Bronzen beesten van Ineke krijgen bekijks. Soberheid beloond. Ineke van Dijk is in haar nopjes. Als eerste profiteert zij een maand lang van het feit dat ze bij de Rabobank Gouda weer uit de voeten kunnen. De hal in het nieuwe hoofdkantoor biedt dank zij een grote open loopruimte leuke expositiemogelijkheden en die wil Gouda niet onbenut laten. 'Bedrijven moesten zoiets meer doen,' meent Ineke van Dijk en na zo'n twintig jaar exposeren in galeries en musea weet de beeldhouwster waarom. 'Er komt bij zo'n bank een ander publiek binnen. In deze omgeving hebben bronzen beelden niet meer dat elitaire. Het is goed wanneer mensen gewoon onder het boodschappen doen ook eens met hun neus op kunstuitin gen worden gedrukt.' Hoewel ze tegen woordig woonachtig is in Stolwijk, heeft haar geboorteplaats Gouda de beeld houwster al meermalen opdrachten ver strekt. Zijdelings vloeit ook de Rabobank- uitnodiging eruit voort. Verspreid door de bankhal staan in vitrines en op sokkels tientallen werkstukken die in het vlakke polderland rond Stolwijk hun oorsprong vinden. Vooral in de ijle werkstukjes ligt mede het vakmanschap van bronsgieter Willem van Tussenbroek uit Kerkdriel be sloten. Ineke van Dijk: 'Zie de bronsgieter gerust als de derde hand van een beeld houwer. Vooral aan het sterk lineaire werk zitten een massa technische haken en ogen die je afhankelijk maken van ander mans vakkennis.' Gietpukkels en een punt hoofd dus voor de alchimist uit Kerkdriel. Maar daarbij is er eveneens de voldoening als het weer eens gelukt is gietsels te ver vaardigen die recht doen aan het oor spronkelijke ontwerp. Ze trekken ook in de Goudse Rabobank veel bekijks, de bronzen vogels op hun rag dunne poten en de fragiele balletdansers. Een springend everzwijn vormt met een luierende egel op een boomschijf, een van zelfsprekend middelpunt op de intieme tentoonstelling. De Goudse burgemeester Broekens opent de expositie door het bronzen stekelvarken van een Rabobankvlag te ontdoen. Het kunstzinnige initiatief heeft zijn volle waar dering 'juist in een tijd nu het bankieren op zich al een hele kunst is...' De lijst van door Ineke van Dijk uitgevoerde opdrachten liegt er niet om. Zo maakte ze het monument waarmee Oudewater de schrijver Herman de Man herdenkt. Het valt niet altijd mee, tegemoet te komen aan de wensen van opdrachtgevers. Maar te gelijk geeft ze toe dat ze af en toe ook ge woon de nerveuze spanning nodig heeft die bijvoorbeeld door tijdsdruk ontstaat. Liever is het haar echter wanneer ze daarin wordt vrij gelaten. En geeft men haar de vrije hand, dan is de kans groot dat de op dracht inde vorm van beesten wordt gego ten. Een prachtige aalscholver, reigers die gespannen staan te loeren op hun prooi, of een stel waakzame ganzen - het zijn slechts een paar voorbeelden die verraden hoezeer deze beeldhouwster verknocht is aan beesten. 'Je kunt er een leven mee vooruit,' geeft ze volmondig toe. Waarmee overigens niet gezegd wil zijn dat elk wille keurig dier geschikt is om de inspiratie gaande te maken. Je vlooit zoiets niet be wust na, maar leeuwen en honden om maar wat te noemen, zeggen me algemeen gesproken weinig. Toch heb ik eens een waanzinnige tekkel gemaakt, dat wel. Het valt niet echt te beredeneren waarom je telkens weer geboeid kunt raken door die ren als kippen, hanen of schildpadden ter wijl echt opzienbarende beesten je onver schillig laten. 'Het heeft,' filosofeert de Stolwijkse, 'natuurlijk iets met vormen en lichaamsbouw te maken.' Maar minstens zo belangrijk is het karakter van een beest. Dat moetje aanspreken, uitdagen. Je moet ermee bezig blijven. Kijken, observeren. Hoe zit zo'n beest in elkaar. Pas daarna ga je de indrukken verwerken. Hoe je zoiets doet is je eigen zaak. Maar hoe een beest anatomisch ineen zit, weet je dan al lang.' Rabobank Nederland kreeg de Sony-jaar- prijs voor het beste educatieve videopro gramma voor haar totale ingezonden oeu vre. 'Automatiseren nu', een film gemaakt voor de gebruikersopleiding automatise ring, aflevering 25 van 'Bank in Beeld', 'Machtigen, legitimeren, fiatteren', een vi deoband ten behoeve van de baliecursus en 'De bank rond', de film die onderdeel uitmaakt van het nieuwe rondleidingen pakket voor basisscholen. Vier representa tieve produkties van de vijftig program ma's die de Audiovisuele Dienst in 1982 maakte. De jury, onder voorzitterschap van televi sie-arts Aart Gisolf bestond uit Rens Groot, directeur van de Amsterdamse Filmacade mie, Henk de Wildt van de AVRO, Willem Speelman, adjunct-directeur van de Stich ting Film en Wetenschap en Frans Maks van Shell Nederland. Zij kreeg meer dan dertig inzendingen te beoordelen afkom stig van verschillende ministeries en uni versiteiten en een aantal bedrijven en stichtingen, waaronder TNO, KLM, Teleac, Werktheater en Dow Chemical. 'Het uitzonderlijke van dit oeuvre,' aldus het juryrapport, 'is dat de verschillende on derwerpen op uiterst sobere, transparante wijze behandeld worden. En dat binnen een context die veel beperkingen kent en binnen een serie die qua opbouw en vorm geving een eenheid moet vormen. Juist die continuïteit is uniek te noemen. Dit wordt bereikt niet alleen d.m.v. de stijl van aan pak, maar ook door het licht, de setting waarin de boodschap overgebracht wordt. Uitzonderlijk en bovendien educatief zijn voorts de gehanteerde stereotypen en het geringe aantal optredende personages. Op het specifiek educatieve vlak is belangrijk, dat alles wordt geëlimineerd wat een dui delijke communicatie in de weg staat.' Kortom, 'een oeuvre, dat zonder meer een bijdrage betekent voor de audiovisuele educatie in Nederland,' zo besluit het jury rapport.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 9