Effecten van de hausse 3 Over de effecten- en optiehandel, die na een gestaag uitgroeien in de tweede helft van het vorige jaar, ineens een enorme sprong maakte gedurende de afgelopen maand, is al in allerlei toonaarden ge- schreven en gesproken. Vandaar dat we de oorzaken van deze enorme belangstelling van beleggerszijde voor de handel en wan del rond Beursplein 5 maar even terzijde .laten liggen. Hier willen we ingaan op de gevolgen van deze kooplust bij grote en .kleine beleggers voor de eigen werkorga- nisatie. Honderden procenten meer Bij vele aangesloten banken hebben mede- werkers in de afgelopen periode moeten .constateren, dat het bijna onmogelijk was .om verbinding te krijgen met de afdeling Effectenbehandeling van de centrale bank .inUtrecht. De telefoonlijnen bleken danig .verstopt. Er waren uren waarop praktisch .alle zeventig lijnen waarover Rabobank .Nederland in Utrecht totaal kan beschik ken bezet waren voor het doorgeven van .orders voor de effecten- of de optiebeurs _of... voor het wachten op een kans daar- .op! Ook de terminals van de Mira-lijnen .konden duidelijk de belasting niet aan en .evenmin de traditionele telex-apparatuur. .De medewerkers van de betrokken activi- .teiten hebben ten gevolge van dat aanbod .bijna dag en nacht doorgewerkt om de .stroom maar enigszins de baas te kunnen blijven. Gelukkig was die bereidheid er .aan Utrechtse en Amsterdamse zijde zeer duidelijk, terwijl er over het algemeen van de zijde van de collega's in het land veel -begrip was voor de penibele situatie. 'Je moet je voorstellen', aldus de heren Dick van den Dob belsteen en Ton Fleminks in Utrecht', datjeals tweemans bezetting van een rustig bij kantoor ergens in het land in eens drie bussen met Duitse toeristen voor de deur krijgt. Niet alleen willen ze allemaal tegelijk naar binnen en gehol pen worden, maar ze willen ook nog allemaal het restant Nederlands geld inwisselen voor hun eigen valuta. Dan ontstaan er problemen, want je hebt te weinig mankracht èn uiteraard lang niet genoeg marken in je valutavoorraad om drie busladingen vol naar behoren te bedienen. In zo'n situatie verkeerden wij vorige maand ongeveer...' Uit berekeningen, die ze heb ben gemaakt, bleek dat uit gaande van een bepaald ge middelde per week over de pe riode van juni tot en met Kerstmis 1983, de effectenor ders begin januari ruim 300% van dat gemiddelde bedroe gen. Bij de optie-orders lag dat zelfs nog iets hoger. Het is bekend dat bij de cen trale bank al geruime tijd een zeer terughoudend beleid wordt gevoerd met betrek king tot het aannemen van nieuw personeel of de vervan ging. Noodzakelijke vervan ging of verbetering in kwanti tatief of kwalitatief opzicht werden in verband met het vrijkomen van personeel van andere directoraten door het project Opvoering Toege voegde Waarde (OTW), naar achteren geschoven. Met be trekking tot het realiseren van ontwikkelde automatise ringsprojecten speelt boven dien nog het vraagstuk mee van de opleiding van de mede werkers. Als we hierboven de term 'kwalitatief' gebruiken, is dat in die zin, dat er in verband met het hierboven genoemde beleid al geruime tijd is geko zen voor een bezetting van be paalde afdelingen met zoveel mogelijk losse krachten. Dat waren nu juist de afdelin gen die tijdens de hausse van de afgelopen maand onder zeer zware druk kwamen te staan. Onder de toch al vrij zware 'workload' van 1983 kon een en ander nog net rede lij k draaien, maar het daarna losbarstende ordergeweld vroeg bijzonder veel van de vaste en deskundige krachten, die de uitzendmedewerkers moesten begeleiden en oplei den. Vele maatregelen Al vorig jaar is met name voor de afdeling beurs- en optieor ders versterking gevraagd en gekregen. Moeilijkheid was dat de voor die nieuwe mede werkers voorgestelde oplei dingsprojecten nog maar nau welijks waren begonnen, toen de hausse op gang kwam. In de afgelopen weken werden verschillende noodmaatrege lengetroffen. Hard nodig ook voor de mensen zelf, want het aantal overuren dat sommige deskundige krachten moesten maken om de dagproduktie op een redelijke tijd gereed te krijgen werd onverantwoor delijk hoog. Ziektegevallen bleven dan ook niet uit en dat veroorzaakte een nog grotere druk op de ketel. Enkele me dewerkers werden daarom van vakantie teruggeroepen en een aantal part-time mede werksters was bereid om, on danks de problemen die dat thuis zou geven, de gehele dag aanwezig te blijven. Het aantal telefoonlijnen werd in de loop van de maand sterk uitgebreid en daarnaast

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 3