CAO Indeling naar bruto jaarsalaris per 31-12 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 x f 1 000 12 ARBEIDSVOORWAARDEN EN RECHTSPOSITIE Wet op de Ondernemingsraden. In dat geval zou Rabobank Neder land dus instemming nodig heb ben van de OR alvorens tot invoe ring te kunnen overgaan. Rabobank Nederland spande daarop een procedure bij de kan tonrechter aan en werd in het ge lijk gesteld. De regeling die bij Rabobank Ne derland als interim-regeling gold, is dan ook met terugwerkende kracht tot 1 april 1 983 als defini tieve regeling aangemerkt. Van wege opmerkingen van aange sloten banken en vanuit Rabo bank Nederland zijn met ingang van 1 januari 1 984 nog enige wij zigingen in de regeling aange bracht. Een andere wijziging betreft de regeling 'vergoeding telefoon kosten', waarin per 1 januari 1984 is opgenomen dat nog slechts de helft van de abonne mentskosten belastingvrij mag worden uitgekeerd. De derde wijziging die voortvloeit uit de controle van de RAD heeft betrekking op de verhuiskosten regeling. Wanneer en hoe die zal gebeuren was aan het eind van het verslagjaar nog niet bekend. Op 28 maart 1 983 hadden de on derhandelingen tussen de werk gevers en werknemersorganisa ties in het bankbedrijf een positief resultaat. Op die datum maakten de betrokkenen namelijk bekend dat zij het eens waren over de in houd van een CAO voor de jaren 1 983 en 1 984 en dat ze het re sultaat aan hun achterban zou den voorleggen. Een 2-jarige CAO dus, geldig tot en met 31 december 1984 en met een geleidelijke teruggang van de arbeidsduur. Nog in 1 983 werd een begin gemaakt met de invoering van 3 roostervrije da gen per halfjaar (vanaf 1 juli) zo dat elke medewerker er eind '84 9 gehad zal hebben. Daarnaast konden medewerkers die voor 1 september 1923 ge boren waren eenmalig vervroegd van de VUT-regeling gebruik ma ken. Op 1 juli 1 983 en op 1 janua ri 1984 werden de lonen telkens met 0,5 verhoogd en de vakan tietoeslag werd hersteld op 8%, zonder aftopping. Het belangrijkste resultaat van de maatregelen voor arbeidsduur verkorting is dat de afbrokkelen de werkgelegenheid bij de ban ken wordt afgeremd. Deze be drijfstak telt circa 100 000 ar beidsplaatsen. Zonder CAO verwachtte de be drijfstak een verlies van 3700 arbeidsplaatsen. Hoewel afslan king geboden blijft en er ook geen absolute garanties te geven zijn verwachtte men de werkgele- genheidsvermindering in 1983 dank zij de CAO-afspraken tot 2500 te kunnen beperken. Aan het eind van het jaar bleek de werkgelegenheid met 1429 manjaren gedaald te zijn terwijl het aantal vacatures met ruim 400 was toegenomen. (Hoe het voor onze organisatie uitpakte las u onder doelstelling 1.) Voorts bepaalde de afgesloten CAO dat een jeugdwerkplan in praktijk gebracht zal worden. Vol gens dit plan zullen in de con tractperiode 2500 jongeren in halve banen aan het werk kunnen komen en krijgen 500 jongeren gegarandeerd een leer-arbeids- overeenkomst voor de duur van twee jaar. Tevens worden de jeugdlonen voor nieuwe mede werkers na 31 maart 1 983 afge leid met behulp van de verlaagde wettelijke percentages voor het minimum jeugdloon. De netto uitkering voor toekom stige VUT-gebruikers werd op het niveau van de VUT bij invoe ring in 1979 gebracht. Aan de netto uitkering werden maxima gesteld. Ook vermeldde de CAO dat zater dagopenstelling van bankkanto ren uit defensieve concurrentie- overwegingen mogelijk werd. 7.000 6.000 5.000 4.000 3.000 2.000 1.000 0 II

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 12