Jongmaatje
op een
barkentijn.
■NI
Jongmaatje op een barkentijn.
Voor enkele honderden
jeugdige Rabobankspaarders is
deze droom werkelijkheid
geworden. In Amsterdam heeft
de barkentijn 'Elizabeth Smit'
haar thuishaven. Dit enorme
houten zeilschip, 52 meter
lang, 7 meter breed en drie
masten van elk 30 meter hoog
moest het middelpunt worden
van een actie die Tientje
samen met de Stichting 'Het
Varend Museumschip'
organiseerde. Door middel van
een reductiebon konden de
kinderen zich opgeven voor
een zeiltocht van één dag over
het IJ en het IJsse/meer.
13
Terloops werd in Tientje opgemerkt dat het
ook mogelijk was om met tjalken, botters
en klippers van de Stichting een week lang
over het IJsselmeer te zwalken. Het gekke
was, dat juist deze terloopse opmerking
veel kinderen bewoog om de bon voor vro
lijk zeilplezier in te sturen en nadere infor
maties in te winnen. Het resultaat was
dat gedurende de zomermaanden een fiks
aantal zeilschepen op het IJsselmeer werd
gesignaleerd met de Rabobankvlag in top
en ijverige jonge Rabobankers aan dek.
'Werkelijk, het was grandioos. Je had het
moeten zien. Die kinderen waren hun
ouders al vergeten zodra ze aan dek stap
ten.' Aan het woord is drs. Robert van Wa
ning. Hij is de commerciële man van de
Stichting 'Het Varend Museumschip', die
een groot aantal louter zeilfanaten onder
dak heeft.
Robert is net terug van de kade waar hij sa
men met de ouders de eerste jongmaatjes
uitgeleide heeft gedaan. Terug in café-res
taurant De Zeilvaart aan de De Ruyterkade,
waar de Stichting kwartier houdt, vertelt
hij over het wel en wee van de charter
vaart, zoals het verhuren van traditionele
zeilschepen wordt genoemd.
'Wij bemiddelen bij de verhuur van een
kleine 20 historische zeilschepen aan
groepen, zoals schoolklassen, families en
personeelsverenigingen. De schepen zijn
veelal eigendom van de schippers zelf.
Voor hen is verhuur vaak de enige manier
om die boten in de vaart te houden. De
meeste schippers hebben zich diep in de
schulden gestoken om de schepen in au
thentieke staat terug te brengen.'
Aan de buitenkant tenminste. Het inwendi
ge van de schepen is aangepast aan de ei
sen van de tegenwoordige tijd. Neem nou
de klipper Adriana van schipper Dennis
Kapteijn: riante twee-persoonsslaaphut
ten, douches met warm en koud stromend
water, toiletten met een ingenieus door-
treksysteem, een keukeninventaris waar
menig restauranthouder aan wal jaloers op
zou zijn. De klipper die in 1 911 werd ge
bouwd als zeilvrachtschip, biedt nu plaats
aan maximaal 15 personen.
'Kijk, dat is ons probleem,' verzucht Ro
bert van Waning. 'De grote onbekendheid.
De mensen denken dat het vieze oude
schepen zijn, waarop je binnen de kortste
keren onder de teer komt te zitten. Een ver
keerd beeld,' aldus Robert. Daarom is hij zo
gelukkig met de actie van Tientje. 'We
moeten het vooral hebben van mond-tot-
mondreclame. Ik heb echt gemerkt dat
ouders in het begin nog wel twijfels had
den. Ze vonden het griezelig om hun kinde
ren een week te laten zeilen. Maar de we
tenschap dat de Rabobank er iets mee te
maken had, gaf uiteindelijk de doorslag.
'De Rabobank staat er achter, dan zal het
wel goed zijn', dat is een opmerking die ik
herhaalde malen heb gehoord,' aldus een
opgetogen Van Waning, die van ganser
harte hoopt dat de actie volgend jaar wordt
herhaald.
En die kans zit er dik in, gezien het succes
van dit jaar.