Baron van Verschuer presenteert: THUIS BIJ UW RABOBANK ggs»"- ÏezUN'" •E6NS1f&CHT* ovyfor '-SS fliOTSOP 3 'Ik ben van mening dat we op het terrein „van de communicatie de komende jaren „zeer actief moeten zijn om onze coöpera tieve identiteit uit te dragen. Een dergelijk beleid begint met een soort bijscholing van ons personeel op dit terrein.' Aldus mr. O.W.A.Baron van Verschuer, voorzitter van de Raad van Beheer van Rabo bank Nederland. Hij sprak op 6 februari 1984 in De Harmo nie te Leeuwarden. Daar vier de de Rabobank Leeuwarden haar 80-jarig bestaan. Op de feestelijke bijeenkomst werd tegelijkertijd officieel de on- er op gericht is de ledenbe trokkenheid te stimuleren en het coöperatieve karakter van de Rabobank meer voor het voetlicht te brengen. De heer Van Verschuer wees in zijn toespraak op de be langrijke rol die het personeel speelt bij het uitdragen van langs uitgekomen ledengids 'Thuis bij uw Rabobank' ge presenteerd. Deze ledengids wordt door de lokale banken aan leden en aspirant-leden uitgereikt. Duidelijk en hel der wordt hierin uiteengezet wie en wat de Rabobankorga- nisatie is en waarin zij zich on derscheid van andere banken. De uitgave van dit boekje is onderdeel van een beleid dat dat beleid. De bank is immers geen complex en abstract be grip, waar het vooral om dro ge en ingewikkelde cijfers gaat. Integendeel. De bank wordt vertegenwoordigd door de mensen aan de balie, die dag in dag uit het gezicht van de Rabobank bepalen door de manier waarop zij met hun klanten omgaan. 'Vele duizenden medewerkers en medewerksters', aldus de heer Van Verschuer, 'zijn de afgelopen jaren in dienst ge komen. Van huis uit kenden de meesten van hen het bij zondere van een coöperatie niet, terwijl zij daar later in hun dagelijks functioneren ook niet al te nadrukkelijk op werden gewezen. Natuurlijk is men zich wel bewust van de plaatselijke zelfstandigheid. Dat heeft bijzonder positieve aspecten voor de relatie met leden en cliënten, maar het ty pisch coöperatieve karakter van onze organisatie en het feit dat de leden daarin een centrale plaats hebben, is op veel plaatsen bepaald onder belicht gebleven. Dat geldt mijns inziens in het bijzonder voor de personeelsleden van de centrale bank.' De voorzitter van de Raad van Beheer stond uitgebreid stil bij het belang van de leden voor het functioneren van de Rabobank. Het hart van de coöperatie wordt immers door die leden gevormd. Bij elkaar hebben de ongeveer 955 Rabobanken 900.000 le den, die voor hun plaatselijke bank uit hun midden het bestuur en de raad van toe zicht kiezen, die samen met de directie het beleid bepalen. Eens per jaar wordt op de al gemene vergadering verant woording afgelegd over het gevoerde beleid en worden be langrijke beslissingen geno men met het oog op de toe komst van de Rabobank. Op deze wij ze is bij ons op pa pier alles zeer democratisch geregeld. Wij hebben als coö peratieve bank een structuur om met recht trots op te zijn' aldus de heer Van Verschuer, die van oordeel is, dat de Ra- bobankorganisatie die unieke coöperatieve vorm best eens wat meer en nadrukkelijker naar buiten kan uitdragen: 'Allerlei tekenen wijzen erop dat de Rabobank overwegend wordt gezien als een degelijke en solide bank met een breed dienstenpakket en een vrien delijke benadering van de cliënt. Maar dat zij dit is van uit een coöperatieve doelstel ling, gericht op de belangen behartiging van haar leden, wordt veel minder bewust er varen. En dat die leden ook nog rechten en plichten heb ben, ontgaat eveneens velen. Wij zijn aan onszelf verplicht dit onvolledige beeld te wijzi gen'. Maar hoe? Deze vraag is na tuurlijk voer voor een com municatiedeskundige. Zo'n deskundige was in de persoon van professor Anne van der Meiden die gedenkwaardige avond dan ook uitgenodigd om zij n licht over deze materie te laten schijnen. Professor Van der Meiden, bijzonder hoogleraar in de Public Rela tions aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, hield een causerie over communicatie in de coöperatie. 'Mijn eerste reactie op uw uit nodiging om iets te vertellen over communicatie in de coö peratie was: weet u dat zelf dan niet? Er zijn twee moge lijkheden: u weet het wel, maar u wilt het door een ander

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 5