mmm In november rolt alweer het derde nummer van Tientje van de pers. Het blaadje is in eerste instantie bedoeld als een soort 'clubblad' voor de meer dan 500 000 Rabobank Tienerrekeninghouders, maar wordt nu, evenals het tweede nummer, in een oplage van liefst 1,2 miljoen ge drukt en naar de huisadressen gestuurd van alle jeugdige Rabobankspaarders tussen de 10 en 18 jaar. MiÉË Tientje werd aangekondigd als 'een flit send nieuwsbriefachtig periodiekje, een compact medium, een snel en vrolijk blaadje, ontwikkeld op basis van een speels concept'. De ontvangers zelf reage ren nogal nuchter op de komst van het blad. Een lezersonderzoek wijst dat uit. Een tussenbalans. Vorig jaar is de Rabobank Tienerrekening geïntroduceerd. Een nieuwe vorm van jeugdsparen die goed bleek aan te slaan. Vooral de koffer om de administratie in op te bergen, oogstte veel waardering. In maart van dit jaar kon de 500 000ste tienerrekeninghouder worden verwel komd. Raboband schonk in een vorig num mer aan deze heuglijke gebeurtenis ruim schoots aandacht. Een daverend succes. Maar belangrijker is nog, dat Tienerrekeninghouders op een gegeven ogenblik overgaan tot het openen van een privé-rekening. In de praktijk van alledag blijkt evenwel dat zelfs jongeren die van meet af aan vertrouwd zijn met het sparen bij de Rabobank, soms hun eigen bank ontrouw worden en elders een vol wassenenrekening openen. In de loop der jaren zijn er een aantal middelen ont wikkeld om met de jeugd in contact te ko men en te blijven om hen op dat cruciale beslissingsmoment een duwtje in de goe de richting te geven. Eén van die middelen is Tientje, het nieuwsblad voor jonge Rabo- bankers tussen 10 en 18 jaar. Na vele maanden van intensieve voorberei ding verscheen in februari van dit jaar het eerste Tientje in een oplage van 500000. Het werd netjes rechtstreeks naar alle Tienerrekeninghouders thuisge stuurd. Van het tweede nummer, dat in mei werd uitgebracht, werden 1,2 miljoen exemplaren gedrukt. Toen kregen alle jeugdige Rabobankspaarders er een in de bus. In november rolt dan nummer drie, de laatste van deze jaargang, van de pers. Wederom in een hele grote oplage van meer dan een miljoen. Ook de november- editie kenmerkt zich door een grote geva rieerdheid aan onderwerpen. Het kleine, 1 6 pagina's tellende blaadje staat propvol met informatie over allerhande onderwer pen, zoals wintersport in Nederland en bobsleeën. Voorts ruime aandacht aan 'geldzaken', zoals leuke sinterklaasideeën beneden een tientje en de Zilvervloot. Ken nis van de popmuziek kan in een kwis met 1 00 prijzen worden getoetst. Klap op de vuurpijl is echter wel de actie die in samen werking met de ruim 1800 Nederlandse boekwinkels wordt georganiseerd. In het nieuwe Tientje zitten maar liefst 10 bon nen. Elke bon is goed voor een reductie van vijf gulden bij aankoop van een bepaald jeugdboek. 'Het is ontstellend moeilijk om met de doelgroep die wij met Tientje voor ogen hebben te communiceren,' zegt Jan Olt- huis, werkzaam op de publiciteitsafdeling van Rabobank Nederland en één van de denktanks achter het jeugdblad. 'De jeugd is in het algemeen niet zo geïnteresseerd in bankzaken. Voor hen is het een low-inte- rest produkt om in marketingtermen te spreken. Daar komt nog bij dat we een hele grote groep willen bereiken, namelijk de jeugd tussen de 10 en 1 8 jaar. Dat zijn gro te leeftijdsverschillen en het is razend moeilijk om hiervoor een elck-wat-wils- formule te vinden.' Heel bewust is daarom

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 14