Duizendjes bij oud papier afzender (inclusief lichaams lengte en -gewicht) ook een complete opgave van geliefde sporten, de beoefende hob by's (melig zijn, coca cola drinken, kunstzwemmen, het via eigen zakgeld onderhou den van een kater) en favorie te pop-artiesten. Over de gehele lijn genomen zit er beslist kwaliteit in het gros van de ontvangen brie ven. De echte fanatiekelingen gaan in hun ijver zover dat ze hun aanmeldingsbrief op eigen houtje zelfs alvast in de vereiste taal hebben bijgeslo ten. Nu ze inmiddels de stand van zaken kunnen overzien, zijn de organisatoren van de interna tionale correspondentieclub voor jongeren druk bezig om vraag en aanbod onder de briefschrijvers op elkaar af te stemmen. Daarvoor is de hulp ingeroepen van marketing- specialist Feith uit het Duitse Waderslo. Aan hem de taak om in Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Engeland en Spanje via relaties bij colle ga-banken op zoek te gaan naar jongelui die graag schrif telijke contacten willen onder houden met hun Nederlandse leeftijdgenoten. Of het alle maal op korte termijn lukt is nog even afwachten. Een van de initiatiefnemers achter het project: 'we streven ernaar om iedereen behulpzaam te zijn, alhoewel je daar met zulke aantallen natuurlijk nooit vol ledig voor in kunt staan.' De Nederlandse deelnemers hebben - om hun geduld niet al te zeer op de proef te stel len - inmiddels per briefkaart al bericht gehad over de resul taten tot nu toe. Daarbij na drukkelijk het verzoek 'Fleb een beetje geduld met ons'. En desondanks heeft men op het Eindhovense hoofdkan toor van Rabobank Nederland toch al ettelijke telefoontjes gehad van Tientje-fans die lie ver vandaag dan morgen aan de slag willen. Over enthousiasme gespro ken Onder meer door een vouw- folder in een oplage van 5 mil joen exemplaren te distribu eren via de brievenbussen in troduceerde de Rabobank vo rige maand de veelbesproken nieuwe kijk op het sparen. Wie de aansporing 'Maak open' op de mailing opvolgde, ontdekte dat er geld te verdie nen viel. Behalve met sparen ook door even een in iedere folder gedrukt nummer te ver gelijken met Rabobank-raam- biljetten waarop winnende nummers gepubliceerd ston den. Vijfentwintigduizend nummers gaven recht op een prijs van 25 gulden. Tevens in de massa: 11 nummers die ie der recht gaven op duizend gulden. Hoeveel Nederlanders, zo vroeg Raboband zich af, zou den de moeite hebben geno men de folder te lezen en er vervolgens mee naar de dichtstbijzijnde bank zijn ge- lopen. Je kon immers nooit weten of het veelkleurige re clamedrukwerkje die moeite niet dubbel en dwars waard zou blijken. De publieke be langstelling voor de raambil jetten met prijsbepalende nummers was in ieder geval groot, zoals iedereen die aan de balie staat dagelijks met eigen ogen kon waarnemen. Maar desondanks, begin mei bij het afsluiten van de actie bleek dat van de elf beschik bare hoofdprijzen er niet meer dan één werd verzilverd. De initiatiefnemers tot de actie hielden daardoor weliswaar 10 mille op zak, maar tegelijk wijst het resultaat op flinke onverschilligheid bij de ont vangers van het reclamedruk werk. 'Er is bij dit soort acties altijd een groot percentage af vallers door de aanwezigheid van diverse drempels waar men over moet', weten de re clamemakers uit ervaring, 'veel mensen lezen nu een maal slecht of verwijzen zulke folders ongelezen naar het oud papier. Kennelijk ook als er toch een leuke zakcent op het spel staat. Het zijn de ech te slimmerikken die zorgvul dig lezen, en controleren of het soms wat oplevert 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 10