t lenden op. Als de dienstauto naderbij glijdt naar een schaduwrijk parkeerplekje, ko men meteen de handtekeningenjagers in actie. Ex-premier Van Agt geniet. Met de welwillende glimlach van een echte vedet te laat hij het huldebetoon van fans en ver eerders over zich heen komen. Terwijl de organisatoren voor hun hoge gast een weg banen naar het podium, zijn sommige fiet sers nog druk doende met het aanbrengen van fietsvlaggetjes of een laatste inspectie van vervoermiddelen. 'Als we maar geen stukken rijden,' klinkt het ergens bezorgd. De bejaarde dame die het zegt, meldt haar buurvrouw dat ze behalve de verplichte 60 kilometer waarvoor ze heeft ingeschreven ook nog eens 20 kilometer moet peddelen van en naar huis. 'Maar ik zou het niet wil len missen.' Levendige pretogen overzien het veld. Vederlichte sportfietsen naast degelijke karretjes, voorzien van fietstas sen vol proviand of zelfs bagagewagentjes, compleet met tuinstoelen. Veel bekijks voor Anneke Jager en Joan Waszink die aan de start verschijnen per 'ligfiets'. Vel- penaar Waszink trapt op jaarbasis min- stens tienduizend kilometer bijeen. Hier rijdt hij een testfiets van revolutionair mo del. Van Agt weet weer feilloos wat hem te doen staat. Onder het toeziend oog van persfotografen wordt de creatie van eigen bodem omstandig bevoeld en beproefd. Behendigheid en stuurmanskunst van de ex-premier schieten op dit vlak echter nog merkbaar tekort. Het comfortabele zitkuipje waardoor de ligfiets zich meer dan door de verkoopprijs van 1 200 gulden van het overige materieel onderscheidt, leidt intussen doorlopend tot sceptische commentaren van omstan ders. Hangstuurke 'Dat noem ik geen fietsen meer. Op zo'n ding zit je steeds achterop. Geef mij dan maar liever een hangstuurke,' meent een naar de laatste mode gekleed sportfiguur met valhelm en racehandschoenen, 's Mans fietsgenote draagt een breedge rande zonnehoed, terwijl ze in een mandje op de bagagedrager de huishond mee voert. Het dier kan zo te zien de zenuwach tige drukte maar matig waarderen en toch duurt het geruime tijd alvorens Van Agt - in tweevoud - het startsignaal geeft. Eerst verplaatst hij zich, overeind gehouden door enkele gedienstigen, luttele meters op een fietsvehikel met museumwaarde. En vervolgens komt het eigenlijke startpis- tool er nog aan te pas. De omstanders glunderen. Is het niet prachtig?Om vier uur die nacht pas in z'n bed gerold in verband met ('iedereen nog de groeten van Peter Winnen') een bliksembezoek aan de ren nerskaravaan in de Franse bergen en dan nu alweer present om z'n zegje te doen: 'Doe het 'm maar eens na,' mompelt een stem in de menigte. Onverstoorbaar ver kondigend 'waar het hart van Brabant vol van is,' laat 'onze Dries' zich vervolgens gul bewegen tot het aanbrengen van handte keningen op vodjes papier en rennerspet jes. Natuurlijk is er ook een bemoedigend woord tot meneer Van Ham, 89 jaar jong en Tilburger (ojee, ja) in hart en nieren. Te vreden begeeft dan de oudste deelnemer uit het rennersveld zich op weg, zichtbaar ontroerd door zijn ontmoeting met het CDA-idool. In het kielzog van die honder den fietsende opa's, oma's, vaders, moe ders en kinderen. Prijsvraag De gebleken belangstelling om juist in ge zinsverband vier dagen op pad te gaan in spireerde de Rabobanken uit het gebied de organisatoren financieel een steuntje in de rug te geven. Deelnemers merkten die be trokkenheid duidelijk op de derde fietsdag. Terwijl de route het peloton langs oer-Bra- bantse plaatsjes als Moergestel, Spoor- donk en Oirschot voerde, moesten er een aantal niet al te moeilijke vragen beant woord worden. Wie over enige kennis van de streekgeschiedenis beschikte kwam al een heel eind. Maar om een kans te maken op de als hoofdprijs beschikbare fiets ont brak ook ditmaal de onvoltooide slagzin niet op de wedstrijdformulieren

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 7