Tegenwoordig kijkt niemand meer verbaasd op wanneer er een nieuwe spaarvorm wordt aangekondigd. Het is dan de zoveelste in een lange, lange rij. Maar 25 jaar geleden was de introductie van de Zilvervloot een revolutionair gebeuren. Deze maand is het 25 jaar geleden dat de Jeugdspaarwet van kracht werd. Deze wet heeft meer bekend heid gekregen onder de naam De Zil vervloot', een spaarregeling voor jon geren, waarbij de overheid een pre mie van 10% over het gespaarde be drag en over de gekweekte rente geeft. Enige tijd geleden verschenen berich ten in de pers dat de Zilvervloot per 1 januari 1984 in de bezuinigingsstorm ten onder zou gaan. Dat bleek een ambtelijk misverstand te zijn. Wel worden momenteel wijzigingsvoor stellen uitgewerkt om tot besparingen in het premiebedrag te komen. In 1981 gaf het rijk er ruim 35 miljoen gulden aan uit. Zilvervloot nog steeds op vaste koers. Er bestonden nauwelijks verschillen in spaarvormen, laat staan dat, het fenomeen premiesparen in Neder land bekendheid genoot. Het doel dat de regering voor ogen had was het bevorde ren van de spaarzin bij de gewone burger. Zij richtte zich in eerste instantie op de werkende jongeren vanaf 1 5 jaar. De pre mie die het rijk in het vooruitzicht stelde, was een aantrekkelijk lokkertje. Dat kon niet gezegd worden van de rentevergoe ding, die de banken gaven. Dat was het normale tarief van 3 Op verzoek van de overheid gooiden ze daar toen nog een kwartje bovenop. Ongegronde vrees Overigens stonden de banken aanvankelijk nogal sceptisch tegenover het wettelijk geregelde premiesparen. Zij vreesden dat de reeksen bepalingen de jeugdige spaar ders zouden afschrikken. Een ongegronde vrees, zo bleek achteraf. Na een aarzelende start kreeg de Zilvervloot spoedig flink de wind in de zeilen. Op 24 januari 1 963 toog drs. W. K. N. Schmelzer, de toenmalige staatssecretaris van algemene zaken, naar het postkantoor in Eindhoven om de 1 5-ja- rige Adje Willems, 'employé bij de Philips- fabrieken' van harte geluk te wensen. Ad opende de 500 000ste Zilvervlootreke- ning. Ware bezoeking Tot in het midden van de jaren zestig be moeiden de handelsbanken zich niet met de Zilvervlootrekening. Zij hielden zich in hun marmeren geldtempels uitsluitend be zig met de handel en industrie. De kleine man was niet interessant genoeg; die moest zijn spaargeld maar ergens anders in bewaring geven. De particulierenmarkt, om een moderne kreet te gebruiken, was het domein van de spaarbanken, postkan toren, Raiffeisen- en Boerenleenbanken. Deze waren gevestigd in kleine gebouwen, ja vaak zelfs nog in de op- of zijkamer van een woonhuis. De kassier (een boer of no tabele die het bankieren in zijn vrije tijd deed), beheerde dikwijls alleen maar een brandkast. Het ging er heel gemoedelijk aan toe. En daar kwam ineens de overheid met een spaarvorm die bij de wet was ge regeld en tot in alle punten en komma's moest worden nageleefd. Een ware bezoe king was het voor de kassiers. Er werd zelfs een handleiding verstrekt. Hoeveel moeite het kostte blijkt wel uit de aantallen circulaires die - gestencild en voorzien van handtekening - bij de centrale banken de deur uitgingen. Ook de inspectiedienst maakte overuren om fouten in de kasboe ken te corrigeren. Verrassend modern Maar alles went, ook het schrijf- en reken werk voor de Zilvervloot, die bovendien ook nog voordelen bood. Het blad 'De Boeren leenbank' schreef in november 1965; 'Het aantrekken van deze spaarders betekent in het algemeen een langdurige relatie voor de bank, waarbij dan ook nog voor een aan zienlijk en rustig tegoed gezorgd wordt. Hieraan dient direct te worden toege voegd, dat de acquisitie thans veel kosten met zich meebrengt. Wij zijn echter van mening dat vooral hier geldt: 'de cost gaet voor de baet'.' Een verrassend moderne uitspraak. Modern (in de betekenis van nieuw) was ook de wijze waarop door de spaarinstellingen propaganda voor de Zil vervloot werd bedreven. Tot die tijd was het bankwezen zeer terughoudend ge weest in het maken van publiciteit. Naar re clame werd met een scheef oog gekeken. Trouwens, het was ook niet zo noodzake lijk. Maar op aandrang van en in samen werking met de overheid werd voor de Zil vervloot een intensieve publiciteitscam pagne opgezet: advertenties, folders, pers berichten, grammofoonplaten, radiozend tijd, alles werd te baat genomen. Er ont stond zelfs een kleine concurrentieslag om de jeugdige spaarder toen de spaarbank 'de Centrale Volksbank' tegen alle afspra ken in voortijdig met een wervingscam pagne begon, waarbij een startpremie van een rijksdaalder in het vooruitzicht werd gesteld. Deze daad werd haast onfatsoen lijk gevonden. Overigens is het ook nu nog tegen de regels. In die 25 jaar is wel het een en ander veran derd. Het Zilvervlootsparen is echter in die kwart eeuw rotsvast blijven staan. In 1 982 waren er meer dan één miljoen rekeningen, waarop een totaal spaartegoed van ruim 2 miljard gulden staat geboekt. Bijna 60 van alle Zilvervlootspaarders is klant bij de Rabobank,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 19