APARTE OPLEIDING VOOR JEUGDIGEN IN ONTWIKKELING GEÏNTERESSEERDEN in stages VERDRINGEN ELKAAR De afspraak van de gezamenlijke bank- werkgevers zo'n 500 jeugdigen een leer- arbeidsovereenkomst aan te bieden bracht de noodzaak met zich mee het op- leidingsdeel daarvan in 1983 op korte termijn in te (laten) vullen. Haast elke zichzelf respecterende oplei ding doorspekt tegenwoordig de theore tische kennis met praktijkervaring voor de cursisten, in de vorm van stages. De koppeling tussen theorie en praktijk levert namelijk niet alleen beter inzetbare afgestudeerden op, maar zorgt er tevens voor dat de vaktheorie voor de cursist gaat 'leven' en dat die beter onthouden wordt. Helaas is 't beroep op 't bedrijfsleven vele malen groter dan het aantal beschikbare stageplaatsen. De stagiairs dreigen el kaar ook in de Rabobankorganisatie te verdringen. BEGELEIDING EN OPLEIDING 19 Het praktijkonderdeel van het op leidingsprogramma vindt plaats op de aangesloten banken die deze jeugdigen (boven de nor maal aanwezige personeelssterk te) in dienst namen. Daar rouleren ze (vaak via een intern stagepro gramma) over de verschillende afdelingen; met allerlei werk zaamheden en functies doen ze zo ervaring op. Het theoretische opleidingsdeel laten de banken uitvoeren door een aantal streekscholen. Een dag per week wordt daar een opleiding in het kader van het wettelijk leerlingwezen gegeven. Aangezien het bankvak onder de economische en administratieve beroepen valt verzorgt de stich ting ECABO (voluit: Stichting Landelijk Orgaan ter bevordering van opleidingen voor de econo mische en administratieve beroe- pencategorie) deze voor alle be trokken banken. In 1 983 omvatte het lesprogram ma nog (delen van) bestaande ECABO-opleidingen. Ondertus sen werd hard gewerkt aan een op de doelgroep (jongeren met als vooropleiding MAVO/HAVO- niveau met handel en economie in hun examenpakket die bij ban ken komen te werken) toegesne den lespakket. Die speciale bankopleiding zal in 1984 gaan draaien. Er worden namelijk nogal wat sta ges gelopen. In de eerste plaats vanuit de al langer bestaande op leidingen die - zoals we hiervoor aangaven - hun cursisten be drijfservaring willen laten op doen. De aanvragen van die kant groeiden ook in 1983 door, o.a. vanwege de openstelling van avondscholen. Bovendien werd het aantal stagiairs aanbiedende opleidingen groter doordat er ook parttime-cursussen van dergelij ke opleidingen ontstonden. Daarnaast vroegen in het verslag jaar opnieuw meer docenten van allerlei opleidingen een stage aan; zij hopen hun vakkennis daarmee aan de praktijk te toet sen, nieuwe ervaringen op te doen en met dit alles uiteindelijk beter les te kunnen geven. (Nauw verwant daarmee is de toenemende vraag aan bedrijven gastcolleges te verzorgen, les pakketten te maken en praktijker varingen, rapporten etc. voor on derwijsdoeleinden beschikbaar te stellen.) Aan de andere kant namen bin nen onze organisatie tegelijker tijd de interne stages toe. Vooral het al eerder genoemde OTW- traject brengt in verband met de ABO I en II opleidingen interne stages met zich mee, naast de trainee's en de 'normale' stages van Rabobank Nederland-mede- werkers bij aangesloten banken. Als we daaraan ook nog de CAO- afspraken met leer/arbeidsove reenkomsten, leerovereenkom sten en de steeds vaker geventi leerde ideeën voor (onbetaalde) werk-kennismakingsovereen- komsten e.d. toevoegen dan zal het u duidelijk zijn dat ons stage- beleid de nodige aan- en invulling moet krijgen. De problemen op dit vlak signaleerden we in '83.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 19