LEIDING GEVEN, COMMERCIEEL HANDELEN EN OMGAAN MET AUTOMATISERING ONDERWERP VAN OPLEIDINGEN Om management en medewerkers ge schikt voor hun functies te houden en te maken verzorgden we weer heel wat op leidingen in het verslagjaar. Waarover die gingen volgt in deze bijdrage. Commercieel handelen Automatisering 18 BEGELEIDING EN OPLEIDING Ter ondersteuning van het mana gement van middelgrote en klei ne aangesloten banken zijn er in de periode 1 980 tot 1 984 een 26-tal Regionale Management Leergangen gehouden. Aan deze leergangen hebben ruim 300 di recteuren deelgenomen. De leergang besteedde aandacht aan externe ontwikkelingen en de gevolgen, die deze kunnen heb ben voor het functioneren van de bank. Deze gevolgen stellen de directeur voortdurend voor de opgave dingen te veranderen (het werk, z'n houding, het diensten pakket, enzovoorts). Door middel van deze leergang wilden we de deelnemers leren omgaan met dergelijke veranderingsproces sen. Ze kregen daartoe een aantal hulpmiddelen en technieken uit gelegd en aangeleerd en de sa menhang daartussen maakten we tevens in de leergang duide lijk. Dank zij de praktijkervaringen die de deelnemers zelf inbrachten kreeg het (beter) omgaan met veranderingsprocessen voor de deelnemers nog meer inhoud. Ze vonden de leergang na afloop heel waardevol, vooral vanwege de koppeling van theorie en prak tijken het uitwisselen van ervarin gen. Velen zagen de Regionale Mana gement Leergang als een eerste stap en hebben de wens geuit in de toekomst verder te gaan. Dit leidde tot het organiseren van een aantal vervolgbijeenkomsten. Een groot deel van de opleidingen in 1 983 richtte zich op de verster king van het commercieel hande len, zowel voor de particulieren als de bedrijvenmarkt. Naast verdere uitbouw van oplei dingsprogramma's ten behoeve van baliemedewerkers (vooral de jongerenmarkt en het spaarbank- beleid kregen de nadruk) is een start gemaakt met het herstruc tureren van de commerciële op leidingen. Deze herstructurering richt zich op de hele bank en is bedoeld om het commercieel handelen van alle niveaus binnen de bank in denken en doen te ver sterken. Vakkennis is daarbij onontbeer lijk. De bekende opleidingen van het Nederlands Instituut voor het Bank- en Effectenbedrijf namen hiervoor vanouds een belangrijke plaats in. Voor versterking van ons optre den in de Bedrijvensector waren eigen opleidingen gericht op 'het Internationale Zaken Doen', 'Kre dietverlening' en de 'Fiscale Aspecten inzake Relatiebeheer Bedrijven'. Deze opleidingen moeten zowel binnen de bank als naar de klant toe de kwaliteit van de dienstver lening in deze sector verhogen. Ondanks alle theoretische onder bouwing via opleidingen komen onze medewerkers aan de balie vaak voor keuzes te staan. Wat is nu de juiste manier om een pro bleem van een klant op te lossen? Vaak vinden ze zeer goede oplos singen. Als hulp daarbij is in Bank in Beeld als vast onderdeel 'klant vriendelijk zaken doen' opgeno men. Daarin krijgen ze een drietal oplossingen voor een vraagstuk aangeboden, waarvan er één ge kozen moet worden. Zulk 'van elkaar leren' was ook één van de doeleinden van ons opleidingsgebeuren in 1983. Het Algemeen Sociaal Jaarver slag van vorig jaar maakte al mel ding van een 'Gebruikersoplei ding Automatisering' (GOA). De ze opleiding maakt algemene ba siskennis over dit onderwerp voor leken begrijpelijk en legt uit dat iedereen vroeger of later met automatisering te maken krijgt. Vanuit deze invalshoek probeert de GOA iedere cursist te laten inzien dat een actieve opstelling ten aanzien van de verdergaande automatisering noodzakelijk is. Sinds de start van de opleiding (op 1 maart 1983) zijn 82 cursus sen in groepsverband gegeven. Circa 1 000 personeelsleden na men daaraan deel. De GOA wordt in het voorjaar van 1984 voor het eerst aangepast. Gezien de omvang van de op te leiden doelgroep zal de Gebrui kersopleiding namelijk zo'n 4 jaar lang gegeven worden zodat tus sentijdse (jaarlijkse) aanpassin gen al in de opzet voorzien waren. In 1 983 kwam duidelijk naar vo ren dat er behoefte begint te ontstaan aan andere opleidingen op het gebied van informatica. In 1984 zal er een inventarisatie van die behoefte starten. AGORA, de Algemene Gebrui kers Oriëntatie Rond Automatise ring, ging eveneens in '83 van start. Het is de Rabobank Neder land-tegenhanger van de Gebrui kersopleiding Automatisering. Agora telde in 1983 inmiddels 214 deelnemers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 18