'Mijne heren, wij willen bij deze beklagen Over verstopte douches, lekkende 'Mijne heren wij willen bij deze beklagen voor de wijze waar op onze vakantie, die door u verzorgd was is verlopen/ aldus luidt de - niet zo fraaie, maar aan duidelijkheid niets te wensen overlatende - aanhef van een klachtbrief aan een grote reisorganisatie. Wat verder volgt is een ware staalkaart van pure ellende, waardoor een vol verwachting tegemoetgeziene vakantie aan het zonnige Spaanse strand in een nachtmerrie veranderde. - ffeb*eh- P de a, n *6 ja Jfce>. „ht De kat van Het eten was sleebb ken de buren zou bet zoU -al%hn\et xnet een voUe maag bh »og vomen. nSeTkomen. dat Van n het hotel was de gereserveerde tweepersoonskamer al aan andere zonaanbidders vergeven. De een persoonskamer die vervolgens werd toe gewezen, verkeerde in een deplorabele staat: een verstopte douche, een lekkende stortbak, bedden die meer weghadden van hangmatten, de aanwezigheid van een niet uit te roeien kolonie mieren. Slecht eten, waarvan wormen en vliegen ongevraagd een belangrijk bestanddeel vormden. Duurbetaalde excursies, die stuk voor stuk allemaal de mist ingingen. Kortom: U be grijpt wel dat wij behoorlijk teleurgesteld zijn in de organisatie van deze vakantie en zien met belangstelling uw reactie tege moet, want dit heeft ons veel geld gekost en veel ongemak bezorgd,' zo besluit de brief. Klachtenbemiddeling Het is slechts één voorbeeld van de klach ten die Carine Kennedy onder ogen krijgt. In haar hoogseizoen, de maanden augus tus, september en oktober, belanden da gelijks zo'n dertig brieven met een dergelij ke inhoud op haar bureau. Carine werkt op de afdeling reizen van de centrale bank in Eindhoven, waar zij sinds haar collega Teubner enige tijd geleden met de VUT is gegaan in haar eentje de klachtenbemid deling voor haar rekening neemt. Haar werkplek is een hoekje achteraf in het grote vertrek waarde reizeninformatiecen- trale is gehuisvest. De scheidingswand be staat uit een paar kasten, waarin heel or dentelijk talloze mappen hangen. Het is een keurig systeem, waaruit Carine ach teloos de meest afgrijselijke klachten te voorschijn weet te toveren. Onder handbe reik staat de 'bak der verdoemden'. Hierin verzamelt zij de vakantiebestemmingen, waarover minstens vier klachten zijn bin nengekomen. De objecten in deze '4+-bak' zijn letterlijk en figuurlijk getekend. Felle rode ruitertjes aan de bovenzijde van de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 6