i k 1 co y 1 J vD 112 w al J dz 1 1 1 111 I L/l 1 LU •- ciz <t 1 J QC Q_ 'j X LU 00 men van een Spaar-Groei-Re- kening en van een Spaar- Plan-Rekening betekent of een boeterente van 1 resp. 2% of een opzegtermijn in acht nemen van 3 resp. 6 maanden. Juist om tegemoet te komen aan de beschikbaar- heidswens van de cliënt is bij opnemen de keuzemogelijk heid opgenomen tussen of berekening van een boeteren te of gebruik maken van een opzegtermijn. 2 Spaarders die een hoge rente willen hebben de keus uit vier vormen: - Spaar-Vast-Rekening: - met rente-uitbetaling per jaar; - met maandelijkse rente-uit betaling; - Spaardeposito (minimum inleg f15000,-); - Termijndeposito (minimum inleg f25 000,-); - Termijnplanbrieven, niet op naam gesteld (minimum inleg f 1 000,-). 3 Voor de spaarders die spe cifiek voor een eigen huis spa ren is het Rabobank Woon- spaarplan ontwikkeld. De Rabobank is niet alleen de grootste spaarinstelling van Nederland, maar ook de grootste hypotheekverstrek ker. Vanuit die invalshoek wil de Rabobank het sparen voor een eigen huis een impuls geven. Bij de aankoop van een eigen huis ontvangt de spaarder een premie van 25% over de genoten rente. Sluit de spaarder zijn hypo theek af bij de Rabobank, dan bedraagt de premie 50%. Jeugdspaarvormen Alle bestaande jeugdspaar vormen zoals het Rabobank Kinderspaarplan, de Rabo bank Tienerrekening, het ideaal spaarplan 'De Zilver vloot' blijven ongewijzigd be staan. Zij passen volledig in de nieuwe visie op sparen. Professionele aanpak Naast een doorzichtig pakket spaarvormen houdt de nieu we kijk op sparen ook in het nog meer benadrukken van de persoonlijke advisering. De opleiding van baliemede werkers was dan ook hoofd zakelijk gericht op de spaar- advisering. Spaaradvisering begint met een goed spaarad- viesgesprek. Bij de cliënt wordt door middel van vragen en voorbeelden geïnventari seerd wat zijn spaarmotieven zijn en welke spaarvorm(en) in aanmerking komen. Als hulp middel om het adviesgesprek te structureren is een spaar- adviesmap ontwikkeld. De cliënt wordt met behulp van de spaaradviesmap op helde re en overzichtelijke wijze geïnformeerd over voorwaar den en voor- en nadelen van een spaarvorm. De cliënt krijgt het gevoel zelf (mede) een actieve rol te hebben ge speeld bij de uiteindelijke keu ze van de spaarvorm. Een keu ze waarvoor de cliënt zelf ver antwoordelijk is. Deze betrok kenheid betekent doorgaans dat de cliënt tevreden de bank verlaat én tevreden blijft (af gezien van latere veranderin gen in zijn persoonlijke situa tie). Na afloop van het spaar- adviesgesprek ontvangt de cliënt een gebruiksaanwijzing van de gekozen spaarvorm met daarin de voorwaarden en praktische gebruikstips. Een nieuwe kijk op sparen bij de Rabobank - Een goed persoonlijk ad vies. - Een doorzichtig produkten- pakket. - Een produktenpakket afge stemd op consumentenwen sen. - Nazorg d.m.v. de gebruiks aanwijzing. 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 7