(Geld) verkeer brengt banken op idee 10 'Dat de Rabobanken schoolkinderen weg wijs maken in het geldverkeer bewijzen ze door middel van een lespakket met de titel Van Schelp tot Cheque. Dit initiatief maakt duidelijk dat we het daar niet bij la ten'. Met deze woorden presenteerde de Eindhovense regiodirecteur Bierings on langs een opmerkelijk project: de Rabo banken uit de gemeente Deurne bekostig den gezamenlijk diaseries ten behoeve van het verkeersonderwijs op 15 lagere scho len. Rabobank-directeur Slegers uit Lies- sel overhandigde de eerste complete lichtbeelden-set aan hoofdonderwijzer Obers als afgevaardigde van de school hoofden. Het gebeurde in een bomvolle zaal van gemeenschapshuis De Vierspan, waar onderwijzend personeel, oudercom- mites en leden van de vereniging Veilig Verkeer Nederland zeer content waren over de in Deurne, Liessel, Neerkant, He- lenaveen en Vlierden ondervonden Rabobanksteun. Risicogroep De korpschef van de plaatse lijke politie zette uiteen van hoeveel belang het is school gaande kinderen te begeleiden in het verkeer. 'Jaarlijks tel len we in Nederland 5000 ver- keersgewonden. Een kwart ervan zijn kinderen, en ook in Deurne vormen ze een grote risicogroep. De afgelopen twee jaar telden wij onder de schooljeugd 23 verkeersge- wonden. Helaas is het kind in ons land verplicht naar school te gaan op een leeftijd dat het eigenlijk nog ongeschikt is voor deelname aan het ver keer. Ons ingewikkelde ver keersbeeld telt een massa situ aties die het kind niet goed kan begrijpen. Voeg daarbij dat kinderen zeer snel zijn afge leid. Impulsiviteit en ondoor dachte reacties maken in com binatie met een gebrekkige kennis van de voorrangsrege lingen en een onvoorzichtig oversteekgedrag dat ze groot gevaar lopen. Van de andere kant zijn kinderen nog zeer vatbaar voor verbeteringen. Je kunt hen aldus opvoeden in het verkeer en op die manier aan de risico's iets doen'. Vooral het laatste aspect heeft in belangrij ke mate de discus sies bepaald toen circa twee jaar geleden het project vaste vorm begon te krijgen. Ver- keersles, aldus een van de bij de voorbereidingen betrok ken onderwijskrachten, zegt kinderen weinig of niets wan neer het gebeurt aan de hand van onwerkelijke situaties, Amsterdams verkeersgevaar spreekt hier niet aan. Wat moet een Deurnese schoolklas aanvangen met verkeersbeel den waarin-om maar wat te noemen-rijdende trams voorkomen? De constatering heeft geleid tot het besluit te komen tot de samenstelling van diaseries waarbij 'het eigene' en 'her kenbare plaatjes' centraal dienden te staan. Brokkenmakers Bij de Deurnese fotoclub 'Op tica' moesten de fotografen Joop van Eynde, Marius van Deursen en Mart Fransen wel even slikken bij het aanhoren van dat verzoek. 'Ons karwei werd er niet eenvoudiger op' laat Fransen weten. De en thousiaste amateur-foto graaf, toevallig werkzaam bij de Centrale Rabobank, reali seerde zich aanvankelijk evenmin als zijn maats aan welk een omvangrijke klus hij begonnen was. Nu de eerste positieve reacties binnen zijn, putten de heren daaruit moed op de ingeslagen weg door te gaan. Fransen: 'we worden zelfs aangeklampt door leer krachten van het voortgezet onderwijs. Daar beseft men de bruikbaarheid van de dia's kennelijk ook. Onder de op groeiende jeugd zitten net zo goed brokkenmakers. Ver geetachtigheid speelt een gro te rol, en denk ook maar eens aan de problematiek van de bromfietsers. Het verkeers onderwijs op de vervolgscho- len stelt niks voor, maar men gaat gelukkig langzaamaan wel inzien dat verkeersles geen saaie boel hoeft te zijn. Je kunt er met dia's een nieuwe dimensie aan geven, ook door te laten zien hoe door andere verkeersdeelnemers fouten worden gemaakt'. De drie foto-amateurs denken met gemengde herinneringen terug aan de talrijke zaterda gen waarop ze hun woon-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1984 | | pagina 10