BUMA zich nu meer en meer als een instituut ter begeleiding van de muziek- consumptie waar men tevens allerlei infor matie met betrekking tot het muziekge- beuren vergaart. Waar het de achter grondmuziek betreft hebben de opiniepei lingen zich tot heden nog vrijwel uitslui tend gericht op de klant die op steeds meer plaatsen met 'oorsmeer' te maken kreeg. Bedrijven die achtergrondmuziek toepas ten dachten automatisch dat ze wel goed zaten als ze het de klant maar naar de zin wisten te maken. Intussen echter is zonne klaar de wenselijkheid gebleken van aan vullende gegevens uit de personeelshoek, de groep mensen die in vele gevallen permanent aan de achtergrondmuziek wordt bloot gesteld. Eén ding staat vast: toepassing vereist de nodige behoed zaamheid, juist door de indringendheid van de achtergrondmuziek. Een woord voerder: 'Wanneer je als personeelslid niet langer wilt aankijken tegen een lelijke muur dan fleur je dat ding op of je gaat er met de rug naar toe zitten. Maar achtergrondmu ziek is - in veel gevallen - iets onontkoom baars. Muziek kan iemand dan aardig op de zenuwen werken, terwijl een enkel ver keerd moppie op een muziekband voor de klant niet eens zo'n bezwaar hoeft te zijn. Hij gaat zich door die muziek toch wel op zijn gemak voelen, waardoor het hem van zelf ook gemakkelijker wordt te praten over dingen die we graag wat onder ons hou den.' Gevoelsmatig vinden BUMA-mensen het raadzaam dat bedrijven ter wille van hun personeel niet constant de installatie laten draaien, zoals nog maar al te vaak ge beurt. Zo zijn er nog wel enkele vingerwij zingen te beluisteren: achtergrondmuziek is geen oplossing in hoge ruimten waar het geluid gaat kaatsen. Het veroorzaakt daar als het ware een 'perron-idee'. Het belang van een juiste geluidsafstelling wordt nog eens extra onderstreept doordat de volu meknoppen vergrendeld kunnen worden op vrijwel alle apparaten die door de 6 le veranciers op de markt worden gebracht. Muziekmenu Een verhaal apart vormt de soort muziek die gedraaid wordt. In Fumukringen - een 'Philips patent', deze alom gebruikte afkor ting voor Functionele Muziek - onder scheidt men niet minder dan zeven ver schillende muziekmenu's. De tijd van het karakterloze 'muziekbehangsel' is voor goed voorbij. Bij het Eindhovense fumuto- rium, zoals in de wandeling het gebouw wordt aangeduid waar de afdeling zetelt, kan men putten uit niet minder dan 20 000 titels. De voorraad liegt er niet om, vooral indien men bedenkt dat de wereldproduk- tie van liedjes op jaarbasis omstreeks 3000 bedraagt. Getrainde oren beluiste ren nauwgezet de binnenkomende moe derbanden. Alle eigenschappen van erop voorkomende nummers worden nauwkeu rig door middel van rode, groene of blauwe stippen geregistreerd op kaarten, waarna van elk nummer apart een bandje wordt gemaakt dat in de enorme archiefkasten verdwijnt. De dank zij BBC-onderzoekin- gen nauwkeurig bekende ingrediënten voor de afzonderlijke programma's vereenvoudigen het vergaren van de beno digde hoeveelheid titelkaartjes: wie maar het exacte percentage rode, groene of blauwe indicaties opneemt in het totaal van 1 60 titels dat is vereist voor een acht uursprogramma, zit altijd safe. Uit het ar chief worden vervolgens de benodigde bandjes gelicht en deze 'slaven' worden - ontdaan van toon-uitschieters - op de ori ginele programmaband gezet. 'Wij maken de muziek met opzet ietsje grauw en grijs,' licht een geluidstechnicus toe, 'om zo doende irritatie te vermijden. Voornaamste vereiste voor achtergrondmuziek is name lijk dat hij niet echt aandacht vergend is. Het is muziek met een vanzelfsprekende aanwezigheid. Hij mag je eigenlijk pas op vallen op het moment dat hij weg valt.' Na deze bewerking kan het dupliceren begin nen. Alle vier de geluidsporen van de orgi- nele band worden op apparatuur die ont zettend scherp luistert gelijktijdig en 8 x zo vlug als de opnamesnelheid gekopieerd. In een kwartier tijd wordt voor 48 uur muziek op de band gezet, die aansluitend per cassette wordt verzonden naarafnemers in Nederland, Australië, Duitsland of waar ook ter wereld. De samenstellers van de muziekmenu's moeten de grootst mogelij ke zorgvuldigheid in acht nemen: 'Bijna iedereen zegt dat hij van muziek houdt, maar slechts weinigen kunnen een gede tailleerde omschrijving geven.' Ergernis 'Onze taak is te voorkomen dat mensen geïrriteerd raken. Je staat op glad ijs. Een enkel als waardeloos ervaren nummer kan al ergernis geven als je steeds gedwongen wordt ernaar te luisteren. In een deftig res taurant leven andere wensen dan in zo'n zaak voor een snelle hap. Grondregel is dat er een strenge scheiding tussen vocale en instrumentale muziek wordt toegepast. Zang is in bepaalde situaties te zeer opslor pend, vergt te veel aandacht. Elk program ma vertoont een patroon van afwisselend stimulerende en rustgevende arrangemen ten. Voor banken komen strijkorkesten met een beschaafd repertoire van evergreens volop in aanmerking. Volgens Fumunisten is het eind van de ontwikkeling nog niet in zicht. Als zij het voor het zeggen krijgen zal de stilte steeds meer terrein prijs moeten geven. Na de winkels, fabrieken, restau rants, banken en musea, richt hun offensief zich op de stations, zwembaden en wacht en behandelkamers van artsen. In het NAVO-hoofdkwartier te Brussel wordt op de gangen achtergrondmuziek gebruikt om te beletten dat iets van de gesprekken die binnen worden gevoerd, naar buiten doordringt. In de operatiezaal van menig ziekenhuis kabbelt zelfs tijdens operaties een vriendelijk muziekje op de achter grond. En wie weet rukt vanuit de Franse warenhuizen alweer een nieuw kalme ringsmiddel voor de moderne mens op. Daar kan het kooplustige publiek de tijd die het wachtend doorbrengt voor de kassa's bekorten door te kijken naar doorlopende diavoorstellingen, compleet met reclame boodschappen. Ook het oog heeft wat no dig, luidde de redenering,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 22