LEIDING GEVEN, COMMERCIEEL HANDELEN
EN OMGAAN MET AUTOMATISERING
ONDERWERP VAN OPLEIDINGEN
Om management en medewerkers ge
schikt voor hun functies te houden en te
maken verzorgden we weer heel wat op
leidingen in het verslagjaar. Waarover die
gingen volgt in deze bijdrage.
Commercieel handelen
Automatisering
18
BEGELEIDING EN OPLEIDING
Ter ondersteuning van het mana
gement van middelgrote en klei
ne aangesloten banken zijn er in
de periode 1 980 tot 1 984 een
26-tal Regionale Management
Leergangen gehouden. Aan deze
leergangen hebben ruim 300 di
recteuren deelgenomen.
De leergang besteedde aandacht
aan externe ontwikkelingen en de
gevolgen, die deze kunnen heb
ben voor het functioneren van de
bank. Deze gevolgen stellen de
directeur voortdurend voor de
opgave dingen te veranderen (het
werk, z'n houding, het diensten
pakket, enzovoorts). Door middel
van deze leergang wilden we de
deelnemers leren omgaan met
dergelijke veranderingsproces
sen. Ze kregen daartoe een aantal
hulpmiddelen en technieken uit
gelegd en aangeleerd en de sa
menhang daartussen maakten
we tevens in de leergang duide
lijk. Dank zij de praktijkervaringen
die de deelnemers zelf inbrachten
kreeg het (beter) omgaan met
veranderingsprocessen voor de
deelnemers nog meer inhoud. Ze
vonden de leergang na afloop
heel waardevol, vooral vanwege
de koppeling van theorie en prak
tijken het uitwisselen van ervarin
gen.
Velen zagen de Regionale Mana
gement Leergang als een eerste
stap en hebben de wens geuit in
de toekomst verder te gaan. Dit
leidde tot het organiseren van een
aantal vervolgbijeenkomsten.
Een groot deel van de opleidingen
in 1 983 richtte zich op de verster
king van het commercieel hande
len, zowel voor de particulieren
als de bedrijvenmarkt.
Naast verdere uitbouw van oplei
dingsprogramma's ten behoeve
van baliemedewerkers (vooral de
jongerenmarkt en het spaarbank-
beleid kregen de nadruk) is een
start gemaakt met het herstruc
tureren van de commerciële op
leidingen. Deze herstructurering
richt zich op de hele bank en is
bedoeld om het commercieel
handelen van alle niveaus binnen
de bank in denken en doen te ver
sterken.
Vakkennis is daarbij onontbeer
lijk. De bekende opleidingen van
het Nederlands Instituut voor het
Bank- en Effectenbedrijf namen
hiervoor vanouds een belangrijke
plaats in.
Voor versterking van ons optre
den in de Bedrijvensector waren
eigen opleidingen gericht op 'het
Internationale Zaken Doen', 'Kre
dietverlening' en de 'Fiscale
Aspecten inzake Relatiebeheer
Bedrijven'.
Deze opleidingen moeten zowel
binnen de bank als naar de klant
toe de kwaliteit van de dienstver
lening in deze sector verhogen.
Ondanks alle theoretische onder
bouwing via opleidingen komen
onze medewerkers aan de balie
vaak voor keuzes te staan. Wat is
nu de juiste manier om een pro
bleem van een klant op te lossen?
Vaak vinden ze zeer goede oplos
singen.
Als hulp daarbij is in Bank in
Beeld als vast onderdeel 'klant
vriendelijk zaken doen' opgeno
men. Daarin krijgen ze een drietal
oplossingen voor een vraagstuk
aangeboden, waarvan er één ge
kozen moet worden.
Zulk 'van elkaar leren' was ook
één van de doeleinden van ons
opleidingsgebeuren in 1983.
Het Algemeen Sociaal Jaarver
slag van vorig jaar maakte al mel
ding van een 'Gebruikersoplei
ding Automatisering' (GOA). De
ze opleiding maakt algemene ba
siskennis over dit onderwerp
voor leken begrijpelijk en legt uit
dat iedereen vroeger of later met
automatisering te maken krijgt.
Vanuit deze invalshoek probeert
de GOA iedere cursist te laten
inzien dat een actieve opstelling
ten aanzien van de verdergaande
automatisering noodzakelijk is.
Sinds de start van de opleiding
(op 1 maart 1983) zijn 82 cursus
sen in groepsverband gegeven.
Circa 1 000 personeelsleden na
men daaraan deel.
De GOA wordt in het voorjaar van
1984 voor het eerst aangepast.
Gezien de omvang van de op te
leiden doelgroep zal de Gebrui
kersopleiding namelijk zo'n 4 jaar
lang gegeven worden zodat tus
sentijdse (jaarlijkse) aanpassin
gen al in de opzet voorzien waren.
In 1 983 kwam duidelijk naar vo
ren dat er behoefte begint te
ontstaan aan andere opleidingen
op het gebied van informatica.
In 1984 zal er een inventarisatie
van die behoefte starten.
AGORA, de Algemene Gebrui
kers Oriëntatie Rond Automatise
ring, ging eveneens in '83 van
start. Het is de Rabobank Neder
land-tegenhanger van de Gebrui
kersopleiding Automatisering.
Agora telde in 1983 inmiddels
214 deelnemers.