goede raad en vakantiehuisjes Mernuu' i Voorgaande brief is een gezamen lijk werkstuk van de 'eilandbanken' Ameland, Vlieland en Terschelling. De directeuren Fokkema, De Nijs en Wijns- ma maken van hun hart geen moordkuil, en... gelijk hebben ze. Die indruk kreeg Raboband tenminste na een bezoek aan enkele vakantieplaatsen, kriskras door Ne derland. Directe aanleiding daartoe vorm de een telefoontje met de strekking: 'Veel Nederlanders blijven dit jaar gedurende hun vakantie in eigen land. In badplaatsen en zo leidt dat tot extra drukte aan de balie. De banken die proberen in zulke situaties behulpzaam te zijn, verdienen dubbel en dwars een pluim.' Loopt het inderdaad zo'n vaart? Wordt het onderlinge dienstbetoon in Rabobankver- band werkelijk bemoeilijkt door laksheid waar het de voorlichting aan klanten be treft? Een voorlopige conclusie laat voor twijfel weinig ruimte. Eerst maar even een praatje gemaakt in het Zeeuwse Cadzand. Kantoorhouder Scheerens, hier vanuit Oostburg gestatio neerd namens de Rabobank West- Zeeuws-Vlaanderen, neemt geen blad voorde mond. 'Alsje het nog niet hebt, be zorgen de vakantiegangers je zachtjesaan wel grijs haar,' klinkt het kort maar krach tig. Aan sterke staaltjes geen gebrek. 'Ik zeg wat ik nodig heb en die vent staat wel met de honderdjes gereed,' aldus rede neert het publiek in alle argeloosheid. Ban ken moesten hun klanten veel beter opvoe den. Ze denken werkelijk dat ze er zijn met de beroemde bankpas. Wij zien, al zeg ik het zelf, erg veel mooie ogen in een badplaats als deze. Helaas heb je daar al léén niet genoeg aan om uitbetaald te krij gen. Proberen dat uit te leggen terwijl er een rij wachtenden opdringt, maakt dat je al gauw voor pietluttig versleten wordt.' Eén ding valt deze Zeeuwse collega heel sterk op: hoewel ze toch op vakantie zijn, hebben de meeste mensen zeer weinig geduld. De diverse soorten cheques houdt men achter de hand als 'harde' reserve. De badkledij waarin het publiek hier veelvul dig aan de balie verschijnt, leent zich ook al slecht voor het meevoeren van geldige le gitimatiepapieren. Dan heeft men in Cad zand nog niet eens melding gemaakt van bejaarde badgasten die zich met een be zorgd 'het staat er echt op, hoor meneer' wenden tot degene die hen helpt als ze ver nemen dat er voor elke opname ter fiatte ring gebeld moet worden. Per keer kost het telkens slechts 'een paar' minuutjes maar in totaal gaan er dagen mee heen. En toch, 'het hoort erbij. Je blijft gewoon lachen, al is het een heel gemak als je toevallig fors gebouwd bent en een brede rug bezit Het door banken geboden dienstenpakket is tamelijk gestroomlijnd, met af en toe op merkelijke uitschieters. Zo opereert in Zeeuws-Vlaanderen, als het om vakantiebe drijvigheid gaat, het zogeheten 'verhuur kantoor Raiffeisen' in Cadzand-bad. Het is een initiatief van de Rabobank West- Zeeuws-V/aanderen. Dertien jaar geleden begon men er te bemiddelen in de verhuur (en verkoop) van vakantieverblijven zoals appartementen en zomerhuisjes. Recht streekse aanleiding vormde de ligging van de bank in een toeristenstreek. Veelvuldig kwamen eigenaren van verb/ijfsaccommo- datie met vragen en ook badgasten wisten, op zoek naar inlichtingen, het kantoor van de bank te vinden. Taalprobleem Met het telefoonboek van de Rabobankor- ganisatie in de aanslag, verrichtte Suzanne Geertsma de afgelopen zomer circa 7dh maand vakantiewerk in Vlissingen. Klanten van andere banken die geld wilden opne men of die cheques kwamen aanbieden, konden terecht bij een aparte balie, zodat het normale bankgebeuren tamelijk on gestoord voortgang vond. De atheneum- scholiere heeft de contacten met vakantie klanten ervaren als plezierig maar wel tijdrovend. Over het algemeen ('gelukkig nooit kasverschil gehadlukte het aar dig iedereen tevreden te stellen. Wel herin nert ze zich de kribbige reacties van klan ten die alles beter menen te weten. 'Den ken dat je een verkeerd nummer draait wanneer de bank in hun woonplaats als je belt telkens in gesprek blijkt... Duitsers zijn dikwijls niet goed bekend met het ge bruik van eurocheques. Ze weten niet dat ze een bedrag in guldens moeten invullen. Taalproblemen hebben zich eigenlijk nau welijks voorgedaan. Eenmaal slechts kreeg ik het even benauwd met een paar Franse toeristen. Die mensen wilden postzegels en het viel niet mee ze richting postkantoor te verwijzen r" Van lieverlee is daaruit het verhuurbedrijf als nevenactiviteit ontstaan. En behalve dat bezitters van zomerhuisjes de bemiddeling inroepen van de bank voor het aan de man brengen van (tijdelijk) te verhuren objecten, neemt de bank ook de administratieve af werking op zich, verzekeringen e.d. Belang stellenden kunnen inmiddels zelfs op aan vraag over een catalogus beschikken waarin circa 100 bungalows en appartementen vermeld staan die het verhuurkantoor Raif- feisen 'in portefeuille' heeft. Op Schouwen-Duiveland hebben de Rabobankcollega's het evenzeer te stellen met het zogeheten 'onderling dienstbe toon'. Om aan te geven dat we met een echte seizoenbank te maken hebben ver wijst woordvoerder Obbink naar de zes tij delijke krachten die er aan moeten treden. 'In tegenstelling tot de toeristen krijg je die niet voor niks.' Gedurende een vakantieweek verwerkt het personeel bijvoorbeeld meer kasposten dan in de hele maand februari. Op sommi ge dagen reikt de rij wachtenden tot op de stoep van de kantoren. Het kantoor Renes- se kreeg in de maand juli 10 600 kaspos ten te verhapstukken. De twee daarop vol gende augustusweken leverden een to taaltelling van ruim 6000 op. Ook in dit ge sprek klinkt het euvel van de ondeugdelijke legitimaties door. 'Zelfs kinderen van bankdirecteuren komen vrolijk aanzetten met als zodanig bedoelde zwemkaarten of bewijzen van lidmaatschap. Sommige banken doen moeilijk als er fiat van een spaarrekening gevraagd wordt. Zelfs con fronteren mensen in geldnood ons zo nu en dan met effecten(coupons). Daar wil men onmiddellijk geld op uitbetaald hebben. Hele drama's zijn het soms. Je bent derge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 4