4 werden tijdelijk de telefoons van andere afdelingen in beslag genomen voor het no teren van orders. Hulpkrach ten van andere afdelingen werden waar nodig ingezet na een zeer korte instructie. Het computercentrum in Zeist werkte enkele weekends door voor Effecten, evenals trouwens het Zoetermeerse IBM-centrum waar de optie orders worden verwerkt. Ver der moesten er op administra tief gebied enkele noodproce dures in werking worden gesteld. Op langere termijn Niet alle problemen konden met deze tijdelijke maatrege len worden voorkomen. De lange wachttijden bleven en soms kwamen daardoor de orders te laat in Amsterdam. De administratieve verwer king vroeg veel meer tijd en ook dit veroorzaakte vertra gingen, waardoor de output niet tijdig de banken en hun cliënten kon bereiken. On danks de extra inzet van me dewerkers van interne contro le bij Effecten konden fouten van allerlei aard niet uitblij ven, omdat bij een or derstroom van zulk een om vang bepaalde controles men selij kerwijs gesproken achter wege moesten blijven. Ten slotte moest nog een aan tal projecten voor verdere kwaliteitsverbetering, die reeds in gang waren gezet, als gevolg van het grote werkaan bod tijdelijk worden stop gezet. Een aantal van de bovenge noemde maatregelen kunnen zeer voorlopig dienen om de ergste problemen de baas te blijven, maar voor de wat ver dere toekomst moeten er voorzieningen worden getrof fen om nieuwe vloedgolven op dit gebied de baas te blij ven. Verwacht wordt, dat de totstandkoming van het Sprinter-systeem samen met het reeds bestaande Mira-net aanmerkelijke verlichting zal geven voor ruim 600 aan gesloten banken. Daardoor zullen ook de 'gewone' tele foon- en telexlij nen aanzien lijk minder belast zijn. Gevraagd is thans om op zo kort mogelijke termijn bij Ef fecten in Utrecht verschillen de printers en terminals bij te plaatsen, waardoor snellere en degelijker verwerking mo gelijk wordt. Ook op langer zicht zal het vooral verdere automatise ringzijn, die soelaas moet bie den bij het oplossen van de vraagstukken die kunnen ont staan door te sterke schom melingen van het werkaan bod. De beheersing van de stukkenstroom staat bij Ef fecten hoog op het prioritei tenlijstje van automatise- rings wensen. Ten slolle De techniek is in elk opzicht van groot nut geweest bij de verwerking van de grote hoe veelheid orders van de afgelo pen periode, maar de mens bleek bij het oplossen van de problemen opnieuw zeer cen traal te staan. Zonder de grote inzet van vele tientallen in Utrecht en in Amsterdam, zonder de goede arbeidsmoti vatie van de verantwoordelijk collega's bij de aangesloten banken en zonder de bijstand van Zeist en Zoetermeer, zou den zeker niet die resultaten zijn behaald, die nu ondanks frustraties en kleine ergernis sen mogelijk bleken. Voor de medewerkers van het directoraat Effecten van de centrale bank was het dan ook balsem, om van de Rabobank Rijssen een brief te ontvan gen, waarin veel waardering klonk voor de uitvoering van de orders en de vriendelijk heid waarmee men steeds te woord was gestaan: Erg veel respect en waardering daar voor, schreef de directie van de bank. De heren Van den Dob belsteen en Fleminks retour neren via ons dit compliment oprecht aan alle collega's bij de aangesloten banken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 4