CAO
Indeling naar bruto jaarsalaris
per 31-12 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 x f 1 000
12 ARBEIDSVOORWAARDEN EN RECHTSPOSITIE
Wet op de Ondernemingsraden.
In dat geval zou Rabobank Neder
land dus instemming nodig heb
ben van de OR alvorens tot invoe
ring te kunnen overgaan.
Rabobank Nederland spande
daarop een procedure bij de kan
tonrechter aan en werd in het ge
lijk gesteld.
De regeling die bij Rabobank Ne
derland als interim-regeling gold,
is dan ook met terugwerkende
kracht tot 1 april 1 983 als defini
tieve regeling aangemerkt. Van
wege opmerkingen van aange
sloten banken en vanuit Rabo
bank Nederland zijn met ingang
van 1 januari 1 984 nog enige wij
zigingen in de regeling aange
bracht.
Een andere wijziging betreft de
regeling 'vergoeding telefoon
kosten', waarin per 1 januari
1984 is opgenomen dat nog
slechts de helft van de abonne
mentskosten belastingvrij mag
worden uitgekeerd.
De derde wijziging die voortvloeit
uit de controle van de RAD heeft
betrekking op de verhuiskosten
regeling. Wanneer en hoe die zal
gebeuren was aan het eind van
het verslagjaar nog niet bekend.
Op 28 maart 1 983 hadden de on
derhandelingen tussen de werk
gevers en werknemersorganisa
ties in het bankbedrijf een positief
resultaat. Op die datum maakten
de betrokkenen namelijk bekend
dat zij het eens waren over de in
houd van een CAO voor de jaren
1 983 en 1 984 en dat ze het re
sultaat aan hun achterban zou
den voorleggen.
Een 2-jarige CAO dus, geldig tot
en met 31 december 1984 en
met een geleidelijke teruggang
van de arbeidsduur. Nog in 1 983
werd een begin gemaakt met de
invoering van 3 roostervrije da
gen per halfjaar (vanaf 1 juli) zo
dat elke medewerker er eind '84
9 gehad zal hebben.
Daarnaast konden medewerkers
die voor 1 september 1923 ge
boren waren eenmalig vervroegd
van de VUT-regeling gebruik ma
ken. Op 1 juli 1 983 en op 1 janua
ri 1984 werden de lonen telkens
met 0,5 verhoogd en de vakan
tietoeslag werd hersteld op 8%,
zonder aftopping.
Het belangrijkste resultaat van de
maatregelen voor arbeidsduur
verkorting is dat de afbrokkelen
de werkgelegenheid bij de ban
ken wordt afgeremd. Deze be
drijfstak telt circa 100 000 ar
beidsplaatsen.
Zonder CAO verwachtte de be
drijfstak een verlies van 3700
arbeidsplaatsen. Hoewel afslan
king geboden blijft en er ook
geen absolute garanties te geven
zijn verwachtte men de werkgele-
genheidsvermindering in 1983
dank zij de CAO-afspraken tot
2500 te kunnen beperken. Aan
het eind van het jaar bleek de
werkgelegenheid met 1429
manjaren gedaald te zijn terwijl
het aantal vacatures met ruim
400 was toegenomen. (Hoe het
voor onze organisatie uitpakte las
u onder doelstelling 1.)
Voorts bepaalde de afgesloten
CAO dat een jeugdwerkplan in
praktijk gebracht zal worden. Vol
gens dit plan zullen in de con
tractperiode 2500 jongeren in
halve banen aan het werk kunnen
komen en krijgen 500 jongeren
gegarandeerd een leer-arbeids-
overeenkomst voor de duur van
twee jaar. Tevens worden de
jeugdlonen voor nieuwe mede
werkers na 31 maart 1 983 afge
leid met behulp van de verlaagde
wettelijke percentages voor het
minimum jeugdloon.
De netto uitkering voor toekom
stige VUT-gebruikers werd op
het niveau van de VUT bij invoe
ring in 1979 gebracht. Aan de
netto uitkering werden maxima
gesteld.
Ook vermeldde de CAO dat zater
dagopenstelling van bankkanto
ren uit defensieve concurrentie-
overwegingen mogelijk werd.
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0 II