Op bezoek bij Alexander Rodriques. Hein Groen is hoofd van de af deling verzekeringen van Rabobank Nijmegen. Vorig jaar heeft Raboband uitgebreid aandacht geschonken aan zijn vrijetijdsbesteding: het voorzitterschap van Stichting Flash. Deze organisatie bemiddelt in adoptie van voornamelijk kinderen uit Sri Lanka. In een poging het werkterrein te vergroten heeft Hein Groen onlangs met de directeur van de stichting een reis naar Zuid-Amerika gemaakt. 15 Een van de landen die zij aandeden was Columbia, waar Alexander Rodriques woont. Alexander is een van de kinderen die Rabobank Nijme gen via het Foster Parents Plan (FPP) finan cieel heeft geadopteerd. Hein kon niet na laten hem met een bezoekje te vereren. Met een aardig sommetje geld, tijdens een personeelsfeest ingezameld, arriveerde hij in Columbia. Hieronder volgt zijn relaas. 'Ondanks brievenschrijverij uit Holland bleek niemand van onze komst op de hoogte. Gelukkig kon er ter plekke een afspraak worden gemaakt. We werden vergezeld door Linda Abbey, die als tolk optrad en Soledad, de sociaal werkster van de wijk waar Alexander leeft. Linda legde ons uit dat het FPP in de stad Bogota zich beperkte tot drie sloppenwijken. Van de bijdragen uit Nederland gaat slechts een klein gedeelte, ongeveer 10%, naar het geadopteerde kind. De rest van het geld wordt gebruikt om hulp te bieden aan alle mensen in de wijk. Alexander, zijn moeder en zijn broertje Mi- guel waren inmiddels van onze komst op de hoogte gesteld en hadden zich op hun paasbest aangekleed. Het huis waar ze in wonen is moeilijk te omschrijven. Een dak van golfplaten, op hun plaats gehouden door keien, boven een kamertje van 2,5 bij 3,5 meter. Een groot bed waar ze alle drie in slapen. Verder geen meubilair, ook geen keuken. Op een stoffig binnenplaatsje van 3 bij 4 meter is een wc en een slang waar water uitkomt. Van deze voorzieningen moeten nog drie families gebruik maken. Het gesprek verliep wat moeizaam, omdat ze allemaal erg verlegen waren en eigenlijk geen raad wisten met die vreemde mannen uit Nederland. Wel kwam Alexander on middellijk aanlopen met de brieven van de bank en de foto's van voetballers die wij hem hadden toegestuurd. Na een half uur tje en een flesje cola stelde Alexander voor om wat rond te gaan lopen in zijn wijk. Hij wilde zijn school laten zien. Toen pas kwamen de vragen los over Nederland, voetballen, schaatsenrijden en tientallen andere zaken. We hebben geprobeerd op alle vragen zo goed en kwaad als het ging te antwoorden. In overleg met het FPP hebben we van het door de bank ingezamelde geld 20 dollar aan de moeder van Alexander gegeven. De rest wordt besteed aan algemene, door FPP gesteunde projecten. De dag werd be sloten met een maaltijd op het FPP-kan- toor, waar we kennis maakten met alle me dewerkers van het FPP, die in deze wijk van Bogota werkzaam zijn. Zo'n bezoek doet je weer eens beseffen hoe goed wij het in Nederland toch hebben en hoe weinig moeite het kost om een ander iets van onze rijkdom mee te geven. Eigenlijk zou het toch mogelijk moeten zijn om veel meer van deze kinderen te adopte ren. Misschien kunnen de personeelsvere nigingen dit nog eens aankaarten bij hun leden. Ik heb gezien dat het de rrloeite waard is.' Inlichtingen: Stichting Foster Parents Plan Nederland, Johannes Ver meerstraat 24, 1071 DR Amsterdam. Te lefoon: (020) 767676. gekozen voor een opzet waarin de prijs vraag met aanlokkelijke prijzen en algeme ne artikelen over onderwerpen die bij de totale jeugd aanslaan, een belangrijke plaats innemen. Ook de kortingsacties, die Tientje in samenwerking met bepaalde be drijven organiseert, zijn welbewust geko zen. De eerste actie was in samenwerking met de Stichting 'Het Varend Museum schip'. In het tweede Tientje stond een kor ting op de NS-Tienertoerkaart centraal. In het komend nummer is dan de boekenkor- ting een enorme trekker. Een op wetenschappelijke leest geschoeid lezersonderzoek bevestigt de woorden van Jan Olthuis. Uit dit onderzoek blijkt dat ar tikelen over puur geldzaken in het al gemeen een minimale belangstelling ge nieten. Algemene informatieve artikelen, waarmee Tientje via een andere ingang in teresse in geld probeert te kweken scoorde hoog. Het artikel over André Hazes en zijn zakgeld bijvoorbeeld was een topper. Tientje slaat dus goed aan bij de lezers. Ne gen van de tien kinderen die werden on dervraagd, zeiden dat. Er werd een grote hoeveelheid redenen opgenoemd waar onder: de kortingen, de leuke verhaaltjes en de puzzels. De uitkomst van het eerste lezersonder zoek werd verwerkt in de opzet van Tientje nummer 2. Het bleek resultaat op te leve ren. 34% van de ondervraagde lezertjes vond het tweede nummer beter, tegen 6 slechter. De samenstellers zijn duidelijk op de goede weg. Het steekt hen wel een hart onder de riem in het onderzoeksrapport te lezen dat ruim 80% van de kinderen het op prijs zal stellen ook nummer drie van Tien tje in de bus te krijgen. Jan Olthuis: 'We gaan er in iedergeval vol gend jaar mee door. Tientje kan echt een heel goed communicatiemedium worden. Wat denk je als de banken plaatselijk zouden gaan inhaken op de acties die in Tientje op landelijk niveau worden ge voerd? Voor de banken is het dan een prachtig blad om de band met de eigen jeugdige spaarders te verstevigen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 15