Een nieuwe kijk op sparen Spaar-Select-Rekening, Standaard Plus Rekening, Perfect Spaarreke ning, Spaar-Extra-Premierekening, Bonusrekeningallemaal namen van spaarvormen. De serie spaarvormen is zo uitgebreid geworden dat de vraag op zijn plaats is 'Wie ziet door de (spaar)- bomen het (spaar)bos nog?' Gevolg 1945 35,8 23,4 1960 24,4 27,7 1970 17,4 24,1 1975 17,1 21,2 1980 14,2 17,2 1983 3e kw. 15,5 17,7 Als marktleider heeft de Rabobank de handschoen op genomen en haar spaarvor- menpakket vereenvoudigd. Een beperkt aantal spaarvor men die beter aansluiten bij de wensen van de spaarders. Daarnaast is veel aandacht besteed aan opleiding en in structie van baliemedewer kers om de cliënten nog beter te kunnen adviseren. Een nieuwe kijk op sparen, geba seerd op de advieskracht van onze organisatie met een pro- duktenpakket dat is afge stemd op de spaarwensen van de cliënten, zal met een landelijke promotie-campag ne worden geïntroduceerd. De Rabobank is gereed om nieuw elan in het sparen te brengen. Of, zoals een lande lijk dagblad schreef: 'Rabo bank gaat in de aanval op spaarmarkt'. Historie Van oudsher opereerden op de particuliere spaarmarkt de Rabobanken, de Bondsspaar banken en de Rijkspostspaar bank. Deze spaarbanken richtten zich in principe op min of meer afgebakende doelgroepen: - Vanuit haar oorsprong richtte de Rabobank zich hoofdzakelijk op de platte landsbevolking; - De Bondsspaarbanken ope reerden voornamelijk in ver stedelijkt gebied; - Ter behartiging van de be langen van de 'kleine man' werd door de overheid de Rijkspostspaarbank gesticht. In grote lijnen was er sprake van een verdeelde spaarmarkt qua cliëntengroepen. Totdat in de jaren vijftig de handels banken de goedkopere mid delenbron ontdekten van de particuliere spaarmarkt. Toenemende concurrentie en middelenschaarste Niet alleen het nadrukkelijk toetreden op de particuliere spaarmarkt door de handels banken, ook het streven van de Rabobanken om in de ste den een marktaandeel te ver werven droeg ertoe bij dat de concurrentie toenam. De mid delenschaarste in de jaren ze ventig zorgde voor een onge woon felle strijd om de spaar- middelen. Deze concurrentie strijd uitte zich vooral door het introduceren van nieuwe spaarvormen door de diverse marktpartijen. Opvallend ken merk: dagelijks opvraagbaar en een hoge nominale rente. Maar wanneer men wil opne men wordt altijd een boete rente berekend, waardoor a) bij regelmatig opnemen de uiteindelijke rente-opbrengst tegenvalt en b) de boeterente ervoor zorgt dat bij de keuze van een spaarvorm de werke lijke effectieve rente wordt versluierd. De toenemende concurrentie veroorzaakte verschuivingen in marktaandelen. Voorts leid de deze manier van opereren in de spaarmarkt ertoe dat rente het belangrijkste aspect is geworden in de concurren tiestrijd. Deze wijze van strijden om de spaarmiddelen veroorzaakte binnen de Rabobanken ver schuivingen in de opbouw van de middelen. Vooral de DOS-rekeningen en de spaar rekeningen met opzegtermijn verloren terrein ten gunste van de Direct Opvraagbare Spaarrekeningen met retour rente en de Vaste Termijn Spaargelden. Ook werd in de afgelopen jaren het Particulie re Termijndeposito een aan trekkelijke beleggingsvorm. Overzicht marktaandelen bank jaar Innovatie door de Rabobank Noch de spaarder noch de banken zijn gebaat met de ontstane ondoorzichtige si tuatie. Er is dan ook al geruime tijd behoefte aan een vereen voudiging van het assorti ment spaarvormen. En zoals gezegd de Rabobank heeft het voortouw genomen. Aan de grondige herziening en vereenvoudiging van het pakket spaarvormen ligt een uitgebreid onderzoek ten grondslag naar het spaarge- drag en de spaarmotieven. Hieruit kwam naar voren dat er te veel spaarvormen op de markt zijn, die lang niet alle maal aansluiten op de wensen van de spaarders. Bovendien heeft de spaarder er moeite mee uit de vele vormen de juiste te kiezen. Appeltje voor de dorst Uit het spaaronderzoek kwam ook dat het sparen bij het me rendeel van de spaarders nog altijd wordt gezien als het be kende appeltje voor de dorst. Het kweken van een reserve voor dingen die onverwachts gebeuren, voor de kinderen, voor de aanschaf van grote stukken: dat kan een auto zijn of een (kleuren-)t.v. e.d. Nieuw assortiment Het overzichtelijke assorti- 40,8 8,8 39,1 15,9 42,1 19,7 42,0 27,4 41,2 27,2 39,6 ment spaarvormen sluit aan bij twee belangrijke consu mentenwensen: directe be schikbaarheid van hun geld en rendement. 1 Spaarders die direct over hun geld willen beschikken, kunnen uit drie vormen kie zen: - De Spaar-Vrij-Rekening; - De Spaar-Groei-Rekening; - De Spaar-Plan-Rekening. De vormen hebben een afne mende mate van beschik baarheid. De Spaar-Vrij-Re kening kent geen beperkingen bij opnemen. Het geld opne- RPS Algemene Handels- Rabobanken Spaarbanken banken 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 6