§£^hei ^1)ING pERSjgeS 4 horen bevestigen. Of, en dat is de tweede mogelijkheid: u denkt wel dat u het ongeveer weet, maar uw zekerheden zien eruit als een bepaald soort kaas met grote gaten. Bij het invullen van die gaten merkt u wellicht dat u het on derling ook niet helemaal eens bent. Daarom vraagt u ie mand die vanuit zijn kijk op communicatie en public rela tions de gaten mag vullen. Een alabastine-deskundige, die u hopelijk in zoverre tevreden stelt dat u bij het heengaan denkt dat er in de gaten inder daad kaas thuis hoort', zo hield de professor zijn gehoor voor. Volgens Van der Meiden is in de communicatie zowel in de coöperatie als tussen de coö peratie en de buitenwereld de betrokkenheid die zowel de le den als het personeel met 'hun' organisatie hebben, heel belangrijk: 'De identiteit van het ideële als motiverende kracht achter de bindings graad is beslissend', zo zei de professor het in geleerden- taal. vergeet kan een goede com municatie vergeten.' Over dat oude ideaal van Raiffeisen is een hele geschie denis heengegaan. De moder ne mens is niet meer in de oude patronen van honderd jaar geleden te persen. Daarom moet de Rabobankorganisa- tie die oude gedachte van coö peratief samenwerken in een nieuw jasje steken. 'Het is heel goed mogelij k dat nieuwe generaties anderssoortige bindingen aan dat oude ideaal willen hebben', aldus de heer Van der Meiden, die zijn pu bliek tot grote voorzichtig heid maande, wanneer het aan de communicatie wil gaan sleutelen: 'Eén ding weet ik zeker uit allerlei onderzoekin gen. Namelijk dat mensen in toenemende mate zelf willen bepalen hoe hun binding eruit ziet. Zij hebben er in mindere mate behoefte aan een bin dingspatroon opgelegd te krijgen.' Er zijn massa's communica tieve methoden om te probe ren de leden meer en intensie ver bij het werk van de bank te betrekken. In zijn toe spraak liet professor van der Meiden er en keiede revue pas seren om tot de constatering te komen dat de verhoging van die betrokkenheid geen zaak is van grootscheepse werving via de media, maar van inten sieve lobbying, infiltratie en aanbeveling. 'Het is bezoek- werk', aldus de hoogleraar, die van oordeel is dat de Rabo bank met name op lokaal ni veau de coöperatieve gedach te in de praktij k moet brengen om zo een voorbeeldfunctie te vervullen. Zijn voorzichtige conclusie luidde dan ook: 'Vooralsnog lijkt mij persoonlijk de com municatieve houding van het personeel in het dagelij ks con tact met mensen beslissend. 'DE' bank bestaat niet. Er zijn mensen die mij in gebou wen bedienen'. Foto 's: Jansma <6 Terpstra Het ideële van de Rabobank- organisatie is terug te voeren op de beginselen van Raiffei sen, die in de vorige eeuw zeer begaan was met de noodlij dende boerenbevolking. De plattelanders trachtten zich te ontworstelen aan de geldwoe keraars en ontwierpen een op solidariteit gebaseerde sa menleving. 'Ik heb het', aldus Van der Meiden, 'nog ge hoord uit de mond van mijn grootvader, die middenstan der was. Het waren de 'kleine luyden'die hun geloof en hun maatschappijvisie met grote offers gestalte moesten geven en afzagen van grote winsten uit ideële motieven. Wie dat tenUerschuer Varekamt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 6