(Geld) verkeer brengt banken op idee
10
'Dat de Rabobanken schoolkinderen weg
wijs maken in het geldverkeer bewijzen ze
door middel van een lespakket met de titel
Van Schelp tot Cheque. Dit initiatief
maakt duidelijk dat we het daar niet bij la
ten'. Met deze woorden presenteerde de
Eindhovense regiodirecteur Bierings on
langs een opmerkelijk project: de Rabo
banken uit de gemeente Deurne bekostig
den gezamenlijk diaseries ten behoeve van
het verkeersonderwijs op 15 lagere scho
len. Rabobank-directeur Slegers uit Lies-
sel overhandigde de eerste complete
lichtbeelden-set aan hoofdonderwijzer
Obers als afgevaardigde van de school
hoofden. Het gebeurde in een bomvolle
zaal van gemeenschapshuis De Vierspan,
waar onderwijzend personeel, oudercom-
mites en leden van de vereniging Veilig
Verkeer Nederland zeer content waren
over de in Deurne, Liessel, Neerkant, He-
lenaveen en Vlierden ondervonden
Rabobanksteun.
Risicogroep
De korpschef van de plaatse
lijke politie zette uiteen van
hoeveel belang het is school
gaande kinderen te begeleiden
in het verkeer. 'Jaarlijks tel
len we in Nederland 5000 ver-
keersgewonden. Een kwart
ervan zijn kinderen, en ook in
Deurne vormen ze een grote
risicogroep. De afgelopen
twee jaar telden wij onder de
schooljeugd 23 verkeersge-
wonden. Helaas is het kind in
ons land verplicht naar school
te gaan op een leeftijd dat het
eigenlijk nog ongeschikt is
voor deelname aan het ver
keer. Ons ingewikkelde ver
keersbeeld telt een massa situ
aties die het kind niet goed kan
begrijpen. Voeg daarbij dat
kinderen zeer snel zijn afge
leid. Impulsiviteit en ondoor
dachte reacties maken in com
binatie met een gebrekkige
kennis van de voorrangsrege
lingen en een onvoorzichtig
oversteekgedrag dat ze groot
gevaar lopen. Van de andere
kant zijn kinderen nog zeer
vatbaar voor verbeteringen.
Je kunt hen aldus opvoeden in
het verkeer en op die manier
aan de risico's iets doen'.
Vooral het laatste aspect heeft
in belangrij ke mate de discus
sies bepaald toen circa twee
jaar geleden het project vaste
vorm begon te krijgen. Ver-
keersles, aldus een van de bij
de voorbereidingen betrok
ken onderwijskrachten, zegt
kinderen weinig of niets wan
neer het gebeurt aan de hand
van onwerkelijke situaties,
Amsterdams verkeersgevaar
spreekt hier niet aan. Wat
moet een Deurnese schoolklas
aanvangen met verkeersbeel
den waarin-om maar wat te
noemen-rijdende trams
voorkomen?
De constatering heeft geleid
tot het besluit te komen tot de
samenstelling van diaseries
waarbij 'het eigene' en 'her
kenbare plaatjes' centraal
dienden te staan.
Brokkenmakers
Bij de Deurnese fotoclub 'Op
tica' moesten de fotografen
Joop van Eynde, Marius van
Deursen en Mart Fransen wel
even slikken bij het aanhoren
van dat verzoek. 'Ons karwei
werd er niet eenvoudiger op'
laat Fransen weten. De en
thousiaste amateur-foto
graaf, toevallig werkzaam bij
de Centrale Rabobank, reali
seerde zich aanvankelijk
evenmin als zijn maats aan
welk een omvangrijke klus hij
begonnen was. Nu de eerste
positieve reacties binnen zijn,
putten de heren daaruit moed
op de ingeslagen weg door te
gaan. Fransen: 'we worden
zelfs aangeklampt door leer
krachten van het voortgezet
onderwijs. Daar beseft men
de bruikbaarheid van de dia's
kennelijk ook. Onder de op
groeiende jeugd zitten net zo
goed brokkenmakers. Ver
geetachtigheid speelt een gro
te rol, en denk ook maar eens
aan de problematiek van de
bromfietsers. Het verkeers
onderwijs op de vervolgscho-
len stelt niks voor, maar men
gaat gelukkig langzaamaan
wel inzien dat verkeersles geen
saaie boel hoeft te zijn. Je
kunt er met dia's een nieuwe
dimensie aan geven, ook door
te laten zien hoe door andere
verkeersdeelnemers fouten
worden gemaakt'.
De drie foto-amateurs denken
met gemengde herinneringen
terug aan de talrijke zaterda
gen waarop ze hun woon-