NETTO RUIM TWAALF MILLE VOOR IDEEËN UITGEKEERD NU OOK SALARISADMINISTRATIE VIA DE RABOBANK Automatiserings- en Informatiediensten uitgebouwd: In 1983 zonden de medewerkers van on ze organisatie 297 ideeën in naar de Ideeënbeoordelingscommissie Rabo- bankorganisatie (IBC) (ruwweg slechts 1 idee per 100 medewerkers!). Aan beloningen en aanmoedigingen kre gen ze daarvoor netto f 12 486,- uitge keerd. Het aantal inzendingen in 1983 bleef beneden de verwachtingen; de IBC hoopt op meer inspiratie en enthousias me voor 1984. Op de oogst van het ver slagjaar blikken we even terug. De Rabobankorganisatie bouwde in 1983 voort op de in 1982 geïntroduceer de nieuwe dienstverlening aan cliënten van aangesloten banken: de Verenigings administratie. We voegden daaraan 2 nieuwe automatiserings- en informatie diensten toe als invulling van de slogan 'voor geld en goede raad'. Bedrijven kunnen hun salarisadministra tie voortaan via de plaatselijke Rabobank laten verzorgen en Maandelijkse Reke ning Overzichten (MRO's) krijgen. Gezien de werkgelegenheidseffecten voor de CSPA van de salarisadministratie als dienstverlening gaan we daarop wat ver der in. ALGEMEEN Van de 297 ingezonden ideeën waren er 231 van medewerkers van aangesloten banken en 66 van medewerkers van Rabobank Nederland afkomstig. De inhoud van de ideeën had be trekking op de meest uiteenlo pende onderwerpen, van folder- gebruik tot het introduceren van nieuwe diensten. De Ideeën- beoordelingscommissie handel de in 11 vergaderingen 275 ideeën af. Aan 1 9 daarvan kenden de leden van de IBC een beloning toe van netto f 9 061,- (te verdelen on der 24 personen). Vijftig perso nen kregen voor 47 ideeën een netto-aanmoedigingspremie van in totaal f 3 425,-. De inhoud van beloonde ideeën die meer dan f 250,- opleverden had betrekking op: - Automatiseringssysteem be handeling reclames - Microfilmen postgirostroken - Automatisering adressenbe standen - Invoering zelfkopiërend formu lier in 9-voud - Aanschaf isioneerstaaf, ter voorkoming van statische elektri citeit - Combinatieformulier akkoord verklaring/kasopname bij tiener rekeningen - Het weglaten van NAW-gege- vens op vervolg-dagafschriften. De Ideeënbeoordelingscommis sie bestaat uit 4 vertegenwoordi gers van aangesloten banken (Pijnacker, Wijhe, Zaltbommel en Zijfaart) en 3 namens Rabobank Nederland (van de werkgebieden Administratie en Organisatie, Aangesloten Banken en Sociale Zaken). Het secretariaat zetelt in Eindho ven (EW 504). Uit onderzoek was gebleken dat veel kleine bedrijven - vaak met zo'n 3 tot 15 man personeel - hun loonberekeningen nog 'met de hand' uitvoeren. De afdeling 'Rabobank Automati seringsdiensten' zag dit als een gat in de markt en liet onze Cen trale Salaris- en Personeelsadmi nistratie (CSPA) - die maande lijks toch al de salarisbetaling aan zo'n 28 000 personeelsleden re gelt - de zaak uitwerken. In juli 1983 was alles klaar: een handleiding, folders en formulie ren voor de belangstellende be drijven die de salarisadministratie willen uitbesteden en een aange past (vereenvoudigd) salarispro gramma om de beloften waar te kunnen maken. Omdat de deelne mende bedrijfjes en bedrijven tot allerlei bedrijfstakken horen (die onder andere verschillende per centages voor sociale premies kennen) moest ons eigen salaris programma worden omgebouwd tot een nieuw pakket computerin structies dat voor deze nieuwe dienstverlening geschikt was. Bovendien moesten de aangeslo ten banken de salarisadministra tiezonder problemen in hun dien stenpakket kunnen opnemen, dus zonder specialistische ken nis. Een proef bewees dat alles gelukt was en klopte, zodat vanaf 1 oktober 1 983 onze relaties voort aan ook hulp van de Rabobank bij de salarisadministratie kunnen krijgen. De 'Salarisadministratie als pro- dukt' (zoals deze dienstverlening in interne stukken steeds ge noemd wordt) lijkt een schot in de roos: de CSPA startte in januari met enige tientallen bedrijven. Dat aantal zal - uitgaande van de reacties die de CSPA tot nu toe ontving - in de loop van 1 984 tot zeker zo'n 200 kunnen oplo pen. Dat komt de CSPA goed uit, want behalve dat de zakelijke be langen van onze organisatie met deze dienstverlening gediend zijn - aangesloten banken kunnen de relatie met hun zakelijke cliënten hiermee meer inhoud geven - de werkgelegenheid bij de CSPA is met deze regelmatige hoeveel heid werk ook gediend.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 5