APARTE OPLEIDING VOOR JEUGDIGEN
IN ONTWIKKELING
GEÏNTERESSEERDEN in stages
VERDRINGEN ELKAAR
De afspraak van de gezamenlijke bank-
werkgevers zo'n 500 jeugdigen een leer-
arbeidsovereenkomst aan te bieden
bracht de noodzaak met zich mee het op-
leidingsdeel daarvan in 1983 op korte
termijn in te (laten) vullen.
Haast elke zichzelf respecterende oplei
ding doorspekt tegenwoordig de theore
tische kennis met praktijkervaring voor
de cursisten, in de vorm van stages.
De koppeling tussen theorie en praktijk
levert namelijk niet alleen beter inzetbare
afgestudeerden op, maar zorgt er tevens
voor dat de vaktheorie voor de cursist
gaat 'leven' en dat die beter onthouden
wordt.
Helaas is 't beroep op 't bedrijfsleven vele
malen groter dan het aantal beschikbare
stageplaatsen. De stagiairs dreigen el
kaar ook in de Rabobankorganisatie te
verdringen.
BEGELEIDING EN OPLEIDING
19
Het praktijkonderdeel van het op
leidingsprogramma vindt plaats
op de aangesloten banken die
deze jeugdigen (boven de nor
maal aanwezige personeelssterk
te) in dienst namen. Daar rouleren
ze (vaak via een intern stagepro
gramma) over de verschillende
afdelingen; met allerlei werk
zaamheden en functies doen ze
zo ervaring op.
Het theoretische opleidingsdeel
laten de banken uitvoeren door
een aantal streekscholen. Een
dag per week wordt daar een
opleiding in het kader van het
wettelijk leerlingwezen gegeven.
Aangezien het bankvak onder de
economische en administratieve
beroepen valt verzorgt de stich
ting ECABO (voluit: Stichting
Landelijk Orgaan ter bevordering
van opleidingen voor de econo
mische en administratieve beroe-
pencategorie) deze voor alle be
trokken banken.
In 1 983 omvatte het lesprogram
ma nog (delen van) bestaande
ECABO-opleidingen. Ondertus
sen werd hard gewerkt aan een
op de doelgroep (jongeren met
als vooropleiding MAVO/HAVO-
niveau met handel en economie
in hun examenpakket die bij ban
ken komen te werken) toegesne
den lespakket.
Die speciale bankopleiding zal in
1984 gaan draaien.
Er worden namelijk nogal wat sta
ges gelopen. In de eerste plaats
vanuit de al langer bestaande op
leidingen die - zoals we hiervoor
aangaven - hun cursisten be
drijfservaring willen laten op
doen. De aanvragen van die kant
groeiden ook in 1983 door, o.a.
vanwege de openstelling van
avondscholen. Bovendien werd
het aantal stagiairs aanbiedende
opleidingen groter doordat er ook
parttime-cursussen van dergelij
ke opleidingen ontstonden.
Daarnaast vroegen in het verslag
jaar opnieuw meer docenten van
allerlei opleidingen een stage
aan; zij hopen hun vakkennis
daarmee aan de praktijk te toet
sen, nieuwe ervaringen op te
doen en met dit alles uiteindelijk
beter les te kunnen geven.
(Nauw verwant daarmee is de
toenemende vraag aan bedrijven
gastcolleges te verzorgen, les
pakketten te maken en praktijker
varingen, rapporten etc. voor on
derwijsdoeleinden beschikbaar
te stellen.)
Aan de andere kant namen bin
nen onze organisatie tegelijker
tijd de interne stages toe. Vooral
het al eerder genoemde OTW-
traject brengt in verband met de
ABO I en II opleidingen interne
stages met zich mee, naast de
trainee's en de 'normale' stages
van Rabobank Nederland-mede-
werkers bij aangesloten banken.
Als we daaraan ook nog de CAO-
afspraken met leer/arbeidsove
reenkomsten, leerovereenkom
sten en de steeds vaker geventi
leerde ideeën voor (onbetaalde)
werk-kennismakingsovereen-
komsten e.d. toevoegen dan zal
het u duidelijk zijn dat ons stage-
beleid de nodige aan- en invulling
moet krijgen. De problemen op
dit vlak signaleerden we in '83.