aan verschillende ver mogensvormen niet ontbre ken. Vormen van vreemd en eigen vermogen komen aan bod en ook wordt inzicht ge geven in de verschillende par ticipatiemaatschappijen. Kredietadviesrapportage. Een goed kredietadvies is onontbeerlijk. Hoe zet je dat op en waar moet het aan vol doen. Offertes en tarievendiffe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 14